Sv: Vad är egentligen lugnblödare???
Något näsblod var det inte, det har jag varit med om förrut, hade en häst som hade varit med om en bilolycka och efter det blödde han alltid lite näsblod vid start, men han mådde bra och tjänade mycket pengar efter det.
Här forsade blodet, var ljusrött och skummigt. Veterinären var ute idag och kollade honom och denne trodde att blodet kom djupt ner från lungorna. Vi har dock kollat denna häst förut, gjorde körprov med slang i näsan (jag vet inte rätta termerna, men jag tror ni fattar vad jag menar...
) och då var det inga som helst fel på honom. Anledningen till att vi gjorde det var att han blir väldigt stressad vid tävling och vi tänkte det kunde bero på att något inte var som det skulle med lufttillförseln (många blir ju tok-heta för att de inte får tillräckligt med syre), men som sagt upptäckte inga fel...
Nu blev ju vår häst slut typ efter "kör" så troligen hade ju något brustit en stund innan loppet och inte under det. Det är en valack, så det är ju svårt att kastrera igen...
Veterinären tyckte väl att vi skulle försöka få honom utdömd. Denne trodde att chanserna att få honom bra var väldigt små, bara några procent och med tanke på hur han mår för tillfället känns det inte mer än rätt. Han är inte sig lik, jag vill säga hängig, men ändå inte för han "pratar" med en när man kommer, men vill inte busa med de andra hästarna och äter dåligt. Han är flåsig även när han bara står i boxen...
Usch, det känns väldigt tråkigt och ledsamt, han är så go, stod och gosade med honom en stund nu när jag fodrade kväll, han är en sån snäll liten pojke och hans vistelse hos oss blev ju inte alls som tänkt! Han kom från en stortränare och skulle få vara hos oss och känna sig lite mer speciell, få lukta på blommorna och ha mycket mys-pys...
Nåja, vi ska försöka göra så gott vi kan för pojken nu, vi får se vad som händer, vi kommer nog kolla mer med fler veterinärer också innan något beslut tas. Otäckt bara att det kan bli sådär, han var ju fullt frisk ju...