Vad är detta?

Sv: Vad är detta?

men efter att valpen är såld så kan väl säljarna aldrig ta igen valpen oavsett vad dom skrivit i kontraktet?? eller? :confused:

Nä, en hund är som en sak som jag förstått det.
Sålt är sålt och kommer aldrig igen -vill man ha igen hunden får man köpa tillbaka den oavsett vad man skriver i ett kontrakt.

Känns upplagt för bråk. Tikägaren blir sittande med 11 valpar på 20 veckor, för att HANhundsägaren inte hittar någon som går med på hans bluffkontrakt.

Känns upplagt för bråk. Tikägaren blir sittande med 11 valpar på 20 veckor, för att HANhundsägaren inte hittar någon som går med på hans bluffkontrakt.

ja eller hur!! jag hade då aldrig parat min tik med hans hane. fast å andra sidan så får väl tikägaren göra vad denne vill med sina valpar?? hanhundsägaren har väl inte ett dyft att säga till om? eller??

Såna annonser om blandisar som vill paras finns det gott om.
Jag "hajar till" även på annonser som låter såhär (annonsen påhittad men jag har läst flera liknande):

"TULA SÖKER HANE AKUT!
Vi har en underbar schäfertik, fin stamtavla, genomfört MH med gott resultat, en underbar tik på alla sätt och vis. Hon vill ha valpar NU! det är AKUT för hon började löpa två månader tidigare än beräknat.
Tula är snäll mot alla, oerhört barnkär. Tror du att du har en hane som vill ha valpar med henne så tveka inte att höra av dig. Hör av dig snarast det är som sagt lite akut eftersom hon löper just nu!"

Jag menar, hur god avelsplanering är det? hade jag velat para min fina schäfertik så hade inte jag tagit första bästa hane om är villig att para (som det låter i annonsen). Hade min tik börjat löpa två månader före beräknad tid (och jag mot all förmodan inte radan haft en "färdig" hane till henne då) så hade jag nog övervägt att vänta till nästa löp istället...

ja eller hur!! jag hade då aldrig parat min tik med hans hane. fast å andra sidan så får väl tikägaren göra vad denne vill med sina valpar?? hanhundsägaren har väl inte ett dyft att säga till om? eller??

Nej, inte mer än att han ska ha betalt, och att han precis som alla andra tex kan anmäla tikägaren för djurplågeri eller så om det vore något sånt allvarligt som pågick. Bara för att det var hanens spermier så har han ingen automatisk medbestämmanderätt.

Nej, inte mer än att han ska ha betalt, och att han precis som alla andra tex kan anmäla tikägaren för djurplågeri eller så om det vore något sånt allvarligt som pågick. Bara för att det var hanens spermier så har han ingen automatisk medbestämmanderätt.

nä precis, de va de jag tänkte..

Jag har fått sådana erbjudanden till min hanne - dom vill para med en hund som dom aldrig sett mer än på kort, han OCH hans föräldrar är helt omeriterade - men jodå - folk vill para iallfall.
Och när jag då svarar att han inte är lämpligt avelsmaterial så fnyser dom och tycker att det är väl ändå upp till dom att avgöra.

NEJ - det tycker då inte jag - skulle aldrig medverka till att avla på något omeriterat trots renrasighet och stamtavlor.

Personen är döv. Hittade hans namn på en sida för döva med bilder på hunden :) Hunden såg iaf ut att må bra på bilderna, för er som är oroliga ;)

Jag har fått sådana erbjudanden till min hanne - dom vill para med en hund som dom aldrig sett mer än på kort, han OCH hans föräldrar är helt omeriterade - men jodå - folk vill para iallfall.
Och när jag då svarar att han inte är lämpligt avelsmaterial så fnyser dom och tycker att det är väl ändå upp till dom att avgöra.

NEJ - det tycker då inte jag - skulle aldrig medverka till att avla på något omeriterat trots renrasighet och stamtavlor.

Behöver inte vara så tokigt som det låter, är kanske blods linjerna de är ute efter?
En kunnig uppfödare går ofta mer på blodslinjer än meriter.
Och man kan faktiskt se en hel del på foto, specielt om man kan rasen och blodslinjerna och vet vad man ska titta efter,
Men då ska det självklart vetas en hel del när det gäler hälsa och sånt.
Fast det hela låter ändå lite märkligt, de borde ju i så fall ha förklarat detta för dig.

Jag hade kanske inte valt att avla med den hunden, av den enkla anledningen att annonsen inte verkar direkt seriös. Den har dessutom alldeles för många blandningar i sig för min smak. :angel:

Jag hade kanske inte valt att avla med den hunden, av den enkla anledningen att annonsen inte verkar direkt seriös. Den har dessutom alldeles för många blandningar i sig för min smak. :angel:

Vet inte vilket av mina inlägg du svarar på?
Är Luff`s hane en blandis? Inget jag vet ju...
Är det ursprings annonsen, så var det inte att hunden anonseras ut till avel jag menade med att folk ibland dömer väldigt snabbt, utan självklart texten som ju nu har fått sin förklaring.

Lite OT, men nyfiken som jag är ...

Varför är det svårare för en döv att skriva riktig svenska? Stavningar, ordval, grammatik etc lärs väl in från skrivna alster, typ läroböcker etc?

LIA

Jodå han är renrasig - och har absolut inga linjer som behövs föras vidare.
Exteriört är han heller inget att ha vare sig för utställnings eller brukssyfte - en medioker alldeles för stor långhårig schäfer.
Dom som vill ha honom till avel verkar titta på hårlaget och att han är friröntgad och stor.
Att jag som ägare till honom inte vill para honom verkar dom ta som att jag är stygg mot honom. Att jag nekar honom det roliga - nu när dom VILL låta honom para sig med deras tik.

Jodå han är renrasig - och har absolut inga linjer som behövs föras vidare.
Exteriört är han heller inget att ha vare sig för utställnings eller brukssyfte - en medioker alldeles för stor långhårig schäfer.
Dom som vill ha honom till avel verkar titta på hårlaget och att han är friröntgad och stor.
Att jag som ägare till honom inte vill para honom verkar dom ta som att jag är stygg mot honom. Att jag nekar honom det roliga - nu när dom VILL låta honom para sig med deras tik.

:o vet inte om jag ska skratta eller gråta...
All heder åt dig som nekade parning!

Liknande trådar

Hundträning Vi är nybörjare och har startat en tävling. Tränar med min yngsta, hon tycker det är jättekul. Jag tycker det är jättesvårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
640
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
571
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
58 59 60
Svar
1 198
· Visningar
98 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka