Vad är en bra ryttare?

F

Frajda

Och hur blir man em bra ryttare?

Vad tänker du när du tänker "det är en bra ryttare"? Vad har du för kriterier för det? Och hur kommer man dit?

Är en bra ryttare någon som kan rida alla sorters häster? Någon som alltid sitter kvar och aldrig blir rädd? Eller är det någon som kan få fram det bästa ur en häst? Är det någon som har mkt känsla och kan lugna de mest nerviga hästar? Eller är en bra ryttare den som rider högst klasser? Vad tycker du kännetecknar en bra ryttare? Hänger det på medfödd talang och känsla eller är känslan något man övar upp?

Hur anser du att man kan ta sig dit? Är det att rida så mkt olika hästar som möjligt? Kan man bli skicklig genom att bara rida sin egen häst? Måste man ha en bra häst för att bli en bra ryttare? Kan man lära sig på en mindre begåvad eller mindre utbildad häst? Eller hänger det enbart på hur mkt pangar man har? Kan man bli bra med begränsade tillgångar? Kan man lära sig själv utan att rida för tränare?

Vad tycker ni? Vilka egenskaper har en riktigt bra ryttare anser ni? Hur blir man en bra ryttare? Släng in alla era funderingar...

Sv: Vad är en bra ryttare?

Jag tycker att en bra ryttare är allt det du beskriver, det behöver inte vara alla rätt men något av det... är man en bra ryttare syns det, och rider man sin egen häst jättebra men sin kompis häst halvbra tycker jag inte det betyder att man är en dålig ryttare. En ryttare med känsla är en bra ryttare, och känsla kan man ha generellt eller för just sin egen häst, huvudsaken är vad resultatet blir tycker jag! (inte tävlingsresultat utan ridningens resultat).

Jag är inte en bra ryttare än,(inte dålig heller iof) men jag tänker bli, och jag har begränsade tillgångar :).
Sen beror det kanske lite på HUR begränsade tillgångar man har, jag har iaf råd att rida för tränare en gång i veckan och har en mamma som hjälper mig att köra osv, annars hade det inte gått...

en bra ryttare (tkr jag) ska kunna hantera de flesta sorts hästar. För att kunna hantera alla sorts hästar krävs väl utbildning, om man tänker på problemhästar m.m. Men jag tycker verkligen inte att ryttare är bra bara för att dom tävlar. Vet många som inte ridit så värst länge och sedan köpt häst och börjat tävla. Bara för de klarar av det så är dem inte bra, vilket dem själva ofta påstår :S . En ryttare ska också klara av att rida många olika hästar. och såklart få ut det bästa av de som är utbildade. men på en dag kan de inte rida en problemhäst perfekt. Man ska också kunna utbilda en häst själv, såklart med tränare om man vill men inte stanna på ruta ett hela tiden, om du förstår. Jag tror man blir en bra ryttare genom att rida många olika hästar, rida inför instruktör och från början ha en mkt bra grund ! tror att grunden är viktig för hur man hanterar hästar i framtiden,& lära sig att aldrig ge upp m.m. Känsla är nog också viktigt när man rider, & bli ett med hästen så att säga. Så att både hästen och en själv är avslappnade och lyssnar på varann. Jag tror att man från början behöver ha en bra häst att rida så att inte både hästen och en själv är nybörjare. men kan man alla grunder & lite därtill så tkr jag absolut man kan utvecklas tillsammans med sin häst, och då ta hjälp av instruktör elr liknande. detta är vad jag tror och tycker, Kanske blev lite tråkigt att läsa menmen.. // isabelle

Jag tycker en bra ryttare generellt klarar de flesta sorters hästar.

Sedan är det jättesvårt man kan vara tex urduktig på att rida in och hantera unghästar men sedan inte så duktig när det kommer till svåra klasser.

Man kan vara superduktig ryttare som tävlar hopp/dressyr eller något på elitnivå men aldrig skulle lyckas rida in en häst.

Så för mig är det inte så mycket frågan om bra ryttare elelr inte utan rätt ryttare till rätt häst. Åtminstone när ryttarna nått en viss nivå. Alltså nybörjare kan man kanske inte säga är bra. Däremot kan nybörjare göra saker som är bra utifrån deras utbildnings nivå.

KOm på en grej till. En bra ryttare är en ryttare som vågar ta råd av andra och som vågar misslyckas ibland. Vissa ryttare kan tyvärr inte ta emot tips och råd på hur de ska förbättra ridningen.

Men det absolut viktigaste tycker jag är att man har känslan och att man har kul.

Jag tycker en bra ryttare generellt klarar de flesta sorters hästar.

Sedan är det jättesvårt man kan vara tex urduktig på att rida in och hantera unghästar men sedan inte så duktig när det kommer till svåra klasser.

Man kan vara superduktig ryttare som tävlar hopp/dressyr eller något på elitnivå men aldrig skulle lyckas rida in en häst.

Så för mig är det inte så mycket frågan om bra ryttare elelr inte utan rätt ryttare till rätt häst. Åtminstone när ryttarna nått en viss nivå. Alltså nybörjare kan man kanske inte säga är bra. Däremot kan nybörjare göra saker som är bra utifrån deras utbildnings nivå.

KOm på en grej till. En bra ryttare är en ryttare som vågar ta råd av andra och som vågar misslyckas ibland. Vissa ryttare kan tyvärr inte ta emot tips och råd på hur de ska förbättra ridningen.

Men det absolut viktigaste tycker jag är att man har känslan och att man har kul.

Där slog du huvudet på spiken. Det var lite det som jag funderade på, alla är ju bra på olika saker men ingen kan ju vara bra på allt. Många elitryttare rider inte in sna hästar själv och rider inte förrän de är minst 4. Åndå får man väl räkna de som duktiga. En ryttare som kan rida in och lägga grunden bra är väl lika duktig som den som tar upp hästen i höga klasser.

Många tycker att en ryttare som vågar rida på allt är duktig, de som kan rida hästen som kastar av alla andra. Men om man inte har känsla är man ändå duktig då? Kan man vara en bra ryttare och ändå vara rädd för att rida vissa hästar? Vet att en hel del proffs aldrig skulle rida "galningar" och andra är skit duktiga på det och kan tom försörja sig på att rida till de hästar som andra inte vågar sitta på. Vem är skickligast, ryttaren som rider allt eller ryttaren som tar upp häst efter häst i svår klass?

Genom att vara lyhörd för hästens önskemål och genom att förstå värdet av din egen kropps funktioner, hur din egen kropp fungerar vad det gäller styrka och svaghet och hur rak eller sned du är. Skyll aldrig på hästen, se över dina egna plus och minus i stället! Både fysiskt och mentalt.

Jag tror inte en ryttare kan vara bra på allt. Ridsporten är för mångfacetterad även om man begränsar den till bara den engelska, uppsuttna, varianten. Att vara en bra ryttare kan därmed innebära en rad olika saker. Man kan vara en bra ryttare för att man är följsam och är duktigt på att läsa hästen och ta fram det bästa ur den. Man kan vara en bra ryttare för att man är duktig tekniskt och sitter och inverkar korrekt. Man kan även vara en bra ryttare för att man är en bra person som har rätt inställning både till ridningen och till sig själv i stort. Man kan vara en bra ryttare i hoppning. Man kan vara en bra ryttare i dressyr. Man kan vara en bra skogsmulle.

Jag tror alla kan bli en bra ryttare inom ett eller några få områden men omöjligt inom alla. Å andra sidan tycker jag det är helt fantastiskt att det finns en sån bredd att det inte går att vara fullärd ens som som olympisk guldmedaljör. Och att det finns så många människor som är så extremt duktiga på just det de är bra på.

Det finns många ryttare som är bra fast på olika sätt....
Men den egenskapen som jag tycker är viktigast är känsla....tror att alla har det mer eller mindre och det går att träna upp, men känsla och förståelse för hästen tycker jag är väldigt viktigt, och även att man kan läsa hästen....
Och att man "känner in" hästen man sätter sej på o anpassar ridningen efter den... hm låter kanske lite flummigt men... ;)

En bra ryttare har:

* Stabil, oberoende sits och bra balans
* Bra timing i sina hjälper

och är

* Lyhörd för hästen
* Ödmjuk inför sin egen förmåga

Ja - en bra ryttare kan rida alla (de flesta) hästar. Såväl unghästar som äldre.

Jag tror man kan bli en riktigt bra ryttare om man har:

* bra grundförutsättningar (dvs en god fysik, bra balans, god mental kapacitet) OCH
* riktigt bra tränare och hästar att öva sig på

Herregud vad prestationsinriktad denna tråden är.

Jag tycker att en god ryttare är någon sim rider med både hjärnan och hjärtat och sätter hästens bästa framför allt, oavsett om h*n precis tagit sitt första 30 cm höga hinder eller rider på nationell nivå.

Jag tycker det är viktigast att man hela tiden försöker bli bättre, både för sin egna och för hästens skull, inte att man rider som en gud, men är direkt livsfarlig och elak mot djuret.
Jag har sett "superbra" ryttare som rider förbaskat snyggt, men om häststackarn inte står still i stallet slår och skriker de.

Hade jag haft en häst och vart tvungen att ha medryttare (har förstått att detta är en svår sak för de flesta hästägare) så hade jag gärna velat haft någon som är har ett säkerhets-tänk och ett stort hjärta än någon som kanske är svinduktig och ridit i 42 år men inte vet hur man mockar eller leder en häst till hagen..

Säkerheten och hjärta går framför prisrosetter tycker jag.

Varför måste det vara antingen eller?

Finns väl inget som säger att en person som är väldigt duktig att rida inte kan mocka eller inte har "hjärta"??!

Jag tycker snarare tvärtom - generellt är människor för dåliga på att säga att någonting inte är bra nog. Det är liksom lite "fult" att vara talangfull eller ambitiös. Konstigt och så fruktansvärt kontraproduktivt!

Sett ur hästens synvinkel är nog en skicklig ryttare att föredra alla dagar, framför en som har dålig sits och timing (hur snäll eller välmenande den personen än är).

Var inte riktigt så jag menade, jag skrev även att man måste vilja lära sig, för sin egna och hästens skull Jag har inte sagt att bara för att man är en duktig ryttare och kan rida "rätt" betyder att man automatisk är dålig i mina ögon, men att kalla alla som kämpar med sitsen och tekniken är dåliga är att gå för långt.

Jag har aldrig sagt något om att man inte får vara ambitiös, det var ju precis det jag sade. Man lär så länge man lever.
Alla är inte födda i sadeln, vissa får kämpa fruktansvärt mycket för att sitta rätt, medans för vissa andra så kommer det ganska naturligt för dem. Men jag tycker ändå att är man villig att lära och verkligen försöker och lär sig av sina misstag så är man en "bra" ryttare.

Denna frågan är så oerhört filosofisk och mångfacetterad att det finns ju inget rätt svar.

Senast ändrad:

, men att kalla alla som kämpar med sitsen och tekniken är dåliga är att gå för långt.

Jag kallar dem inte heller dåliga - men är man automatiskt en bra ryttare för att man kämpar (man kanske kämpar på fel sätt)?
Alla är ju/har varit nybörjare och dras med olika fel och brister..
Men, frågan var ju vad som definierar en bra ryttare (jag tolkar bra som skicklig) och det är man ju helt enkelt inte till en början. Hur väl man än kämpar. Det är min poäng.

Jag kallar dem inte heller dåliga - men är man automatiskt en bra ryttare för att man kämpar (man kanske kämpar på fel sätt)?
Alla är ju/har varit nybörjare och dras med olika fel och brister..
Men, frågan var ju vad som definierar en bra ryttare (jag tolkar bra som skicklig) och det är man ju helt enkelt inte till en början. Hur väl man än kämpar. Det är min poäng.

Jo, men sen beror det på vad man jämför med. Jämför jag mig själv t ex med Jan Brink är jag en skitkass nybörjare, men jämför jag med de som precis börjat rida är jag ju otroligt duktig. Finns det någon magisk gräns för kunnande när man gills som bra?

Jag fortsätter lite:angel:

Livet är orättvist - en del människor blir bra på en sak väldigt enkelt medan andra får kämpa livet ur sig och kommer ändå inte att lyckas. Jag tror man lurar sig själv om man tror att alla kan bli bra på något enbart genom att kämpa. Det är inte riktigt så enkelt. Man kan bli bättre - såklart, men kanske inte tillräckligt bra för att vinna OS.
Visst är en skicklig ryttare något som innehåller många delar - men om man inte väger in in den möda som den enskilde ryttaren lagt ner för att nå sina resultat, tror jag ändå att det går att definiera en bra (dvs skicklig) ryttare.

Jo, men sen beror det på vad man jämför med. Jämför jag mig själv t ex med Jan Brink är jag en skitkass nybörjare, men jämför jag med de som precis börjat rida är jag ju otroligt duktig. Finns det någon magisk gräns för kunnande när man gills som bra?

Jag har listat några punkter som jag tycker utmärker en bra ryttare ovan. Det finns säkert andra som har andra punkter, så en sådan bedömning är ju oerhört subjektiv.

Jag undrar ändå vad du har för preferenser, vad jämför du med?
Om man ska vinna OS för att klassas som en bra ryttare så är nog 98% av oss resterande kassa. (skämt åsido) Alla har ju itne som mål att vinna tävlingar heller.

Men bra fysik och bra balans kommer ju iom att man rider ofta?

Alltså, jag ifrågasätter itne för att jag tycker du har "fel", men jag vill gärna veta hur du tänker :)

Senast ändrad:

En bra ryttare tycker jag är en person som är ödmjuk och har ett öppet sinne. En person som är mkt lyhörd på hästen och aldrig klandrar någon annan än sig själv. En ryttare som är lugn och trygg och tar en sak i taget. Som inte stressar fram och som njuter av alla steg som ridningen innebär. Och som är erfaren och kunnig. Som kan räkna ut saker och ting på egen hand och utvecklas genom sina kunskaper och förståelse för hästens fysik och mentalitet. Och som är engagerad och intresserad av helheten och alla små saker runt ikring. En ryttare som förstår vikten i att, och kan, motivera sin häst till ett jämställt, positivt samarbete. Som stärker hästens sjlävkänsla, självförtroende och förtroende för sin ryttare.

En sådan ryttare kan rida många olika hästar och den kan också förstå och utveckla olika hästar trots att h*n aldrig tidigrare träffat på just en sån häst. Och ffa är detta en ryttare som hästen skulle trivas med och det tycker jag är A och O. Det ska alltid vara trevlig för alla iblnadade parter. För det är därför vi rider. För att det är roligt!

Jag undrar ändå vad du har för preferenser, vad jämför du med?
Om man ska vinna OS för att klassas som en bra ryttare så är nog 98% av oss resterande kassa. (skämt åsido) Alla har ju itne som mål att vinna tävlingar heller.

Men bra fysik och bra balans kommer ju iom att man rider ofta?

Alltså, jag ifrågasätter itne för att jag tycker du har "fel", men jag vill gärna veta hur du tänker :)

Nej, jag tycker inte man måste vinna OS för att klassas som en bra ryttare :D Som sagt - jag vet inte om referenser eller jämförelser hjälper. Finns god sits och balans och en bra, mjuk hjälpgivning - tycker jag att en bra ryttare finns.

Det jag opponerar mig mot är att en bra ryttare är en som kämpar - för mig är det inte ett kvitto för en bra ryttare. Och jag tycker säkert inte heller att en obalanserad nybörjare är en bra ryttare bara för att h*n är bättre en någon som rider första gången.
Är du med? ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 184
Senast: valy
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 787
Senast: AbCdE
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 963
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka