Vad är detta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare dockan_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 702
D

dockan_

Jo, du vet när man stoppar in bettet i mun på hästen. Där de lixom tar "stopp" när bettet är på, i gapet lixom. (där man kan ta in fingrarna för att hästen ska gapa, om man hjälper till där lite) Där har min väns häst blivit lite svullen över där.. Vad är de för något?

Jag känner igen "bullen" eller vad man n uska kalla det, jag har sett en annan häst som haft så men de sedan har försvunnit på.
Har någon en aning om vad det kan vara?
Sorry om jag skriver lite otydligt.
Haha, jag skriver om ett bett ^^ eller där man stoppar in det, men jag har ingen bild att visa så därför så förklarar jag såhär.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är detta?

Du menar den tand-fria delen i munnen? Lanerna?

om hästen är svullen där bor det med största sannolikhet på en för hård hand, ett dåligt tillpassat bett eller en för statisk hand- alltså en slags tryckskada.

Kan jämföra det med den ömma klumpen jag har fått på handleden, precis där jag lutar handen mot bordet när jag sitter vid datorn och skriver/använder musen. En tryckskada- som blir avhjälpt av om jag skaffar bättre utrustning (typ musmatta med gel i) eller slutar trycka handen mot bordet så in i norden....

Alltså- kolla bettet, kolla ryttarens hand. Rid bettlöst ett tag kanske?

Ah tack för svaret.
Men handen är absolut inte för hård, det såg jag idag när vi red ut. det var väldigt mjukt .
Denna häst är rätt stark, men hackamore borde fungera, för det blir ju ett helt annat "tryck" å inte i munnen.

Det kan också vara så att svullnaden orsakas av en övertalig tand, P1. Den förekommer hos en mindre procent av alla hästar och kan ställa till besvär då den ofta inte bryter fram utan ligger och "skaver" under tandköttet.

Motsvarande tand i överkäken kallas vargtand.

Be en veterinär kolla hästen. Det är viktigt att få diagnos så att man kan åtgärda felet. Det kan ju också handla om felaktig betsling eller hård hand, precis som Muninn säger. En hård hand är ju inte direkt något man ser på en uteritt (hård hand = ständigt statiskt tryck, alltså inte nödvändigtvis en hand som rycker och sliter).

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 728
Senast: cirkus
·
Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 880
Senast: mackan
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 179
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka