Vad är detta?

Sv: Vad är detta?

Vilket är det du undrar om det är vanligt, att folk köper dessa föl eller att de slaktas?
Den här "diskussionen" (som jag antar kommer dra igång) har ju varit uppe på det här forumet förr (årligt återkommande fenomen).

Och nu övergår det raskt mitt förstånd, varför man går över ån för att hämta vatten?:confused:

Japp, det är ganska vanligt att fölen slaktas. På Island har man ju ett annat synsätt på att föda upp hästar för slakt, och för dem (och mig också för den delen) är inte det här konstigare än att kalvar, lamm och grisar slaktas.
Jag har vänner som har ett antal "blodston" och dessa behandlas väldigt väl och betäcks med välstammade unghingstar, vilket gör att fölen är mer "värda" att sälja.
Just den här bonden vet jag inget om, förutom att tjejen jag var i kontakt med på neverneverland påstod att stona benhandlas dåligt vid blodstappningen och annan hantering.
Min fråga är då varför det är fölen som räddas från slakt istället för att försöka ändra hästhanteringen eller rädda stona från bonden?

Att folk köper fölen verkar också ganska vanligt. Svenskarnas blödiga hjärtan börjar klappa så fort ett litet ulligt, gulligt föl står och stirrar på dem med bedjande ögon och en snyftig text till.
Personligen tycker jag det är dumheter, inget djur mår dåligt av att slaktas.
Vill jag köpa ett föl för totalt c:a 22000 kr så köper jag ett välstammat framtidslöfte i Sverige el. Danmark istället för att rädda ett medelmåttigt föl från Island, för att det hamnar på tallriken annars.

Kan ju också bero på att när jag är på Island äter jag hästkött lika ofta som de jag bor hos gör, och har inget emot det. Jag vänder mig självklart mot all sorts dålig hantering av djur, men att rådda föl från slakt tycker jag är ganska överdrivet- då lägger jag hellre krut på att rädda vanvårdade hästar som har ett liv i misär framför sig.

Ja, föl från blodston slaktas i regel. Stoföl behålls ofta, medan hingstfölen slaktas eller säljs via kanaler som dessa.
Varför man slaktar föl? Ja varför slaktar vi kalv? För att äta helt enkelt, hästkött är inget ovanligt på Island och gott är det också.

Håller med dig!

Dessutom får ju bonden (i alla fall om de får det pris förmedlarna uppger, jag har ett ganska bra hum om vad slakteriet betalar) betydligt mer betalt för föl som de "räddar" än de som går till slakt så att rädda dessa föl gör ju bara att det blir ännu mer lönsam affär för honom/henne och kommer då troligen skaffa ännu fler ston som tydligen behandlas illa (och ja, det finns folk som behandlar sina djur illa överallt).

Varför betäcks stona med välstammade hingstar om fölen ändå går till slakt? :confused:

Fast här är det en sanning med modifikation, välstammad med isländska mått mätt kan vara hingstar som de själva känner till fast ingen annan gör det.
Men, sen har jag en bekant som säljer välstammade föl efter avelsgodkända hingstar med mödrar som är blodston. Han å sin sida skickar inga föl till slakt som rutin, utan bara när det behövs. Fölen behålls, säljs ev som 1 eller 2-åringar, annars väntar han själv in dem och säljer dem senare som ridhästar.

Det finns av alla sorter om man säger så, dock är min erfarenhet den att bönder med blodston ofta är ganska rädda om dessa. Är de inte dräktiga så är de inte värda något alls, därför brukar de i regel vara rädda om sina dräktiga ston. Sen kan det säkert finnas avarter även här, sist men inte minst något som stör många svenskar. Den isländska hanteringen av hästen stämmer inte överens med den svenska modellen, bara här anses ofta att hästarna lider.;):angel:

Om jag fattat rätt nudå så är det så att fölen antingen säljs som ridhästar om de håller måttet, om inte så går de till slakt och blir mat på tallriken?

För vissa som har blodston ja, sen finns de som håller blodston och säljer produktionen till slakt. Dvs alla föl som föds, främst hingstföl går till slakt. Stofölen vill man gärna behålla då dessa blir nya blodston, enstaka hingstföl behåller man också för att göra nya föl med.

Den annons du har sett, är förmodligen en sådan uppfödare som skickar de flesta föl till slakt och håller alltså en ren köttproduktion i stället.

Varför betäcks stona med välstammade hingstar om fölen ändå går till slakt? :confused:

Killen jag nämnde (familjens vän) betäcker med välstammade unghingstar just för att fölen SKA vara värda att säljas- han vill inte producera "skräphästar". Blir de inte sålda och det inte verkar bli en riktigt bra häst så hamnar dem på tallriken iaf.
Det kostar ju inget att betäcka med sin egen välstammade unghingst heller.
Just den här familjen har dessutom del i en av Islands avelsmatadorer, så de kan ju ta en lovande son eller sonson till denne från sin egen uppfödning.

Jag tycker inte det är djurvänligt att tappa ett djur på blod regelbundet+ att gå med föl VARJE år (gör dom det?)måste vara slitsamt.

Jag äter inte kalv och inte föl och inte lamm...sån är jag.

En utav dom "blödiga" svenskarna.

Jag tycker också att man ska vara där och hjälpa vid fölning, hade inte jag varit det hade bebis och Kaela med största sannolikhet strykt med.
Föder dom själva utan sjukhus och moderniteter?

Ursäkta utsvävningen.

Det är lika slitsamt som det skulle vara för ett sto i naturen. Här är ju (vad jag förstått) fribetäckning som praktiseras, och inga tvingade, konstlade semineringar. Dvs, stoets kropp bestämmer om den behövr ett paus-år och blir helt enkelt inte dräktig.

Sen håller jag med om att jag helst vill ha övervakning över fölningar, för sån är jag. Men skillnaden mellan just blodstons fölningar och andra stons fölningar är nog inte så stor, och så därför blir det ju en annan diskussion, dvs: Islands hästhantering vid fölningar osv.

Jag förstår de som väljer att inte äta häst. Eller kalv, eller lamm. Det är inget jag tvingar någon att göra! Men att "rädda föl från slakt"- ja, det tycker jag är blödigt i det stora hela. Vilket djur mår dåligt när det är slaktat?

I detta argument så VET jag dock att alla har olika syn, och inget är eg. sämre än någon annans. Det är bara ens personliga uppfattning som kan diskuteras :)

Genom arbetet med att sälja dessa blodstoföl har denna organisation fått bonden att se fölen på ett annat sätt. Förr var dom "läkemedels avfall"-inget värt. Stona hade inte heller ett speciellt bra liv, MEN nu då bonden får hjälp att sälja de bästa fölen så har stona stigit i värde för bonden. Bonden ser på fölen och stona med andra ögon och organisationen har insyn i verksamheten och behandlingen av djuren.
MVH/Ari

Vilket ju självklart är jättebra!

Som vi sagt innan är det försäljningsargumenten som de flesta här vänder sig emot. "köp mig snälla, annars slaktas jag!" är i mina ögon inget ok försäljningsargument.

Att kämpa för att hästar ska ha ett bättre liv är självklart något som alla hästvänner borde göra.
Att folk däremot ska köpa hit medelmåttiga föl som riskerar eksem, bara för att det är synd om dem för att de ska slaktas, känns personligen inte så vettigt.

Herregud, en till tråd om dessa blodföl:eek:
Tror moderatorn kommer trilla av pinnen snart;)

Herregud, en till tråd om dessa blodföl:eek:
Tror moderatorn kommer trilla av pinnen snart;)

Jag läser inte på islandshästdelen annars direkt. Jag visste inte ens om vad det kallades så jag kunde därför inte använda mig av sökfunktionen

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 992
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Min islandshäst har pålagringar I lumbosacralleden och si-led vänster sida. Några mer med islandshäst som har haft detta? Vilken är...
Svar
3
· Visningar
704
Senast: Ajda
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 702
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar