Vad är egentligen lugnblödare???

Jettan

Trådstartare
Ja, nu har det hemska som man hört talas om men själv aldrig upplevt drabbat oss. Hade häst till start som strax efter att starten gick inte orkade hänga med de andra hästarna. Kusken körde av banan med hästen (eller skrittade, den var i jätte dåligt skick) och då mer eller mindre sprutar det blod ur näsborrarna på den....

Så pålle är alltså en sk. lungblödare. Men vad är det egentligen? Och vad gör vi nu? Finns det något man kan göra för denna häst eller bör man helt enkelt ta bort den?

Pålle mår för dagen rätt ok med tanke på vad han har varit med om, men är helt klart inte frisk.

Sv: Vad är egentligen lugnblödare???

Ja, nu har det hemska som man hört talas om men själv aldrig upplevt drabbat oss. Hade häst till start som strax efter att starten gick inte orkade hänga med de andra hästarna. Kusken körde av banan med hästen (eller skrittade, den var i jätte dåligt skick) och då mer eller mindre sprutar det blod ur näsborrarna på den....

Så pålle är alltså en sk. lungblödare. Men vad är det egentligen? Och vad gör vi nu? Finns det något man kan göra för denna häst eller bör man helt enkelt ta bort den?

Pålle mår för dagen rätt ok med tanke på vad han har varit med om, men är helt klart inte frisk.
Det var sorgligt att höra. Det står en hel del om lungblödning på nätet, och det jag vet är att blodkärlen spricker vid kraftig ansträngning.
Er häst kommer med all säkerhet inte att kunna tävla optimalt längre med så kraftigt näsblod. Den fungerar alldeles utmärkt som sällskap eller promenadhäst.
gulan

Usch så tråkigt. :(

Min ringa erfarenhet är inte av lungblödare utan av "vanliga näsblödare", den ena hittade vi aldrig felet på och den andra var en kronisk hjärtmuskelinflammation. Den första blev sig aldrig lik efter näsblödningen, den vi aldrig hittade felet på alltså. Det kan ju ha varit en kronisk hjärtmuskel på den med :(

Det hjälper väl förmodligen inte dig eftersom det inte var riktigt det du frågade efter, men jag kan ju aldrig hålla tyst. ;)

En Viktig fraga. Hade du veterinar att "scopa" din hast efter loppet? Jag har jobbat i USA i 20 ar nu. Har varit runt manga lungblodare men annu ingen som har blott extrema mangder nasblod. De fa ganger jag har haft nasblod pa hastar sa har det varit sprukna blodadror i nasan. Det ar djupt i lungorna adrorna spricker sa blodet hinner sallan fram sa det blir nasblod. Hade an Passgangare for nagra ar sedan som blodde 10/10, nar vi fann ut att han blodde vann han loppet men var lite trog sista 50m. Jag scopade honom for vi hade nagra sjuka hastar i stallet, da visade det sig att han var blodare. Tank sa har, blodet skall resa over 1meter fran djup lunga fram till nas borre och det ar sma kapilara som spricker.
Av min erfarenhet visar sej aldrig lungblodning som nasblod, men det ar inget som sager att det inte var sa pa din hast

Lycka Till

Har du en hingst? Kastrera den i såfall den då kan det försvinna! Janski har rätt i det han säger, har jobbat i usa i 3år o såg en del lungblödare. Har även haft en här hemma.

Något näsblod var det inte, det har jag varit med om förrut, hade en häst som hade varit med om en bilolycka och efter det blödde han alltid lite näsblod vid start, men han mådde bra och tjänade mycket pengar efter det.

Här forsade blodet, var ljusrött och skummigt. Veterinären var ute idag och kollade honom och denne trodde att blodet kom djupt ner från lungorna. Vi har dock kollat denna häst förut, gjorde körprov med slang i näsan (jag vet inte rätta termerna, men jag tror ni fattar vad jag menar...;) ) och då var det inga som helst fel på honom. Anledningen till att vi gjorde det var att han blir väldigt stressad vid tävling och vi tänkte det kunde bero på att något inte var som det skulle med lufttillförseln (många blir ju tok-heta för att de inte får tillräckligt med syre), men som sagt upptäckte inga fel...

Nu blev ju vår häst slut typ efter "kör" så troligen hade ju något brustit en stund innan loppet och inte under det. Det är en valack, så det är ju svårt att kastrera igen...:p

Veterinären tyckte väl att vi skulle försöka få honom utdömd. Denne trodde att chanserna att få honom bra var väldigt små, bara några procent och med tanke på hur han mår för tillfället känns det inte mer än rätt. Han är inte sig lik, jag vill säga hängig, men ändå inte för han "pratar" med en när man kommer, men vill inte busa med de andra hästarna och äter dåligt. Han är flåsig även när han bara står i boxen...

Usch, det känns väldigt tråkigt och ledsamt, han är så go, stod och gosade med honom en stund nu när jag fodrade kväll, han är en sån snäll liten pojke och hans vistelse hos oss blev ju inte alls som tänkt! Han kom från en stortränare och skulle få vara hos oss och känna sig lite mer speciell, få lukta på blommorna och ha mycket mys-pys...:cry:

Nåja, vi ska försöka göra så gott vi kan för pojken nu, vi får se vad som händer, vi kommer nog kolla mer med fler veterinärer också innan något beslut tas. Otäckt bara att det kan bli sådär, han var ju fullt frisk ju...

I mina ogon har ett stort fel gjorts. Efter att hasten kom av banan blev badad och slappnat av lite skulle han ha lysts i luft (Trachean)vagarna. 30-60min efter loppet.I regel sa ser man sma blod stank dar,lite slem ett och annat sten korn. Dar hade du fatt reda pa ditt problem. Att din veterinar "tror" nagra dagar efter lopp ar inget svar.
Blodning marks i slutet av loppet nar hasten blivit anstrangd, han stannar lite, ger sig. Den forsta testen du gjorde var ovre luftvag. Epiglotys and Soft Pallet. Det ar lite synd jag hade en hast "Scopad" i Canada for tva veckor sedan som blodde lite, jag skulle ha tagit DVD'n sa du kunde fatt se hur en normal blodning ser ut. Men jag scopar hastar 75-100 ganger om aret det blir en massa skrap skivor liggnas.
JAg har ett par hastar som ar kroniska blodare och bada tavlar pa bra. Den ena har gjort 30 starter 2011 och tjanat runt 250.000kr travar 1.12 varje vecka vunnit fyra lopp under aret.
Det tragiska i Sverige ar att man inte far ta hand om sina haster och skota om problem som dom har. Det finns olika herbs man kan ge till blodare yunanan paiyo ar en, plus en mangd olika blandningar.

Det som gor att jag kan tro att det ar blodning ar ljust rott blod.
Skummet kan vara lite snor/slem med luft bubbor i blandat med blod, vilket ocksa kan gora blodet ljusrott
Samtidigt "blodet forsade" far mej att tro att ett blodader brustit nagonstans uppre luft vag.
Att han ar nere och lite deprimerad far mej och tro att han ar sjuk.
Det som skrammer mej ar att han var slut vid starten.
Detta skulle jag gora, dra blod. ge honom lite vila(tills han piggnar till) Kora ett snabb jobb i tavlings fart, ha veterinar kolla honom efter 1timma.
En gang har jag varit med om forsande blod. En hast som antagligen fatt EPO och hade ett system breakdown.

Men alla fall ar olika

Stämmer då inte det man "alltid" hört att ljusrött skummigt blod kommer från lungorna?

När min första häst fick näsblod i vanligt snabbjobb så var det inget ljust blod utan helt vanlig färg på det. Däremot var det i stor mängd om man såg hur jag såg ut innan jag fick stopp på hästen.

Det känns lite märkligt att blodet skulle ha forsat ur lungorna och hästen fortfarande var vid liv. Det jag tänker är att ljust och skummigt kan vara tecken på blodtillblandat lungödem(vätska i lungan) vilket man ofta ser på hästar som störtar i lopp. Men så stora mängder blod/vätska att forsar ut borde ge hästen grava andningssvårigheter.

Jag läser inte som att det forsat, utan som det var med min - kom en "större mängd" i samband med utandning? Och hur mycket blod det är egentligen är ju svårt att uppskatta, det vet ju många tjejer om inte annat. :D

Men det kanske är på grund av att jag har den erfarenheten med min blödande häst som jag tänkte så?

Att Pålle överlevde detta tror jag mest var en himla tur...

Jag skulle väl också tro att han har vätska/blod i lungorna eftersom han flåsar så dant trots att han bara står still, kanske är det rester?

Hur man behandlar lungblödare i USA/Canada känns ju tyvärr ganska irrelevant, eftersom man där får trycka i hästarna både det ena och det andra som här i Sverige anses vara doping. Och Pålle kommer nog aldrig bli så bra att det är aktuellt att åka dit och tävla...:grin:

Men, som sagt, vi ska fortsätta undersöka hästen med fler veterinärer innan något beslut tas om vad som ska göras....

Pålle är för övrigt idag lite piggare och har ätit lite bättre.:)

Han har alltså jobbigt med andningen fortfarande? Står han på behandling? Har ni kollat hjärtat?

Han har alltså jobbigt med andningen fortfarande? Står han på behandling? Har ni kollat hjärtat?

Jag kan inte svara för hur han är just nu, han var flåsig i förrgår, men jag tror det har börjat bli bättre. Jag är hemma och jobbar och är sjuk så jag har bara varit i stallet korta svängar de senaste dagarna och då kollat till honom lite gran eftersom jag är bekymrad för honom. Jag tror inte vet satte in någon behandling nu, jag tror denne dock pratade om cortison och att prover togs på honom. Det enda "kolla hjärtat" vi kan göra på ett hyfsat vettigt sätt (förutom att lyssna med stetoskop) är att åka till Skara med honom och få honom ultraljudad och just nu tror jag inte han mäktar med en transport på 3-4 timmar.

Vi har god kontakt med flera duktiga veterinärer och vår "huvudveterinär" samtalar också med andra som är mer experter inom området för att vi ska komma överens om vad som är rimligt att göra. Vi ger Pålle bästa möjliga omvårdnad och har hans bästa i fokus. Skapandet av denna tråd var egentligen mest för att få höra andras erfarenheter och för att jag ville få lite mer kunskap om detta, då jag är helt novis inom detta område. En del av det som skrivs här tar jag som goda tips, men hur vi går tillväga med Pålle vad gäller utredning och eventuell behandling tror jag att vår veterinär vet bäst.

Jettan - som inte är sur för kommentarer, bara ville klargöra läget.:)

Jag är bara nyfiken och har INTE talat om hur ni skall behandla hästen förlåt om det verkade så. Har en del erfarenhet av störthästar och den bilden vi ser hos dessa stämmer en hel del med vad du berättar om er häst med den enda skillnaden att er häst fortfarande lever. Min erfarenhet precis som övriga i tråden skriver om sina erfarenheter. Just när du skrev om att han fortfarande är flåsig och ev vätska i lungorna så tänkte jag på hjärtat.
Det framgick inte riktigt av dina tidigare inlägg att hästen fortfarande var dassig och under behandling och då frågade jag. Ber om ursäkt:cool:

Senast ändrad:

Jag är bara nyfiken och har INTE talat om hur ni skall behandla hästen förlåt om det verkade så. Har en del erfarenhet av störthästar och den bilden vi ser hos dessa stämmer en hel del med vad du berättar om er häst med den enda skillnaden att er häst fortfarande lever. Min erfarenhet precis som övriga i tråden skriver om sina erfarenheter. Just när du skrev om att han fortfarande är flåsig och ev vätska i lungorna så tänkte jag på hjärtat.
Det framgick inte riktigt av dina tidigare inlägg att hästen fortfarande var dassig och under behandling och då frågade jag. Ber om ursäkt:cool:

Du behöver inte be om ursäkt, jag är inte ett dugg sur på dig eller någon annan, tog bara tillfället i akt då jag vet hur det kan bära iväg i dessa trådar på buke ibland....:grin:

Jag hör gärna på vad du har att säga om du har erfarenhet eller kunskap om ämnet, för jag är en sån där människa som vill veta allt om sånt jag inget vet något om! :p Jag ville bara tydliggöra att det vi gör med hästen gör vi i samrådan med vår veterinär, för att slippa tråkiga påhopp från folk som är "duktiga förståsigpåare"...:crazy:

Pålle såg mycket piggare ut nu när jag var nere en sväng, inte flåsig alls längre och stod och mumsade hö. Påverkad är han såklart fortfarande, konstigt vore det väl annars...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 274
Senast: lizzie
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 014
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar