Sv: Vad är detta?
Japp, det är ganska vanligt att fölen slaktas. På Island har man ju ett annat synsätt på att föda upp hästar för slakt, och för dem (och mig också för den delen) är inte det här konstigare än att kalvar, lamm och grisar slaktas.
Jag har vänner som har ett antal "blodston" och dessa behandlas väldigt väl och betäcks med välstammade unghingstar, vilket gör att fölen är mer "värda" att sälja.
Just den här bonden vet jag inget om, förutom att tjejen jag var i kontakt med på neverneverland påstod att stona benhandlas dåligt vid blodstappningen och annan hantering.
Min fråga är då varför det är fölen som räddas från slakt istället för att försöka ändra hästhanteringen eller rädda stona från bonden?
Att folk köper fölen verkar också ganska vanligt. Svenskarnas blödiga hjärtan börjar klappa så fort ett litet ulligt, gulligt föl står och stirrar på dem med bedjande ögon och en snyftig text till.
Personligen tycker jag det är dumheter, inget djur mår dåligt av att slaktas.
Vill jag köpa ett föl för totalt c:a 22000 kr så köper jag ett välstammat framtidslöfte i Sverige el. Danmark istället för att rädda ett medelmåttigt föl från Island, för att det hamnar på tallriken annars.
Kan ju också bero på att när jag är på Island äter jag hästkött lika ofta som de jag bor hos gör, och har inget emot det. Jag vänder mig självklart mot all sorts dålig hantering av djur, men att rådda föl från slakt tycker jag är ganska överdrivet- då lägger jag hellre krut på att rädda vanvårdade hästar som har ett liv i misär framför sig.