Vad är detta?

Sv: Vad är detta?

När man pratar på teckenspråk så kastar man om orden.
Vet ej hur pass mycket men i stil med "idag vi rida ska".
Det är väl därför dom skriver som dom "pratar"

Men dom borde väl även läsa (korrekt svenska)? Kanske betydligt mer än dom pratar? Och stavningen då?

LIA

Att jag som ägare till honom inte vill para honom verkar dom ta som att jag är stygg mot honom. Att jag nekar honom det roliga - nu när dom VILL låta honom para sig med deras tik.

Fy, vad stygg du är :eek:
Alla snälla hundägare låter hanhundar ligga och tikar få bli mamma.

:D

jo, fast jag vet en tjej som är helt döv, som gått skolan osv osv och hon skriver så ändå.
Vet faktiskt inte varför

För döva är teckenspråket förstaspråk. Som svenska för hörande svenskar. Det finns många döva som har jättebra svenska. Men det är många som har svårt med grammatiken.

Hörande skriver ju ofta som det låter, är man osäker på något så säger man det kanske högt för sig själv. Teckenspråk är olika på alla språk, men grammatiken skiljer sig från den skrivna svenskan. Därför skriver vissa döva som det "låter" på teckenspråk, med teckenspråksgrammatiken. Så skulle man teckna det killen skrivit skulle det förmodligen se helt normalt ut på teckenspråk.

Ja, det var en liten förklaring OT ;)

Liknande trådar

Hundträning Vi är nybörjare och har startat en tävling. Tränar med min yngsta, hon tycker det är jättekul. Jag tycker det är jättesvårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
640
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
571
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
58 59 60
Svar
1 198
· Visningar
98 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka