Hemmabyggt sovloft?

Rent juridiskt, om det inte står något i offerten som kan kopplas till rot-avdrag eller det sagts muntligt kan inte jag se annat än att snickaren får ta den smällen.
Det har pratats om muntligt någon gång vet jag, men jag blandar ihop RUT och ROT och vad som går att använda till vad (har inte använt något av dem innan jag flyttade hit) och tänkte att han har väl koll på vad som kan användas. :(

Hade jag fått en offert på det som fakturan nu är på, hade jag antagligen valt en billigare lösning. Det är inte det att jag inte KAN betala fakturan, det är bara att mitt buffertkonto blir obehagligt litet och jag har två hästar... :nailbiting:

Det har pratats om muntligt någon gång vet jag, men jag blandar ihop RUT och ROT och vad som går att använda till vad (har inte använt något av dem innan jag flyttade hit) och tänkte att han har väl koll på vad som kan användas.

Har du varit vilseledande får du självklart ta smällen av det, oavsett hur offerten ser ut.

Har du varit vilseledande får du självklart ta smällen av det, oavsett hur offerten ser ut.
Jag tycker inte att jag har varit vilseledande, men det kanske jag har? Jag berättade att jag har en hyresrätt, fick en offert, sedan sa han något om ROT och jag svarade väl mest "jaha" typ, sedan ville han ha uppgifter till ROT och då sa han att jag inte kan använda ROT-avdraget och jag fick en faktura på betydligt mer än vad offerten visade.

Jag gick ju på priset i offerten... det stod ingenting om ROT i offerten, i så fall hade jag reagerat där.

Jag håller bara delvis med, i det här fallet är offerten vilseledande eftersom det inte framgick att den inberäknade ROT-avdrag och TS trodde att priset i offerten var det som gällde.

Jag tycker inte att jag har varit vilseledande, men det kanske jag har? Jag berättade att jag har en hyresrätt, fick en offert, sedan sa han något om ROT och jag svarade väl mest "jaha" typ, sedan ville han ha uppgifter till ROT och då sa han att jag inte kan använda ROT-avdraget och jag fick en faktura på betydligt mer än vad offerten visade.

Jag gick ju på priset i offerten... det stod ingenting om ROT i offerten, i så fall hade jag reagerat där.

Har du sagt att det är en hyresrätt och offerten (avtalet) inte ger att ROT använts tycker jag du har rätt att slippa betala mer än offertens pris.

Det står inget finstilt längst ned eller så om att om inte ROT godkänns av skatteverket är du skyldig att betala motsvarande reduktionen?

Har du sagt att det är en hyresrätt och offerten (avtalet) inte ger att ROT använts tycker jag du har rätt att slippa betala mer än offertens pris.

Det står inget finstilt längst ned eller så om att om inte ROT godkänns av skatteverket är du skyldig att betala motsvarande reduktionen?
Nej, står ingenting alls om ROT.
* Elinstallation måste göras av certifierad elektriker och ingår inte i offerten.

Faktura kan delas upp på tre (3) betalningstillfällen utan extra kostnad!
Ovanstående är det enda som står utöver priser.

Nej, står ingenting alls om ROT.
Det är väldigt synd när det blir sådana här missförstånd.

Jag tycker du har rätt, sen kan man alltid diskutera om det är rimligt med någon jämkning men det är svårt att säga här. Gången som konsument är väl att först reklamera/prata med snickaren och om ni inte kommer fram till en lösning ta det vidare till ARN. Om kommunen har en konsumentvägledare kan du kanske få hjälp och råd därifrån också.

Det är väldigt synd när det blir sådana här missförstånd.

Jag tycker du har rätt, sen kan man alltid diskutera om det är rimligt med någon jämkning men det är svårt att säga här. Gången som konsument är väl att först reklamera/prata med snickaren och om ni inte kommer fram till en lösning ta det vidare till ARN. Om kommunen har en konsumentvägledare kan du kanske få hjälp och råd därifrån också.
Han har gett mig rabatt redan pga missförståndet, så jag lutar åt att bara betala hela fakturan faktiskt. Det känns så klart lite surt, men det känns inte heller riktigt ok att bråka för mycket om det.

Tyvärr har han också lämnat några färgfläckar på mitt nylagda golv, det är väldigt tråkigt. Funderade på om jag kunde få någon tusenlapp i rabatt pga det också. Behöver dra upp mer än halva vardagsrumsgolvet och byta tre "plankor" om jag ska få bort fläckarna.

Han har gett mig rabatt redan pga missförståndet, så jag lutar åt att bara betala hela fakturan faktiskt. Det känns så klart lite surt, men det känns inte heller riktigt ok att bråka för mycket om det.

Tyvärr har han också lämnat några färgfläckar på mitt nylagda golv, det är väldigt tråkigt. Funderade på om jag kunde få någon tusenlapp i rabatt pga det också. Behöver dra upp mer än halva vardagsrumsgolvet och byta tre "plankor" om jag ska få bort fläckarna.
Går det inte att skrapa bort fläckarna lite försiktigt med ett rakblad?

Du kan ju föreslå att ni delar på mitten?

I princip är det så att om det står X kr i en offert, utan att några andra villkor nämns där, så är det det priset ni har avtalat.
Du betalar X kr, bestrider beloppet som är över det. Sen är det upp till hantverkaren att dra det till domstol om han vill få ut resten.
Så vill du stå på dig så kan du göra det.
Förmodligen är han så van att bara bygga i bostadsrätter ätt han inte har tänkt ordentligt.
Och erbjuder nersättning för att locka dig till att betala en del av överpriset eftersom han vet att han inte har hållbart underlag att kräva det.

Det borde det ju göra, tycker man? Jag har ibland spillt färg på golv när jag har målat, men aldrig misslyckats med att få bort den igen. Oftast har det räckt att skrapa med naglarna faktiskt...

Håller med, försiktigt skrapande med nageln för att sedan gå över till någon form av lättare lösningsmedel om det behövs. Beror lite på vad det är för golv, laminat eller trä.

Jag var inte hemma igår, men ska testa era golvtips ikväll! Tack! Återkommer med resultat.

Har nog bestämt mig för att bara betala, orkar inte bråka. :p

Tack för golvtipsen! Det funkade bra att bara skrapa bort fläckarna med nageln. Om man lägger sig på golvet och tittar noga där fläckarna i var kan man se att det finns vit färg kvar i "ådringarna" i laminatgolvet, men det är good enough! :D

Hade kompisar över igår kväll och tog denna stökiga men mysiga bild av hur det blivit. Extrem panoramabild, men visst blev det bra! Jag är så nöjd!
D65E67FC-CEC7-477B-8A27-2E99FD9789E8.jpg

Bonusbild från köket där jag fått upp min gamla stringhylla. Ställde en lampa ovanpå utan att tänka på att den var röd... fick mitt eget lilla brothel-kök direkt! :o
2931DD06-476B-4EF6-97F0-EBFD5639C7AA.jpg

Ursäkta stöket, håller fortfarande på att greja och packa upp.

Jag skulle vara livrädd att ramla ur sängen :D

Men det är en oerhört smart lösning!
Haha, många frågar det! Jag förstår inte hur de tänker, det är ju två stänger och en hel kant i vägen, jag måste ju bokstavligen göra en kullerbytta framåt eller bakåt för att ens kunna ramla ur. Jag kan knappt göra en kullerbytta som vaken! :D Försöker jag rulla ur åt sidan kommer jag få en stång över bröstet och en typ på knäna, och skulle jag mot förmodan komma förbi stängerna, ska jag över en hård kant, och sen över en 20 cm bred hylla, och allt detta utan att vakna... ;)

Jättefint! Ska bli kul att se när allt är på plats och "trappan" upp är färdig osv... Hur tar du dig upp nu? :eek:
Eeh... inte? :o Än så länge. Fattig månad, men denna står på inköpslistan efter lön:
500357664_1.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka