Du behöver ingen stolpe där ute. Det spannet är utan problem självbärande, om man väljer (och har råd med) rätt dimension på limträbalk.
Jag skulle ha monterat bärlinor av limträ (kanske någonstans runt 30 x 250 mm) på de tre väggpartierna, med expanderbultar med lämpligt avstånd. Om väggen var av frisk betong skulle bultarna räcka för god säkerhet, om jag var tveksam om väggens kvalitet skulle jag använda samma dimension av limträ till bärande stolpar i alla fyra hörn plus mitt på väggen (i höjd med skrivbordet/dörren). De bitarna skruvas också mot väggen, men bultarna behöver inte sitta lika tätt. En så flack/tunn dimension blir inte särskilt iögonfallande när den monteras mot väggen.
Det fria spannet hade jag också gjort av limträ, dimensionen skulle jag kolla med tillverkare/leverantör. Man behöver ha klart för sig vilken belastning som kan bli aktuell (personer plus sängkonstruktion mm i worst case placering), och vilken nedböjning som är acceptabel.
Mellan den fria balken och den motstående bärlinan skulle jag lagt tvärbalkar av limträ, där kan dimensionen bli betydligt klenare eftersom spannet är kortare. Även där hade jag velat konsultera tillverkarens lasttabeller. Som golv hade jag använt plywood av lämplig kvalitet och tjocklek, inte någon variant av fiberskivor.
När loftet skall bort blir det litet bök, men inget oöverstigligt. Bultarna kapas (hyfsat) enkelt med vinkelslip, sen är det bara att spackla och måla.