Vad är din hund bra på?

C

C_L

Vår Amerikanska Bulle har en supernäsa, spårar säkert och snabbt men blir snart trött mentalt.

Sen är han den bästa familjehund man kan tänka sig, snäll, lugn och älskar alla.

På gränsen till tråkig, gör inget väsen av sig alls..

Vår Amstaffyngel (4 mån)undrar jag över, någon näsa har han inte, viljan att lyda har sträckt sig till sitt, ligg, stanna och "Nej" sen tar det tvärstopp.

BUSA är han bra på och sätta sig emot, förarvek är han alltså inte. svarar upp precis hela tiden.

Jag är hundvan och brukar kunna se ganska snart vad man kan arbeta med men med honom...kliar jag huvudet lite, kan inte få till det riktigt med vad HAN vill...

Han har ingen respekt för äldre hundar, ingen respekt för människors "Nej" om det inte kommer från mig, (Eller annan mkt hundvan person)

Det är mkt intressant och sysselsätter såklart mina grå att komma fram till vad han ska få göra för att vara lycklig vovve, men bandet får backas flera ggr i veckan för att omigen sätta grunder då han..uops...glömde bort det...

Jag ÄR superkonsekvent på gränsen till det hårda i bland, det verkar bara motivera honom att göra ännu mer tvärtom.

Tänkte ta en "Timeout" nu och se om han växer i sig i sitt lilla huvud, låta allt mogna lite och inte införa något nytt alls innan han är mer lyhörd..

Hur skulle ni gjort?

Har en tanke på att låta honom vara med en Alfahona ett tag :angel:

för att sätta de gränser han verkar sakna.

Vad är era hundar bra resp. dåliga på?

Vad jobbar ni speciellt med?

Sv: Vad är din hund bra på?

Bra på: * Cilas kan vänta kvar nästan hur länge som helst -Sittande eller liggande kvittar. Vad vi håller på med kvittar. * Han är superlugn och kan verkligen varva ner när det är dötid på mitt kontor. * Dessutom väldigt väldigt lydig och kan gå lös för det mesta. *

Mindre bra på: * Inkallning när han leker med bästisen. Då får man ropa 3-4 gånger innan han tveksamt kommer fram. * Att komma upp i varv när vi vill att han ska "tagga upp sig". *

Detta tränar vi på *Att öka tempot och energin i vår lugna kille med massor med lek, lek och åter lek* Allmän lydnad, fotgående, apportering etc*

Du får skicka honom till mig på boot camp hos min tik. :devil:

Jag tycker att mina hundar har många bra sidor, men jag får sålla lite.

Schipperken är väldigt lydig, vilket jag uppskattar högt.:)
Negativt till en viss del är att hon har väldigt nära till skallet.

Hanen jag har är världsbäst på stockbrottning och annat som innefattar bus, han har också en jäkla spårnäsa!:)
Negativt att han tror sig tycka att alla hundar är lekföremål också, men det blir bättre och bättre var dag som går.

Min hund är bra på att sova i sängen under täcket....
Samt att träna agility.. Då finns det ingen stopp:banana:
Det jag behöver träna på är egentligen bara relaterat till agilityträningen såsom få säkra kontaktfält och säkert slalom.

Annars är hon som TS hund. Nästan på gränsen till tråkig.. Lyder alltid när man kallar in i skogen, kan alltid gå lös även vid möte av folk/hundar, kan kissa och bajsa på kommando och som sagt sover ALLTID när hon är inne..

Schäfern:

+ bästa lämna-bort-hunden. kräver inget, vill gärna kela men gör inte så mycket väsen av sig. är väldigt noga med det hon gör, slarvar inte.

- en riktig surkärring när det inte passar.

Labben:

+ är alltid glad, ställer upp på allt med en frenetiskt viftande svans. funkar med alla andra hundar, även de som är sura eller osäkra. en riktig arbetsmyra, hans energi tar aldrig slut.

- har minne som en guldfisk. skulle kliva över mitt lik för en äppelskrutt (så jag måste jämt påminna honom om att det är han som ligger död om han rör den där äppelskrutten ;)).

Bamse, 9-årig korsning mellan bland annat tax, drever och några saliga blandningar till.

Han är bra på:
- Att vara snäll mot andra hundar, man kan släppa ihop honom med vem som helst (förutom riktigt stora hundar, då Bamse inte är så jättestor på höjden.
- Otroligt fin och kelig familjehund, är sällskaplig och kelar med allt och alla.
- Grym jakthund. När pappa skaffade honom blev han utskrattad för att han hade gått och köpt sig en femvägskorsning (köpt och köpt, han kostade 40 kronor ^^). Men idag slåss de om att få jaga med honom. Egentligen hade pappa och Bamse lagt av med jakten i höstas, men de var ju tvungna att jaga en gång till ändå, så när Bamse inte jagat på ett och ett halvt år är det första han gör är att jaga 4 råddjur - samtidigt!
- Duktig på att vara ensam hemma.
- Man kan lämna honom till vem som helst när man åker på semester utan att han bryr sig.

Mindre bra saker:
- Jätteduktig på att tigga.
- Hatar allt som har med promenad att göra. (tycker inte om att röra på sig om man inte är i skogen)
- Ignorerar/struntar i saker som han inte vill. (Ibland kan han gömma sig någonstans i huset och sedan när man ropar på honom så kan han vara cirka fem meter i från en och bara ignorerar en.
- Gör som han vill.
- Gnäller när han inte får som han vill.
- Hatar regn och allt annat som har med vatten att göra.

Behöver träna på:
- Ligg
- Inkallning / hans dåliga dagar när han inte kommer
- Inte tigga

Jag skulle nog med ta en lite time out med den 4månder gamla hunden. Låta informationen sjunka in men naturligvis inte släppa han vind för våg utan vanlig almän uppfostran måste ju naturligvis fortgå:) 4månader är inte så gammalt och vad han kan vara bra på ger sig nog med tiden.

Rottisen:

+ En arbetsmyra som alltid gör sitt bästa i all träning. Även den bästa valpuppfostraren man kan tänka sig.

- vill för mycket i bland och kan derför slarva sig genom olika moment. Kan vara en riktig sur kärrig om hon ser nån annan som ser kaxig ut.

Grandisen:

+Så himla lätt att ha att göra med. Kan följa med överallt och det ända hon gör är att lägga sig ner och sova. Åker jag tå skjuter jag bara in henne under sätet :D

- I bland så kommer hon lixom inte ihåg vad tex ligg betyder. Mycket frustrerande. Sen tar att lååång tid att ut föra om man inte har stimmat gärnet innan träning.

Hennes bra sidor är att hon orkar arbeta hur mycket som helst. Hon vill väldigt mycket och har otroligt lätt att lära. Det är en otroligt rolig hund att arbeta med för hon tycker verkligen om att jobba och går in med hög förväntan i precis allt man gör. Hon vill vara till lags och bjuder väldigt bra på beteenden, hon vill hela tiden göra rätt. Otroligt uppmärksam hela tiden.

Nackdelen är väl också hennes intensiva natur. Hon går lätt upp i stress om hon inte får utlopp för all den energi hon har. Hon har svårt att fungera med andra hundar och främmande människor. Hon saknar bithämningar och praktiserar "anfall är bästa försvar". Har väldigt mycket vakt.
På samma sätt som att man älskar hennes vakenhet och uppmärksamhet vid träning kan den vara otroligt jobbig i vardagen. Hon lägger märke till precis allt som händer runt omkring henne och hon reagerar på allt. Hon har stora humörväxlingar som går på en hundradels sekund. Hon är uppåt väggarna glad 99 % av tiden men när det slår om så är det till direkt attack.
En till nackdel är att hon lätt tar till skall.

Men man har aldrig tråkigt i hennes närhet. :angel::love:

Min hund är bra på att kissa inne...

Nej men ska man ta det allvarligt så är hans bra sidor att han är så grymt positiv till allt och alla, orädd och har en enorm leklust och har varit väldigt lätt att lära att komma på inkallning.

Negativa sidorna är främst att han aldrig verkar fatta detta med rumsrenhet utan fortfarande snart halvåret gammal glatt kissar och bajsar inne. Något mer negativt vet jag faktiskt inte :P

Vad är era hundar bra?
En toppenbra familjehund. Alltid otroligt snäll. Stannar alltid på kommando. Har en himla energi och är nyfiken på allt.

Vad är era hundar dåliga på?
Just nu lyder han väldigt dåligt. Allt annat är intressantare. Speciellt om han är med bästa kompisen, då är han rent hopplös!

Vad jobbar ni speciellt med?
Vi har jobbat mycket med "hårdare" behandling. Dvs vi har klappat lite hårdare, rykt försiktigt i pälsen (då han har väldigt lång) för att vänja honom vid barns behandling då vi har många omkring oss. Detta har gått väldigt bra! Är inte alls håröm och bryr sig inte ett dugg numera.
Just nu tränar vi mycket med inkallning. Jag tränar även fot mycket, målet är att han ska kunna gå brevid utan att bli nyfiken på allt som går förbi:D

Välkommen till världen med Amstaff ;) Benjamin är 2 år gammal och fortfarande lika obstinat, och rätt så oduglig. Ja, han kan ju sitt vanliga, men det finns inte direkt mycket som han är intresserad av eller är riktigt bra på.
Som tur är så hittade jag draget, och han är duktig på att använda sig av alla sina muskler :p

Annars så..

Positivt - Benni är supersnäll, kelig och bäst på att sova på husses kudde när han är iväg :D
Milda, ja, hon bara är ju. Lyssnar för det mesta bra, gör aldrig något dumt och bara är allmänt söt.
Astor är ju bara 12½ v gammal, så han är mest vimsig för tillfället. Han följer dom stora större delen av tiden, men är himla duktig på att komma på inkallning och att torka tassar! Väldigt mjuk kille.

Negativt - Benni är otroligt dryg, nonchalant, dominant, självständig och extremt envis.
Milda är för vek, man får ofta tänka på hur man säger åt henne etc.
Astor har inte så många nackdelar än, den största är nog att han är besatt av sonens plastskedar och nappar. Dom dör rätt fort.

Vad är min hund bra på?
Sök, både inomhus och utomhus (han har grymt stort figurantintresse, har bra sökteknik och är lättbelönad då han älskar både föremål och all form av godis), miljöoberörd (klampar över i princip vad som helst, bryr sig inte nämnvärt om det är ostabilt eller låter), skott-oberörd, ganska lydig (att han inte är helt lydig är naturligtvis mitt fel eftersom jag inte tränat så mycket lydnad, men han är väldigt följsam, dock något ungdoms-trotsig för tillfället, kommer inte alltid som ett skott på första inkallningen), hitta strumpor (han är strump-fetischist utan dess like, jag begriper inte var han hittar alla strumpor:D), hitta på bus (vet ni hur många bitar man kan göra av en Bia-bädd förresten?? Det är väääldigt många....)

Vad är min hund dålig på?
Slappna av (ibland får man kommendera honom plats för att han inte ska vandra runt, funkar bra hemma men sämre borta)

Vad jobbar vi speciellt med?
Passivitet, passivitet och åter passivitet (både hemma, borta, ute, på träningar).. Utöver det jobbar vi med utbildning räddningshund, lite skogssök och att upprätthålla lydnaden på ok nivå (ska gå en kurs i tävlingslydnad)

Senast ändrad av en moderator:

Han är en väldigt lättsam hund överlag. Jag kan ha med honom överallt och lita på honom till hundra procent. Han är lydig och oerhört genomsnäll mot folk djur och barn.

Nackdelarna är att det inte är en modig hund, han är ganska fjantig.
Han är också oerhört svår att motivera,är envis som ett as och svår att ställa krav på.

Äsch, han är ganska bra på att vara bäst:love:

Apporterande fågelhunden Smilla:
Bra på: lydnad, hon ger allt för att vara till lags!
Mindre bra på: Lydnadsligg- hon lägger sig alltid som "för att sova" med benen ut åt sidan.
Tränar på: mer exakt i lydnaden, apport med målet att vara fullfjädrad apportör.

kortdrivande jakthunden Bella:
Bra på: ta upp och driva rådjur
Mindre bra på: lydnad :D
Tränar på: skottfasthet

Nellie är jättebra på att jobba hos mig på mitt jobb :)
Hon står ut med allt gamlingarna kan tänkas hitta på,
dvs bli klappad och matad :D
Sen lägger hon sig ner mitt bland tanterna och sover!
Oerhört uppskattad där.

Positivt:
Hennes förmåga att gå från 0-100 är otrolig,
likaså från 100-0.

Att hon inte skäller. Har hänt 3ggr på en månad.

Hennes vilja att lära, alltid lika alert!

Hennes förmåga att slappna av överallt.

Litar på allt och alla

Negativt:

Kissar på sig om hon blir fnattglad.
Men det händer sällan nu.

Lite för vek, men det rättar åldern säkert till.

Bra på:
Lägger sej på en microsekund, jättesnabbt och fint
Älskar att åka bil
Kan slappna av i alla miljöer (på tåg,på buss, hos nya personer etc)
Lättlärd
Går ihop med alla hundar

Dålig på:
har svårt att acceptera främlingar i vårat hem/ i trängda lägen
går inte bra i kopplet alla dagar i veckan
blir krypig när han "flyr" från arbete

Träna på:
Träffa barn så att han förstår att dom inte är små yxmördare i förklädnad
...

Senast ändrad:

Bra på:
Min cavalier Ludde är bra på att sitta och rulla runt.

Mindre bra på:
Han är inte så bra på att gå fot och så drar han i kopplet när vi går ut.

Detta tränar vi på:
Få honom att lyssna för det mesta, få honom att sluta dra i kopplet och träna på att ha honom lös.

Jack russeln Gwinnie

Bra på
Otoligt lätträrd vill alltid vara till lags man kan ha med henne över allt Alltid men på allting,promenader,lek agility.

Mindre bra på
Glömmer det man har lärd henne men sen,Om man tar en skinkbit kommer minnet tilllbaka
Kommer på inkallning när hon vill men alltid om man säger åt henne att stanne och sen ropar man då kommer hon som ett stjut

Tiken (vit herdehund):

Positivt: Världens snällaste, älskar att jobba. Alltid glad och viftar på hela kroppen. Snäll mot mina katter och har ett förtroende för mej som är helt otroligt....

Negativt: Har lätt för att bli lite "döv" när hon tycker att det "tjatas" för mycket runt omkring henne....(alltså andra, inte jag)....
Sen är hon också av den sorten som tyvärr kan göra att man hittar skojiga överaskningar när man kommer hem efter jobbet....:angel: (Typ soffkuddarna i 7 miljoner bitar på golvet) Hon blir även superstressad om vi lämnar henne hos någon annan, min moder går bra....
Är lite "blondin" och det tar ett tag att lära in saker...:angel: Men sitter dom där, sitter dom....:D

Hanen (schäfer):

Positivt: Mycket snäll, den som man kan lämna utan att han bryr sej. Alltis snäll och trevlig. Väluppfostrad.

Negativit: Lite väl skällig, har nog blivit lite senil och skäller numera även ibland när man startar datorn och den ger ifrån sej ett pipljud. :cool: Kan ibland få för sej att det endast är husse man ska lyssna på....:angel:

//Domino_s

Mygga är bra på:

Att sprida positiv energi med sina tokroliga idér och ryck. Hon får mig att skratta väldigt ofta.
Härma ljud.
Leta fram saker med hjälp av näsan.
Vara lös.
Väluppfostrad.
Hyfsat social mot andra människor.
Och rar mot sin matte och husse.

Det är ärligt talat inte så mycket hon är bra på. Men hon är en helt underbar liten varelse.

Dålig är hon på:

Att inte stressa upp sig i jobbiga situationer.
Att stå still och slappna av om man inte sagt till henne att stå still.
Att göra det som vore logiskt för andra hundar och människor.
Ha någon form av självbevarelsedrift.
Försvara sig mot andra hundar.

Förut var hon inte så rolig. Hon var stressad och osäker på sin egen förmåga. Nu har vi kommit riktigt långt från hur hon var när jag fick henne. Men vi jobbar vidare på avslappning. Och på hennes förmåga at alltid vara i vägen, för hästar och människor.

Fluga är bra på:

Tänka själv.
Ta hand om matte då matte mår dåligt.
Diverse konster.
Lära sig fort.
Springa fort/långt och hoppa/klättra upp på saker.
Hålla sig undan från hästarna.
Väluppfostrad.
Går lös mycket bra.
Förstår nästan allt man vill.
Jätterar mot sin matte.

Dålig är hon på:

Att varva ner om det finns mat i närheten.
Lukta.
Bry sig om andra än matten.
Försvara sig mot andra hundar.

Fluga är inte dåligt på mycket. Hon är nog den perfekta hunden för mig. Vi jobbar vidare med småsaker. Det är inget direkt jag vill förändra hos henne. Möjligen att hon skulle bry sig mer om andra människor och våga säga ifrån om hon blir påhoppad av annan hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 609
Senast: Miks
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 528
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 672
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Vi fick hem vår labbe-valp för några veckor sedan och han har nu hunnit bli snart 4 månader. Han är en trevlig individ som är lyhörd och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka