Vad är detta för rem?

Sv: Vad är detta för rem?

Håller med, är rätt trött på skitsnacket kring att travselar skulle vara skadliga och sämre än andra selar. Har man en travrockard så bör man ha en passande sele till den; nämligen en travsele.

Det är sällan eller aldrig man ser travfolk hålla på och prata skit om skolkörningens utrustning och komma med en massa påståenden tagna ur luften. Kom gärna med kloka råd men höj ribban lite vad det gäller kommentarerna här.

Men sen får man ju faktiskt tänka på att detta är ett körforum för all körning utom trav, trav har ett eget forum och kör man med travsele och travsulky så kanske man ska be om råd där ist, eftersom om man kör i skogen eller skolkörning så är travsele deffenitivt inte att rekommendera, och är man här inne så antar man väl att frågorna gäller dessa typer av körning, inte trav, och då passar inte en travsele. Det betyder ju inte att inte travsele och travsulky inte passar till det det är framtaget för, nämligen trav.

Tycker du inte att det är lite väl stelt och mycket ovälkomnande/snobbigt av dig att hänvisa till travforum ( som i stort sett enbart rör tävlingsfrågor och stam på travhästar ) för att inläggen/frågorna kommer från någon som hobbykör i skogen?

Vad har du för belägg för att påstå att det inte skulle vara lämpligt att köra i skogen ( läs landsvägskörning ) med en travrockard och med en för den avsedd travsele? Det är ju enbart trams och snobberi från din sida. Det är precis en sådan attityd som skrämmer iväg folk från detta forum - ska vi kanske behöva starta ett eget forum för hobbykörning? Dålig stil och en oerhört dålig reklam/representant för er sport.

Men snälla du mitt inlägg var inte riktat mot någon eller något, jag vet ingenting om trav så det har jag inga åsikter om och jag har aldrig varit inne på travforumet så jag vet inte vad som händer där inne. Min poäng var bara att det kanske inte var så illa menat, att eftersom det är ett "vanligt" körforum och inte ett travforum så kanske folk förutsätter att den som frågar är intresserad av vanlig skolkörning med "vanlig" sele och vagn etc. och då är ju inte en travsele det mest lämpligaste, bara för det så behöver man väl inte mena något illa om travet eller deras utrustning?

det där ser ut som en "hjälprem" eller hur man ska säga.. om gjorden skulle gå av så flyger inte skacklarna upp å över hästen. Utan denna gjorden håller fast grejerna någorlunda så man kan stanna ekipaget utan förhoppningsvis stora olyckor. Alltså.. med häveffekt håller den nere skacklarna.. som då inte kan åka ner hela vägen då de (förhoppningsvis) sitter fast upptill fortfarande.

Hej jeeves, ursäkta om jag lägger mej i men med att köra i skogen så tror jag nussikan menade "skogskörning" alltså dra på stockar..
Du får ju såklart dra din travsulky på skogsvägar om du så vill det, det var inte det som menades med skogskörning.

Det är möjligt men det är ganska oklart och inte det första inlägget med samma tema från vederbörande. Dra stockar då arbetar man i skogen med häst och det säger sig själv att man använder utrustning till det ändamålet. Skogskörning innebär troligen för de allra flesta hobbykuskar just landsvägskörning/körning i skog men på grusväg, inte ute i markerna.

Jag menar bara på att den attityd som Nussikan och Snigelfarmor visar emellanåt det skrämmer bort en hel del nya kuskar - och vem vet, dessa hobbykuskar kanske är potentiella tävlingskuskar med rätt uppmuntran och bemötande från redan aktiva?

faktum kvarstår att en travsele varken är optimal för en travkusk och en speedcart eller en rockard och en nybörjare. Jag tänker på hästen. Struntar ibland blankt i om det är synd om den som frågar. Frågar man får man svar.
En travsele har för tunn däckel, och sen kräver den en rejäl om görning för att hästen inte ska dra med magskinnet. Baksele ingr inte, och oftast fäster okunniga draglinorna i skaklarna eller ibland kortbröstan i däckeln!
Tycker även att travet ska lossa på skakelremmarna och använda bogarna på hästen när de kör motionsslingan. Så tänker jag.

Tycker även att travet ska lossa på skakelremmarna och använda bogarna på hästen när de kör motionsslingan. Så tänker jag.

Det är just bogfriheten man vill komma tillrätta med inom travet. Där anser man att om en häst ska kunna springa RIKTIGT fort så måste bogarna vara fria och absolut utan drag.

Visst visst... maraton går fort ibland i hindren (20 km/h typ) och kanske 14-18 km/h på sträckorna. Men vad är det jämfört med 55 km/h i trav!?

Jag har dessutom aldrig hört talas om skavsår eller att någon travhäst fått selbrott av annat slag. Det kanske är vi här som ska tänka om, och inte vara så trångsynta??

Senast ändrad av en moderator:

I mina ögon så är skogskörning körning med häst i skogen, inte på grusvägar, ber om ursäkt om du missförstod mig jag ska försöka tänka på att det kanske inte är så självklart för alla andra som det är för mig. Jag försöker hålla en bra attityd i mina inlägg, ibland kanske det går lite fort och jag lägger inte alltid till en :) eller ;) men man måste ju inte tro det värsta om folk, man kan ju försöka se det positiva i inlägget ist för det negativa och kanske läsa mellan raderna om man som jag inte är en hejjare på att uttrycka sig. Tycker du att jag låter otrevlig i något av mina inlägg så säg gärna det så jag kan rätta till det med en gång ist för att få höra det sen, jag försöker som sagt alltid tänka på hur det låter och kan tolkas men ibland hinns det inte med.

Har sett en jäkla massa skav tom på unghästar!...på magarna under gummigjordarna, på manken, på svanskappan, på bogen. Refererar till en av skånes största unghästtränare. Givetvis inte med namn. Det är inte personen jag vill åt, utan travets brist på empati och fysikkunskap.

Jag kan förstå att man inte använder svängel eller brösta när man tävlar, men när man kör rockarder, speedcarter, backträningar, sandkörning, skrittrundor på över en timme. Skulle det inte vara schysst då att hästen slapp dra med magskinnet och stoppa med magen o svanskappan?
Jag anser inte det trångsynt att se till fakta. Sen att tusentals travfolk gör som man alltid gjort är ju inte mitt fel, utan deras brist på fysisk kunskap och kanske där, trångsynthet.
All heder åt de som ridtränar, lokseletränar, använder trissor!
De finns de med, men de är inte norm eller skriver historia på elitloppet.

Så pinge, vi är överrens, inga svänglar på sulkys, i 55 km /h

*kl*

Nu var det ju så att frågan i den här tråden gällde "vad är detta för rem". Och en välvillig travkusk tittar in i detta forum och kommer med ett förslag på vad det kan vara... Frågan gällde inte ens lämpigheten i att använda travsele.

Jeeves skrev:
ska vi kanske behöva starta ett eget forum för hobbykörning?

Jag trodde att detta forum även var till för oss som nöjeskör hemma på grusvägarna och gärna vill ha lite nya infallsvinklar och ideer från andra hobbykuskar, som ägnar sig åt grusvägsåkande, dressyrkörning, skogskörning, trav, brukskörning, slädturer osv osv.

Men det kanske är så, att detta forum endast är för skolkörnings-tävlings-kuskar som tycker att maratonsele med bruna tömmar är det enda rätta oavsett typ av vagn och körning det gäller...

snigelfarmor skrev:
Det är inte personen jag vill åt, utan travets brist på empati och fysikkunskap.
Jag har sett goda exempel inom travet, det finns nog alla sorter där. Liksom det antagligen finns alla sorters människor som ägnar sig åt skolkörning?

Jeeves skrev:
Det är precis en sådan attityd som skrämmer iväg folk ...
Ja så är det faktiskt. Den attityd som man ofta möts av i det här forumet gör att i alla fall jag drar mig för att åka på dressyrkurs med mina körhästar. Men det är väl ganska dumt att döma ut en hel gren utifrån den bild man fått utifrån några få representater, är det inte? :smirk:

Läser man ser man även att tom jag sett goda sidor hos travet, men att det vanligen praktiserar en hästsyn jag inte håller med om. Så även inom utrustningen. Ska du köra i på sandbana med speedcart och tjock travtränare bakpå, ska inte en vanlig travsele användas i sin ursprungliga form. Men det lär säkert dröja hundra år innan man förstår det. Sånt här finns ju inom alla grenar och är inte unikt för travet. Alldeles nyligen upptäckte ridfolket att man inte kan ha tjocka stora tränsbett till alla sorters hästar, och att man bör ta hjälp av en sadelmakare vid sadelköp. Allt har sin tid. och ja, detta är ett skolkörningsforum eller bruks, så svaren blir ju därefter, menar inte att skrämma folk, och tror inte att de som vill köra blir skrämda av kunskap och svar.

tror inte att de som vill köra blir skrämda av kunskap och svar.
Det är definitivt inte kunskap och svar som skrämmer, det är sättet den presenteras på (och nu pratar jag generellt, inte direkt till dig).

och ja, detta är ett skolkörningsforum eller bruks, så svaren blir ju därefter
Det finns ju ingen körmotsvarighet till det icke gren- eller tävlingsspecifika "Ridning".
"Om och kring grenen körning" samt "Om avel, utrustning, vård, foder, hantering och annat icke tränings- och tävlingsrelaterat" - så beskrivs de två körforumen och nog tycker väl jag att det borde finnas rum för alla sorters kuskar här?

(Sorry TS för att det halkat iväg från trådens ämne.)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 654
Hemmet Jag vill ha ett stort sovloft i min nya lägenhet och har hittat en handfull hantverkare som kan komma hem och bygga ett åt mig, efter...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
20 439
Senast: kittin
·
Utrustning Har ganska nyligen fått hem ett fullblod som ännu är lite för smal ska få upp lite mer i hull och få mer ryggmuskler. Tanken är att ta...
Svar
3
· Visningar
657
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 257
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023