Hemmabyggt sovloft?

Ha, som att det skulle hjälpa :D. Jag kastar mig ur sängen i panik för att fly ut ur rummet, en liten bräda gör varken till eller från då ;).

En sån här då? Förvaring å allt. :D

gonatt-spjalsang-gra__0469127_PE611960_S4.JPG

(Förlåt TS, jag ska sluta nu...)

"Jag" byggde ett sovloft i min första lägenhet i stockholm, ett takhängt sådant :)
Minns inte vad företaget som gjorde det hette, men det landade nog på ca 20 000 har jag för mig.
Hade en 140-säng, och fick mycket extra förvaring tack vare bokhyllorna runtom.

lgenhet.jpg

Här är det precis klart i princip, så det ser lite tomt ut :D
Fick därmed plats med tresitssoffa, soffpall, 140-säng, matbord (som kunde fällas ut så man kunde sitta 6 st), tvbänk och soffbord på mina 26 kvm. På de 26kvm är hall + kokvrå + badrum medräknat.
Sådana där är jättesnygga! Har mailat med företaget som bygger dessa men han sa att standardstorlek 120-säng kostade från 31 000 och uppåt, så jag gissade på minst 35 000 för det jag vill ha. :(

Kanske egentligen bara borde spara ett tag och bygga senare...

Sådana där är jättesnygga! Har mailat med företaget som bygger dessa men han sa att standardstorlek 120-säng kostade från 31 000 och uppåt, så jag gissade på minst 35 000 för det jag vill ha. :(

Kanske egentligen bara borde spara ett tag och bygga senare...

Han kanske har fått ökad efterfrågan så han har ökat priserna? Jag har för mig att vi betalade 20 000, men det är drygt 5 år sedan :)
Han var väldigt proffsig i alla fall.

Jag hade en variant där jag för mycket länge sedan satte mig kapprak upp i sängen och vrålade som en babian samtidigt som jag slog på ett skärp som stack ut från garderoben bredvid sängen.

Blev lite av en överraskning för dåvarande pojkvän. Han hämtade sig aldrig. Men jag ligger klart i lä när jag hör om dina bravader.

Nu spammar jag min egen tråd här, men jag ritade upp två förslag på sovloft i hallen. Tänker mig att jag kan bygga någon slags vägg på sidan mot dörren?

1F2B1430-57C7-4F5B-AB4F-28F526554D05.png

Problemet med att ha det i hallen är att långa personer kommer att få ducka lite. Jag är 169 cm och vill ha åtminstone 180 cm frigång under. Det är inte speciellt högt. Känns okej att ha i min arbetshörna i vardagsrummet, men i halva hallen? Nja...

Började då tänka i lite andra banor. Poängen med sovloftet är ju att få undan sängen, det kan man göra på andra sätt också. Någon som sett något sånt här?

triptico_1365436814991.jpg
Min bror har precis byggt som din nedre bild i sin minimala lägenhet. Han har skrivbord etc ovanpå. Nackdelen är väl att det måste finnas fri golvyta att dra ut sängen på. Men fördelen är väl att en slipper sova-i-loft-känslan om en inte vill ha den.

Utmaningen är väl att veta just vilken dimension man behöver, varken för klen (hållfasthet + nedböjning) eller för grov (pris + vikt). Man behöver räkna litet.

Okej, Buke! Nu har vi haft lägenhetsbesiktning och jag har fått träffa besiktningsman och förvaltare och fått svar på frågor.

Det bra: lägenheten var inte så hiskeligt ful som jag kom ihåg den. Den gjorde sig helt klart bättre i halvmulet eftermiddagsljus än vad det nu var sist jag var där.

Det är också okej att sätta upp ett sovloft. Visst blir det skruvhål i väggen men man måste få bo och leva också, som förvaltaren sa. Lägenheten har helt ok skick på väggarna OCH har en full s.k. lägenhetsfond, så jag skulle kunna få ommålat om jag vill. Tänkte dock inte måla om utan helt enkelt sätta upp ett sovloft och i så fall måla om när jag flyttar ut.

Det dåliga: det är ingen bra betong i väggarna. Förvaltaren sa dock att "det löser [hantverkarna] om de vill", och om inte annat har jag nu - tack vare Buke! - en hel del idéer där ben skulle funka.

Loftet skulle inte heller få plats över dörrkarmen, så det lila loftet går bort. Är nu mer inne på att ha ett loft i samma storlek som sängen ändå men med förvaring på sidorna, så som @AraSlei visade. Tar nog ut en firma hur som helst och betalar gärna för deras rådgivning innan jag bestämmer mig när det gäller att bygga, delvis eller helt och hållet, själv.

Fortsätter att uppdatera lite här.

Nu har jag haft en man från en loftbyggarfirma över för inspektion. Han var mycket bra att prata med och vi diskuterade fram och tillbaka, och jag bad om offert på två olika lösningar. Tänkte att det här blir nog dyrt, men nu när jag har fått offerterna är de billigare än tidigare offerter.

Ska klura lite, verkar som att han kan göra en del av jobbet och jag kan ta de bitar jag känner att jag klarar av.

Det blir nog bra det här tillslut! :)

Jag hade en tidigare tråd om klickgolv, men jag insåg att jag kommer totalt spamma ner forumet med trådar om jag ska starta en ny tråd om varenda fundering jag har om min nya lägenhet.

Håller på att lägga laminatgolv i köket och jag blir så nöjd! Det är en sån enorm förbättring mot tidigare. Hade det inte varit en hyresrätt hade jag lagt riktigt trägolv, men någon måtta får det vara på hur mycket pengar jag lägger ut. :D

Dagens jobb, från det här...
DD232AD8-343C-4E92-8823-AA5F662D0A44.jpg

... till det här!
01789F3E-DCB9-43E4-BF3E-1B5F3C9813F1.jpg

Ska lägga samma golv i vardagsrummet, förhoppningsvis hinner jag klart med det i helgen och golvet är på plats innan loftet börjar byggas. :up:

Jag hade en tidigare tråd om klickgolv, men jag insåg att jag kommer totalt spamma ner forumet med trådar om jag ska starta en ny tråd om varenda fundering jag har om min nya lägenhet.

Håller på att lägga laminatgolv i köket och jag blir så nöjd! Det är en sån enorm förbättring mot tidigare. Hade det inte varit en hyresrätt hade jag lagt riktigt trägolv, men någon måtta får det vara på hur mycket pengar jag lägger ut. :D

Dagens jobb, från det här...
DD232AD8-343C-4E92-8823-AA5F662D0A44.jpg

... till det här!
01789F3E-DCB9-43E4-BF3E-1B5F3C9813F1.jpg

Ska lägga samma golv i vardagsrummet, förhoppningsvis hinner jag klart med det i helgen och golvet är på plats innan loftet börjar byggas. :up:
Är det inte lite smidigare att lägga golvet efter loftbygget? Med risken att repa nya fina golvet tänker jag..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka