Vad är detta?

Sv: Vad är detta?

Är det sant att Afghanhundarna är dom dummaste hundarna som finns? Supersöt är den hursomhelst! :love:

Till skillnad från Bullterrier, vi har en i kvarteret som regerar sin familj med järntass. Den går inte ut på en vecka om det regnar.

Eller så sitter den still....

Eller så far den runt som en torped, men husse i andra sidan kopplet som en disktrasa...

Husse ser bekymrad ut, jag tycker den har ganska stor humor, om inte annat ett högt underhållningvärde för oss andra.

"Nu ska vi se om han får henne över gatan..."

nej va söt!

den ser ut som ett föl på vissa bilder, lååånga ben och liten kropp :p

Helt underbar, skulle gärna ha en själv men blev lite tveksam då jag lst att dom gör lite som dom vill och har mkt jakt i sig...
Du får gärna uppdatera hur han blir när han blir äldre!:)

Är det sant att Afghanhundarna är dom dummaste hundarna som finns? Supersöt är den hursomhelst! :love:

Haha! Det beror väl på vad man räknar som smart. :) Jag är uppväxt med afghaner och blev ihärdigt trackad i mellanstadiet eller när det nu var, för aftonbladet gav ut en lista över världens smartaste hundar. Afghanen låg på 137e och sista plats. Jay. Kompisens labrador ansågs däremot stentuff. ;) Hur som helst så är afghanerna precis som de andra vinthundarna lite (eh, okejrå. ganska mycket) egensinniga. Cerberus lärde sig "sitt" och "ligg" omedelbart, och han kan också "hit". Skillnaden mot vår dobbis är ju då att det är svårt att få en afghan att lyda ovillkorligt. Han vet vad jag vill när jag säger åt honom att t.ex. sitta. Och han är rackarns snabb på att lyda om han är motiverad. (Läs: man håller i en köttbulle. ;)) Han vet också att han inte får komma in förrän dom sitter ner och får klartecken. Men ibland är det som att tala till en vägg. Han "ska bara" först.. Titta på nån som går förbi.. Undersöka en sten.. Hitta en lämplig sittplats.. Bara som exempel då. :)

Helt underbar, skulle gärna ha en själv men blev lite tveksam då jag lst att dom gör lite som dom vill och har mkt jakt i sig...
Du får gärna uppdatera hur han blir när han blir äldre!:)

Tja, vill man tävla lydnad kanske man ska välja en annan ras. :angel: Men afghaner kan dom med, det är mycket en fråga om motvation och idérikedom. När vi tränar "hit" räcker det inte med en torr levergodis eller en klapp, man får i princip ställa till med fest, dansa regndans och vara roligast i heeela världen för att dom ska anse det värt att komma. ;) Men jag har hört om afghaner som tävlat både agility och spår och så. Så visst går det. :) Bara man inte förväntar sig att kunna träna på exakt samma sätt som med t.ex. en bruksras. Jaktinstinkt har dom ju, dom jagar med synen och sticker efter allt som rör sig snabbt bort. Men det är ju också mer eller mindre individuellt och jag har hört folk som tränat bort det och kan avbryta en eventuell harjakt t.ex.

Det är iaf en underbar ras, fast kanske lite tålamodsprövande ibland. ;) Cerberus är en liten tjuv och glider runt och stjäl saker utan att man ens märker det. Min mobiltelefon t.ex. Och min bok jag läste blev strimlad. Och idag försökte han stjäla kameran men det hann jag minsann uppfatta. :devil:

Jag ska absolut försöka komma ihåg att uppdatera lite när han blir äldre. :)

Så underbar! (blåbrindle eller?)

Har afghan hemma hos föräldrarna, är uppväxt med schäfer, boxer och andra "rejäla" hundar sen råkade vi bli med afhan och är nu inne på nummer två. En stor katt som älskar allt och alla... Underbar ras (och pappas har t o m godkänd lydnadskurs! Visserligen med en viss reservation på inkallningen då hon visserligen kom till honom men först efter två racingvarv runt planen...) och det är sant som dom säger - "en gång afghan - alltid afghan!"

Har en liten anedokt ang smartheten...

En bekant till mig hade vid tidpunkten en jättefin unttik (afghan). Hans kompis skulle resa bort över natten och lämnade hunden (en dobermann med uberlydnad) hos afghanägaren. Det var morgon och afghanhussen skulle fodra och sen rusa iväg för att göra lite ärenden. Han gör i ordning skålarna, ställer ner dom i köket och rusar sen iväg. Han kommer tillbaka ca 2 timmar senare eller så. Då möts han av en ledsen dobermann som sitter i hallen. Ingen Afghan? Så han går in i köket och ser att maten är uppäten, plockar up skålarna och letar sedan vidare efter afghanen. Henne hittar han liggandes i sängen, på rygg med JÄTTEMAGE! Efter ett samtal med dobermann ägaren får han vet att hunden endast äter om han får komandot "varsågod" vilket hade föranlett att afghanen fått sig två rediga portioner mitt framför ögonen på den hungriga dobermannen.

Kontentan - visst, afghaner är inte den perfekta hunden om du vill ha en lydnadshund men det innebär ju inte att dom är dumma (och ibland är för mycket lydnad osmart - iaf för hungriga dobermanns...)

/Scorpan, afghanfrälst

Visst är han söt? :p Och du har nästan rätt, han är blå. (Inte blåbrindle. Dom ska nog vara "randigare" för att ses som brindle?)

Jag är också afghanfrälst kan jag lova. Vi hade två afghaner när jag var putteliten, sedan hade vi en schäfer. Sedan blev det två nya afghaner för brukshund var inget för oss. ;) Nu har jag visserligen tagit över en dobermann sedan några år, men varje år på my dog har jag stått och suktat efter afghanerna. Så det blev en egen tillslut ändå. :D En gång afghan - alltid afghan. Gäller för mig iaf. :D Och han är också förhållandevis med på lydnad, han kan (läs: vet vad jag menar men ignorerar ibland) sitt, ligg, hit och stanna. Men ja, ett varv på fältet först är ju inte ovanligt, eller att han vill se om jag erbjuder något gott för det hela. Annars stirrar han bara på mig och verkar tycka att jag får skärpa mig. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 655
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 278
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10