Hemmabyggt sovloft?

Vad synd att photobucket inte samarbetar, jag blev så nyfiken. Det är faktiskt just Nordli byråer jag har (och tänkte köpa några fler av).

Jag kan tydligen sia om vilka möbler folk har. :rofl:

Min tanke var att du kan göra en "walk in closet" under sängstommen med nordli byråer. :idea: Sängstommen har fö bäddmåttet 140cm och inte en skruv i väggen. :up:

Varför bygga ett loft? Nymera finns det ju loftsängar för vettiga priser och då kan man dessutom möblera om.

Min tanke var att du kan göra en "walk in closet" under sängstommen med nordli byråer. :idea: Sängstommen har fö bäddmåttet 140cm och inte en skruv i väggen. :up:
Jag kollade faktiskt på just loftsängen hos IKEA, men varken mitt skrivbord eller min soffa gick in under och då tyckte jag att poängen försvann lite. Tänkte inte på att jag kanske kan ha som en walk-in closet därunder. Får man in någon slags garderob, tro? Ett klädskåp borde ju gå in, tycker jag! Det ska jag kolla.

Min erfarenhet av diverse loftsängar är också att de är lite rangliga - inte jättemycket, men att ha sex i en verkar lite illamåendeframkallande. Jag blir ibland åksjuk av ingenting alls. :p Och så är de jobbiga att bädda! :D

Sen tycker jag att ett sovloft är mycket snyggare och vill hellre ha ett av den anledningen. :angel:

En idé, om jag skulle få bygga det lila loftet, är något sådant här - och här skulle en stolpe ju funka utmärkt i hörnet där vid skrivbordet.
Du behöver ingen stolpe där ute. Det spannet är utan problem självbärande, om man väljer (och har råd med) rätt dimension på limträbalk. :up:
Jag skulle ha monterat bärlinor av limträ (kanske någonstans runt 30 x 250 mm) på de tre väggpartierna, med expanderbultar med lämpligt avstånd. Om väggen var av frisk betong skulle bultarna räcka för god säkerhet, om jag var tveksam om väggens kvalitet skulle jag använda samma dimension av limträ till bärande stolpar i alla fyra hörn plus mitt på väggen (i höjd med skrivbordet/dörren). De bitarna skruvas också mot väggen, men bultarna behöver inte sitta lika tätt. En så flack/tunn dimension blir inte särskilt iögonfallande när den monteras mot väggen.
Det fria spannet hade jag också gjort av limträ, dimensionen skulle jag kolla med tillverkare/leverantör. Man behöver ha klart för sig vilken belastning som kan bli aktuell (personer plus sängkonstruktion mm i worst case placering), och vilken nedböjning som är acceptabel.
Mellan den fria balken och den motstående bärlinan skulle jag lagt tvärbalkar av limträ, där kan dimensionen bli betydligt klenare eftersom spannet är kortare. Även där hade jag velat konsultera tillverkarens lasttabeller. Som golv hade jag använt plywood av lämplig kvalitet och tjocklek, inte någon variant av fiberskivor.

När loftet skall bort blir det litet bök, men inget oöverstigligt. Bultarna kapas (hyfsat) enkelt med vinkelslip, sen är det bara att spackla och måla.

Senast ändrad:
Jag kollade faktiskt på just loftsängen hos IKEA, men varken mitt skrivbord eller min soffa gick in under och då tyckte jag att poängen försvann lite. Tänkte inte på att jag kanske kan ha som en walk-in closet därunder. Får man in någon slags garderob, tro? Ett klädskåp borde ju gå in, tycker jag! Det ska jag kolla.

Min erfarenhet av diverse loftsängar är också att de är lite rangliga - inte jättemycket, men att ha sex i en verkar lite illamåendeframkallande. Jag blir ibland åksjuk av ingenting alls. :p Och så är de jobbiga att bädda! :D

Sen tycker jag att ett sovloft är mycket snyggare och vill hellre ha ett av den anledningen. :angel:

Köper man en loftsäng går dom att förankra i väggen så slipper man skranligheten i dom.

(Tillägg - med litet tankemöda kan loftet som jag beskrev göras helt fristående, med ett minimum av skruvförband mot väggarna. Då krävs förstås samma höga limträbalk på långsidan mot väggen som på den fria långsidan, och något lägre på gavlarna. För att helt slippa skruvar i väggarna behöver stolparna ha ett mer kvadratiskt tvärsnitt och kommer att bygga ut mer från väggarna.)

Du behöver ingen stolpe där ute. Det spannet är utan problem självbärande, om man väljer (och har råd med) rätt dimension på limträbalk. :up:
Jag skulle ha monterat bärlinor av limträ (kanske någonstans runt 30 x 250 mm) på de tre väggpartierna, med expanderbultar med lämpligt avstånd. Om väggen var av frisk betong skulle bultarna räcka för god säkerhet, om jag var tveksam om väggens kvalitet skulle jag använda samma dimension av limträ till bärande stolpar i alla fyra hörn plus mitt på väggen (i höjd med skrivbordet/dörren). De bitarna skruvas också mot väggen, men bultarna behöver inte sitta lika tätt. En så flack/tunn dimension blir inte särskilt iögonfallande när den monteras mot väggen.
Det fria spannet hade jag också gjort av limträ, dimensionen skulle jag kolla med tillverkare/leverantör. Man behöver ha klart för sig vilken belastning som kan bli aktuell (personer plus sängkonstruktion mm i worst case placering), och vilken nedböjning som är acceptabel.
Mellan den fria balken och den motstående bärlinan skulle jag lagt tvärbalkar av limträ, där kan dimensionen bli betydligt klenare eftersom spannet är kortare. Även där hade jag velat konsultera tillverkarens lasttabeller. Som golv hade jag använt plywood av lämplig kvalitet och tjocklek, inte någon variant av fiberskivor.

När loftet skall bort blir det litet bök, men inget oöverstigligt. Bultarna kapas (hyfsat) enkelt med vinkelslip, sen är det bara att spackla och måla.
Tack! Det här låter väldigt likt den idé jag hade i huvudet, då är jag inte helt fel ute i alla fall. :) Jag hittar dock inte var man köper nästan 4 m långa limträbalkar, och om jag hittar det så undrar jag hur sjutton jag får in en sådan i lägenheten. :o

Jag hade dock inte tänkt på plywood som golvmaterial där uppe, utan snarare bara plankor. Blir plywood billigare, tror du? Har du nån aning om vad materialet till en sådan konstruktion skulle kosta, mellan tummen och pekfingret? Pratar vi 10 000 eller uppemot 25 000, typ.

För materialet hade jag pratat med någon lokal byggmarknad/brädgård, det är nog svårt att hitta någon tillverkare/importör som säljer direkt till slutkund. Kanske kan man ta in den långa biten via fönster/balkong, om det inte går via trapphuset?
Jag tänkte plywood med tanke på hållfasthet vs vikt, gissar(!) att man kommer undan med 10 mm furuplywood kontra 17 mm panelbrädor och får högre hållfasthet ändå (men kanske mer svikt). Prismässigt blir plywood dyrare.
Totalkostnaden... nej, det vågar jag knappt sia om. Rita, gör en materiallista, och kolla på någon av de större byggmarknaderna med webshop. Limträbalken kommer att bli största posten.

Till bärlinorna skulle man kunna använda bänkskiva (av massivt trä) som man klyver upp, om man skulle råka komma över sådant material billigt. Min tanke där med att använda en bred dimension (runt 250 mm bredd) är för att låta loftets vikt landa främst som skjuvkraft i expanderbultarna och inte så mycket drag-/böjkraft.

Om jag kunde tänka mig att stå ut med en mittstolpe längs yttersidan ändå, så skulle jag nog komma undan med en betydligt klenare dimension av limträbalk - eller rent av en egen balkkonstruktion av t ex dubbla (limmade på högkant) 45 x 95 eller 45 x 120 byggreglar.

Tusen tack @Snubbelfot, ska rita lite, konsultera en snickare i bekantskapskretsen om hållfasthet (och hoppas att han kan peka mig vidare om han inte vet själv), och räkna på kostnader. Betalar hellre för en ordentlig limträbalk än snålar på just den saken, då kan jag vänta lite med att köpa annat istället.

Tänker mig att panelbrädor blir snyggare, har lite svårt att föreställa mig hur det kommer se ut med plywood. Å andra sidan går det väl att lägga laminatgolv ovanpå plywooden i så fall.

Så himla pepp på det här! Vill börja nuuu! :D Hoppas på positivt besked om väggarnas lämplighet från förvaltaren, annars har jag nu tack vare den här tråden massor av alternativa lösningar. Buke är bäst!

Vill du göra det oerhört lätt för dig och har ett... öppet sinne, så kan du ju köpa begagnad Haki (eller liknande) byggställning och borsta ren och måla i trevlig färg, och bygga loftet av. :D Då bygger du den konstruktionen (helt fristående från väggarna) på någon timme, när du väl släpat in delarna i lägenheten. Du kan inte bygga ett fribärande fyrameters spann, men väl två tvåmeters med stödstolpar. (En nackdel, förutom estetiken om man inte gillar warehouse-looken, är att det kan bli svårt att måttanpassa fullt ut - konstruktionen kan bli nån dm eller två för kort för att fylla ut mellan sidoväggarna.)

Tänkte sätta byråer därunder, en hel vägg med byråer faktiskt, och lite tanken med det var att inte behöva måttanpassa något utan det är bara att smälla upp, bl a med tanke på flytt osv. För att göra det enhetligt ville jag ha en helt obruten vägg med byråer. @Anders kom ju dock med en bra idé för att både kunna ha ben och ändå ha byråer, smala ben i metall, som jag tänkte kolla upp. :up:

Jag har inte låst mig vid sovloft utan bollar runt en himla massa idéer här, men frihängande loft är favoriten än så länge. Det är inte omöjligt att det slutar ungefär som jag har det i min nuvarande lägenhet, med en säng som står på byråer (jag framstår som väldigt byråfixerad märker jag :D ) och förvaring innanför, och i så fall med skrivbordet i hallen. Jag har dock insett att jag får dåligt med klädförvaring då. Därav önskan om att få undan sängen, men jag vill inte lägga massa tid och pengar på ett sovloft som jag sedan bara blir irriterad på, när jag kan få fullt funktionsdugliga lösningar mycket enklare och billigare. Ska jag göra det så ska det vara bra, helt enkelt! :)

Har du bild på hur sängen står nu? Blev väldigt nyfiken :)

Har du bild på hur sängen står nu? Blev väldigt nyfiken :)
Jag har precis tagit över en memory foam-bäddmadrass från min mamma och drog av fodralet för att tvätta det, så sängen ser lite konstig ut. :D Den "ska" också egentligen stå rakt på byråerna, ovanpå plywoodskivan, men jag hann inte riktigt klart med min plan för sovalkoven.
1DEF5C83-EA23-41A2-B48B-F25A4E909FB3.jpg

Åh jag skulle vilja ha ett sovloft i sovrummet, så jag får plats med ett ordentligt skrivbord under. Så jävla synd att jag är helt galen på natten och ibland slänger mig ur sängen, annars hade jag lätt gjort nån sån här snygg lösning.

Du får gärna visa bilder sen @Stereo och visa hur slutresultatet blir :).

"Jag" byggde ett sovloft i min första lägenhet i stockholm, ett takhängt sådant :)
Minns inte vad företaget som gjorde det hette, men det landade nog på ca 20 000 har jag för mig.
Hade en 140-säng, och fick mycket extra förvaring tack vare bokhyllorna runtom.

lgenhet.jpg

Här är det precis klart i princip, så det ser lite tomt ut :D
Fick därmed plats med tresitssoffa, soffpall, 140-säng, matbord (som kunde fällas ut så man kunde sitta 6 st), tvbänk och soffbord på mina 26 kvm. På de 26kvm är hall + kokvrå + badrum medräknat.

"Jag" byggde ett sovloft i min första lägenhet i stockholm, ett takhängt sådant :)
Minns inte vad företaget som gjorde det hette, men det landade nog på ca 20 000 har jag för mig.
Hade en 140-säng, och fick mycket extra förvaring tack vare bokhyllorna runtom.

lgenhet.jpg

Här är det precis klart i princip, så det ser lite tomt ut :D
Fick därmed plats med tresitssoffa, soffpall, 140-säng, matbord (som kunde fällas ut så man kunde sitta 6 st), tvbänk och soffbord på mina 26 kvm. På de 26kvm är hall + kokvrå + badrum medräknat.
älskar det bordet! alltid velat ha ett men nu när ja ska flytta är det lite litet för köket :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka