Vad är en bra valpköpre?

movi

Trådstartare
När ni säljer en valp,hur vet ni att den människan är bra?
Går ni på erfarenhet hos valpköparen? Eller viljan att lära sig(om man 1ahundsköpare)?
Vad är det per telefon som kan avgöra valet? (såvida man inte är helt "blåst")

Jag sitter ju själv i valet och kvalet om jag ska skaffa hund! Och har den senaste tiden pratat med några uppfödare! Jag håller mig till schnauzer(både riesen och dvärg kollar jag på)!

Och jag har fått höra att några har dom sagt ifrån till som har ringt,men att jag var välkommen att komma och titta på befintlig valpkull eller den kommande väntande kullen!

Jag hade så gott som bestämt mig för en valp,då blev hästen sjuk,så jag valde att lägga pengarna på det djur jag redan hade i min ägo,då jag inte visste var summan skulle sluta..!
Jag är ju inte i desperat behov av hund,men måste kolla runt lite bland uppfödare!

Sv: Vad är en bra valpköpre?

Personkemin är väldigt viktig!! Jag säljer inte till någon som inte har lust att ha fortsatt kontakt med mig efter köpet och säljer heller inte till någon som inte lovar att röntga hunden när den är stor nog för det.
I övrigt så brukar jag fråga varför de vill ha rasen, vilken erfarenhet de har av rasen, vilka förväntningar de har på att äga rasen etc.

För det första så säljs inga valpar här utan att de varit och hälsat på minst en gång innan.
Jag försöker lyssna lite om de är insatta i hur rasen fungerar och berättar att det krävs ganska så mycket pälsvård, och hör självklart om de vill ställa upp på det.

Vill helst inte sälja utanför Sthlm då jag vill trimma hundarna själv. På så vis behålls kontakten.

Om det är en förstågångs ägare eller inte spelar faktiskt mindre roll. Det viktigaste är ju självklart att hunden får det bra och att personkemin stämmer hyffsat mellan oss.

Hade super tur med min förra kull. Alla ägare är intresserad av att sköta pälsen, ställa ut samt träna med sina hundar. Precis det jag sökte hos köparna.

Jag kan ju bara svara för dom raserna som jag är intresserad av,men där verkar det överlag att inte schnauzer säljs till någon som ej har schnauzervana!

Men varför jag började fundera på min frågeställning,var för att jag alltid blivit väl bemött att komma och titta eller att vi ska höras när den väntade kullen kommer!
Att på telefon märka om det är en vettig människa eller inte(imte elakt menat),att ha så pass god människokännedom!

Jag brukar oftast få höra "åh har du haft riesen i 25 år,den rasen började jag med,men slutade och började med dvärgar,nu när man blivit lite äldre"(och det är väl som mig..)

Jag har ju aldrig hållt på och ringt uppfödare,jag har ju haft samma i 25 år,men det är himla lätt att prata med dom,och trevligt bemött!

Av mina dvärgschnauzer valpar hamnade 1 hos folk som inte haft hund förut, 1 hos folk som haft annan ras och de sista 4 hos folk som redan hade ds.

Kanske är det mer på risen som man inte vill sälja till folk som inte haft innan?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 874
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 131
Senast: snorp
·
Övr. Hund Jag kanske överreagerar nu, för jag har sovit dåligt och är trött som jag vet inte vad... Menmen. Detta rör ändå en fråga som ligger och...
2
Svar
30
· Visningar
2 965
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
6 001
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka