Hemmabyggt sovloft?

husets ägare borde ju veta vad väggarna håller för tänker jag.

men fästen för bjälkar i väggen samt stödstolpar ner mot golvet borde hålla. så att stolparna är de som bär loftet förutsatt att golvet också håller för tyngden och inte bara består av tunn spånskiva typ..

sen kan man ju göra platsbyggda hyllor mellan stolparna t ex eller ngn annan form av förvaring :).
Man kan tycka det, men tydligen måste jag prata med förvaltaren för just det området jag ska flytta till och henom får jag inte tag i förrän samma dag som jag får nyckel. :banghead: Ska dock absolut fråga då!

Platsbyggda hyllor var ju en idé, om jag måste ha stolpar ändå. Jag hade tänkt ha en trappa med inbyggd bokhylla för att ta mig upp. Funkar det med det lila loftet tänkte jag placera trapphyllan direkt till vänster om dörren när man kommer in i vardagsrummet, dvs till höger i bild på ritningen.

Grämer mig så att jag inte fotade och mätte när jag var där och tittade!

Man kan tycka det, men tydligen måste jag prata med förvaltaren för just det området jag ska flytta till och henom får jag inte tag i förrän samma dag som jag får nyckel. :banghead: Ska dock absolut fråga då!

Platsbyggda hyllor var ju en idé, om jag måste ha stolpar ändå. Jag hade tänkt ha en trappa med inbyggd bokhylla för att ta mig upp. Funkar det med det lila loftet tänkte jag placera trapphyllan direkt till vänster om dörren när man kommer in i vardagsrummet, dvs till höger i bild på ritningen.

Grämer mig så att jag inte fotade och mätte när jag var där och tittade!
Ja hyllorna var mest tänkt att typ bara sätta några plank mellan stolparna ;). Inte bara sätta ikeahyllor och ett loft ovanpå om du förstår ;).

En kompis hade inbyggt sovloft i hallen på sin lägenhet. Men då var det mot änden in i lägenheten så att säga. Men gammalt hus som inte var sådär superisolerat mot trapphuset, men de gånger jag bodde hos henne var det inga problem med ljud alls.

Det var jättebra och supermysigt. Från loftet var det dock delvis öppet in till vardagsrummet så man fick lite ljus där uppe.

Vad är det för väggar? Går det att fästa i dem? En del hus (framförallt från 30-40-talen tror jag) i Stockholm har väggar av någon sorts komposit material. Inte ens en liten bokhylla går att hänga upp. Gissar att det inte är helt lätt att förankra ett så stort loft på en tegelvägg heller. Jag hade nog satsat på ett loft som i huvudsak har sin tyngd vilande på ben, men som självklart ändå måste vara väl förankrat i väggarna. (Men jag kanske missförstod jag att du vill ha en frihängande konstruktion?)
/ Mamman (som i sin ungdom jobbade på John Wall där dåliga väggar var ett vanligt problem för kunderna)
Gasbetong kallas det har jag för mig, rester efter koksförbränningen i Värtaverket.

Jag har bott i sådant hus, byggt just på 1930-talet.
Ett riktigt hårt "skal" ytterst på väggarna, och så som svart damm innanför det. Ingen hållfasthet alls för tunga saker.

Annars så tycker jag att det kan bli trevligt med sovloft, men jag rekommenderar ändå TS att: dels prata med hyresvärden innan byggandet börjar, hyresvärden kan ju faktiskt ha invändningar, och att faktiskt bo ett tag i lägenheten innan TS börjar bygga.
Lägenhetens ljud och hur ljus kommer in genom fönstren, kan ju fungera på ett sätt som gör att man vill placera sovloftet på ett annat sätt än man tror innan man bott där.

Jag vill ha ett stort sovloft i min nya lägenhet och har hittat en handfull hantverkare som kan komma hem och bygga ett åt mig, efter mina specifikationer. Det skulle säkert bli jättefint och bra, men priserna för det jag vill ha verkar ligga på mellan 35 000 - 50 000 kr och jag har tyvärr inte riktigt de pengarna just nu...

Därför har jag funderat på att bygga ett själv. Jag är helt okej händig, kan hantera borr och såg utan större problem, men har antagligen ingen som kan hjälpa mig.

Min nya lägenhet ser ut så här:
1F2B1430-57C7-4F5B-AB4F-28F526554D05.png

Det röda är storleken på min säng. Det gröna är önskvärd storlek på loftet, och det lila är drömloftet - om det får plats ovanför dörrkanten.

Tänker mig att jag bultar fast ordentliga reglar i väggarna "uppåt" och till vänster i bild, och bygger någon slags ram ut från dem, som jag sedan fäster i taket med beslag jag hittade på nätet hos en av firmorna jag nämnde ovan. I denna ram lägger jag fler reglar, sedan plankor, sedan säng. Under ramen kan jag sedan fästa spottar eller andra lämpliga lampor.

Vad tror ni? Är det någon som har byggt ett själv? Vad behöver man tänka på? Tips och ideér?
Hur hade du tänkt bygga den röda rutan utan ben??

Kontrollera noggrant innan du börjar att du får bygga ett loft att du faktiskt får göra det för din hyresvärd. Det är ju inga små spikhål som behövs i väggarna för att hålla ett sovloft uppe och om du inte har godkänt för det så kan du bli skyldig hyresvärden ersättning när du flyttar ut.
Fast, om man kan bygga en loftsäng så borde man ju klara av att spackla och sätta upp en tapet??

Kontrollera noggrant innan du börjar att du får bygga ett loft att du faktiskt får göra det för din hyresvärd. Det är ju inga små spikhål som behövs i väggarna för att hålla ett sovloft uppe och om du inte har godkänt för det så kan du bli skyldig hyresvärden ersättning när du flyttar ut.

Annars så tycker jag att det kan bli trevligt med sovloft, men jag rekommenderar ändå TS att: dels prata med hyresvärden innan byggandet börjar, hyresvärden kan ju faktiskt ha invändningar,
Jag har faktiskt tänkt som åke här, att så länge jag spacklar och målar om när jag flyttar ut så borde det vara okej. Kanske inte riktigt så enkelt? Jag ska kolla med förvaltaren innan jag börjar bygga!
Fast, om man kan bygga en loftsäng så borde man ju klara av att spackla och sätta upp en tapet??

...att faktiskt bo ett tag i lägenheten innan TS börjar bygga.
Lägenhetens ljud och hur ljus kommer in genom fönstren, kan ju fungera på ett sätt som gör att man vill placera sovloftet på ett annat sätt än man tror innan man bott där.
Jag har ett sånt gyllene tillfälle att bygga innan jag flyttar in då jag har dubbla lägenheter i en månad, så jag har svårt att ge mig till tåls och vänta. :angel: Jag har rensat hela mars på övriga aktiviteter för att ordna i nya lägenheten.

Tänkte ta dit en extramadrass och lite kläder/hygienartiklar/övriga förnödenheter så att jag kan sova över, eftersom nya lägenheten ligger under 10 minuters promenadväg från jobbet. Då kan jag göra en hel del på kvällarna - inte borra i väggarna (stackars grannar!) men väl spackla, slipa (för hand), måla osv. Och planera! Förhoppningsvis får jag då en liten känsla för hur lägenheten "funkar".

För övrigt har jag kollat på tre olika lägenheter i samma hus och alla tre tidigare hyresgäster har nämnt att det är väldigt tjocka väggar och att man aldrig hör någonting från sina grannar. En brukade också spela hög musik ganska sent, efter att ha pratat med sin granne bredvid och under och varit inne i deras lägenheter medan hans musik spelade. Knäpptyst. Kändes betryggande!

Jag har funderat lite på det där med ben och eventuellt hittat en lösning som jag skulle gilla. En eller två sidor med platsbyggda specialanpassade-för-mina-behov hyllor skulle nog funka.

Fast helst vill jag verkligen ha frihängande...

Nu spammar jag min egen tråd här, men jag ritade upp två förslag på sovloft i hallen. Tänker mig att jag kan bygga någon slags vägg på sidan mot dörren?

1F2B1430-57C7-4F5B-AB4F-28F526554D05.png

Problemet med att ha det i hallen är att långa personer kommer att få ducka lite. Jag är 169 cm och vill ha åtminstone 180 cm frigång under. Det är inte speciellt högt. Känns okej att ha i min arbetshörna i vardagsrummet, men i halva hallen? Nja...

Började då tänka i lite andra banor. Poängen med sovloftet är ju att få undan sängen, det kan man göra på andra sätt också. Någon som sett något sånt här?

triptico_1365436814991.jpg

Jag hade aldrig orkat pilla fram och tillbaka sängen, tycker det är bättre med sovloft.

Tror inte hallen blir bra, för dålig luftcirkulation eftersom hallen är liten och dessutom inget fönster alls. Hade satsat på rummet, särskilt eftersom jag tycker det blir bra med sittplats under loftet - intimt och mysigt.

Tänker att det inte behöver vara så fult med ben. Och det förenklar mycket om man ska bygga själv.
Med en rejäl balk som går längs hela framkanten så behövs bara ett i vardera hörn.
Limträ, kanske? Kan man ytbehandla så man tycker det blir snyggt, antingen vaxa/olja trärent eller måla.

Tycker det lila loftet är en bra ide. Men det mindre tycker jag inte tillför tillräckligt med yta för att motivera extra jobbet, mot att funktionen knappt skiljer sig från en loftsäng, som är så mycket enklare att fixa.

Jag har faktiskt tänkt som åke här, att så länge jag spacklar och målar om när jag flyttar ut så borde det vara okej. Kanske inte riktigt så enkelt? Jag ska kolla med förvaltaren innan jag börjar bygga!

Jag har haft en hyresvärd som var på vippen att tvinga mig att betala för ommålning av köksdörrarna pga en krok som satt fast med självhäftande tejp på en dörr (från tidigare hyresgäst) så efter det så kontrollerade jag allt innan jag gjorde något. Jag slapp som tur var att betala ommålningen eftersom det var dags för lägenheten att få en uppfräschning.

Nu bor jag i hus och gör som jag vill. :devil:

Din förvaltare bör även kunna säga vad du har för material i väggarna.

Om sovloftet inte skall vara frihängande utan med ben blir det mycket enklare för då kan du bygga med ben i varje hörn och slipper borra i väggarna. Benen mot väggarna är ju inte i vägen.

Det finns sänguppfällare. Tryck på en knapp och sängen fälls upp mot väggen. Finns både som möbel (sängskåp, kan vara dyra) och fristående uppfällare för ca 2000. Med en sådan bygger du själv om sängens undersida.

Tänker att det inte behöver vara så fult med ben. Och det förenklar mycket om man ska bygga själv.
Om sovloftet inte skall vara frihängande utan med ben blir det mycket enklare för då kan du bygga med ben i varje hörn och slipper borra i väggarna. Benen mot väggarna är ju inte i vägen.

Det är just att benen in mot väggarna kommer vara väldigt i vägen, så som jag tänkt möblera därunder. Jag kan lösa det genom att platsbygga möbler, men det blir antagligen alldeles hutlöst dyrt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka