Hemmabyggt sovloft?

Det finns sänguppfällare. Tryck på en knapp och sängen fälls upp mot väggen. Finns både som möbel (sängskåp, kan vara dyra) och fristående uppfällare för ca 2000. Med en sådan bygger du själv om sängens undersida.
Tar för mycket plats, tyvärr. Har ingenstans att ha ett sådant skåp, men de kan vara riktigt snygga!

Det är just att benen in mot väggarna kommer vara väldigt i vägen, så som jag tänkt möblera därunder. Jag kan lösa det genom att platsbygga möbler, men det blir antagligen alldeles hutlöst dyrt.
Men benen mot väggarna behöver inte vara särskilt tjocka, några centimeter bara räcker.

Annars kan du ha en sån här i hallen:

Men benen mot väggarna behöver inte vara särskilt tjocka, några centimeter bara räcker.

Annars kan du ha en sån här i hallen:
Tänkte ha byråer längs med ena väggen under, och då är benen väldigt mycket i vägen hur tunna de än är. :p

Helst vill jag ha garderober i hallen. :D

Tar för mycket plats, tyvärr. Har ingenstans att ha ett sådant skåp, men de kan vara riktigt snygga!
Om du skippar skåpdelen och bara kör på hydrauliken kan du ju använda sängbotten till något annat när sängen är uppfälld. Till exempel montera dit en utfällbar skiva som används som skrivbord.

Om du skippar skåpdelen och bara kör på hydrauliken kan du ju använda sängbotten till något annat när sängen är uppfälld. Till exempel montera dit en utfällbar skiva som används som skrivbord.
Smart! Funkar inte för mig pga tre externa skärmar samt höj- och sänkbart skrivbord, men vilken bra idé!

Tänkte ha byråer längs med ena väggen under, och då är benen väldigt mycket i vägen hur tunna de än är. :p

Helst vill jag ha garderober i hallen. :D
Man kan ha ben i metall som inte är tjockare än golvlisten, men om byråarna måste stå kloss intill väggen går det förstås inte :)

Det är just att benen in mot väggarna kommer vara väldigt i vägen, så som jag tänkt möblera därunder. Jag kan lösa det genom att platsbygga möbler, men det blir antagligen alldeles hutlöst dyrt.
Nu överdriver du, benen behöver inte vara mer än 8x8 eller 10x10, och hindrar väldigt lite.

Min före detta man använde ibland det här ordstävet: "det bästa är det godas fiende".

Ska du en bokhylla under, så se till att breddmåttet mellan benen är anpassat helt enkelt, eller välj en annan bokhylla. Förr eller senare kommer du att flytta, och då ska antagligen en hel del av möblerna med, till en ny bostad med helt andra mått.

Lås dig inte vid en enda lösning, som kanske blir ouppnåelig, därför att hyresvärden inte vill att du borrar i väggarna eller belastar taket, eller för att en frihängande variant är för dyr.

Nu överdriver du, benen behöver inte vara mer än 8x8 eller 10x10, och hindrar väldigt lite.

Min före detta man använde ibland det här ordstävet: "det bästa är det godas fiende".

Ska du en bokhylla under, så se till att breddmåttet mellan benen är anpassat helt enkelt, eller välj en annan bokhylla. Förr eller senare kommer du att flytta, och då ska antagligen en hel del av möblerna med, till en ny bostad med helt andra mått.

Lås dig inte vid en enda lösning, som kanske blir ouppnåelig, därför att hyresvärden inte vill att du borrar i väggarna eller belastar taket, eller för att en frihängande variant är för dyr.
Tänkte sätta byråer därunder, en hel vägg med byråer faktiskt, och lite tanken med det var att inte behöva måttanpassa något utan det är bara att smälla upp, bl a med tanke på flytt osv. För att göra det enhetligt ville jag ha en helt obruten vägg med byråer. @Anders kom ju dock med en bra idé för att både kunna ha ben och ändå ha byråer, smala ben i metall, som jag tänkte kolla upp. :up:

Jag har inte låst mig vid sovloft utan bollar runt en himla massa idéer här, men frihängande loft är favoriten än så länge. Det är inte omöjligt att det slutar ungefär som jag har det i min nuvarande lägenhet, med en säng som står på byråer (jag framstår som väldigt byråfixerad märker jag :D ) och förvaring innanför, och i så fall med skrivbordet i hallen. Jag har dock insett att jag får dåligt med klädförvaring då. Därav önskan om att få undan sängen, men jag vill inte lägga massa tid och pengar på ett sovloft som jag sedan bara blir irriterad på, när jag kan få fullt funktionsdugliga lösningar mycket enklare och billigare. Ska jag göra det så ska det vara bra, helt enkelt! :)

Är det den extra golvytan eller förvaringen som är viktigast?

Här är en lösning, men krävs att du får godkännande att skruva en del i väggarna. Du kan ju ha skåpen under sängen istället för runt om så får du mer golvyta.

Är det den extra golvytan eller förvaringen som är viktigast?

Här är en lösning, men krävs att du får godkännande att skruva en del i väggarna. Du kan ju ha skåpen under sängen istället för runt om så får du mer golvyta.
Golvytan definitivt. Det är ungefär en sådan där jag har, fast jag har byggt en ställning bakom så att jag inte behövde skruva i väggarna! :)

Det jag vill ha in i lägenheten är följande:
- Soffa (2,25 cm bred)
- TV 42" (gärna gömd bakom dörrar eller liknande)
- Arbetshörna med fullstort (160 brett, ca 80 djupt) skrivbord, höj- och sänkbart
- Säng 140 cm
- Garderober för hängande förvaring av kläder
- Allmän förvaring av saker. Jag gillar byråer. :D Inte så förtjust i skåp med hyllor.
- Bokhylla. Hade tänkt vägghängda hyllor, nuvarande hyresgästen har ungefär en sådan här full med böcker:
algot-wall-upright-shelves-white__0476453_pe616345_s4.jpg

Ni får gärna spåna fritt! Det finns säkert någon lösning som jag inte har tänkt på.

Förtydligande: jag gillar byråer för att det har visat sig fungera bättre för mina saker. Har haft skåp med hyllor i många år men när jag ställde sängen på byråer med tanken att ha kläder i dem, har de istället fyllts med väldigt mycket annat som inte är kläder. Har därmed gett bort mina skåp och vill nu ha förvaring som passar mig, snarare än förvaring som är snygg.

Det jag vill ha in i lägenheten är följande:
- Soffa (2,25 cm bred)
- TV 42" (gärna gömd bakom dörrar eller liknande)
- Arbetshörna med fullstort (160 brett, ca 80 djupt) skrivbord, höj- och sänkbart
- Säng 140 cm
- Garderober för hängande förvaring av kläder
- Allmän förvaring av saker. Jag gillar byråer. :D Inte så förtjust i skåp med hyllor.
- Bokhylla. Hade tänkt vägghängda hyllor, nuvarande hyresgästen har ungefär en sådan här full med böcker.

Du behöver en större lägenhet...:crazy:

Jag har gjort en ritning men photobucket verkar inte fungera att lägga upp bilder med här. Jag fick in allt utom garderoberna som hamnar i hallen.

Grundtanken är att du köper en Storå loftsängsstomme från IKEA och ställer där du hade tänk att ha ditt loft, under sängen kan du ställa in Nordi byrå som du kan bygga ihop i vilka kombinationer du vill men du bör kunna få in sex st 80cm byråer och fyra 40 cm.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00160866/#/70242086
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/series/27271/

Du behöver en större lägenhet...:crazy:
:D Är det inte alltid så?

Förutom garderoberna har jag allt detta i min befintliga lägenhet på 34kvm. Den nya är 43kvm, så jag tycker att det BORDE gå. :D

Jag har gjort en ritning men photobucket verkar inte fungera att lägga upp bilder med här. Jag fick in allt utom garderoberna som hamnar i hallen.
Vad synd att photobucket inte samarbetar, jag blev så nyfiken. Det är faktiskt just Nordli byråer jag har (och tänkte köpa några fler av).

En idé, om jag skulle få bygga det lila loftet, är något sådant här - och här skulle en stolpe ju funka utmärkt i hörnet där vid skrivbordet. Byråerna och vägghyllorna är inte "rätt", men de visar placeringen på ett ungefär i alla fall. Skrivbordet är här tänkt med någon liten "halvvägg" eller hylla bredvid, för att skärma av lite. Inte nödvändigt, men trevligt tror jag.

4AE50648-1265-457B-84D9-770F3BCF65F5.jpg

Förutom garderoberna har jag allt detta i min befintliga lägenhet på 34kvm. Den nya är 43kvm, så jag tycker att det BORDE gå. :D
:eek: Min lägenhet är 49 kvm och jag tycker inte jag får plats med allt det. I min förra lägenhet på 32 kvm hade det varit omöjligt.

:D Är det inte alltid så?

Vad synd att photobucket inte samarbetar, jag blev så nyfiken. Det är faktiskt just Nordli byråer jag har (och tänkte köpa några fler av).

En idé, om jag skulle få bygga det lila loftet, är något sådant här - och här skulle en stolpe ju funka utmärkt i hörnet där vid skrivbordet. Byråerna och vägghyllorna är inte "rätt", men de visar placeringen på ett ungefär i alla fall. Skrivbordet är här tänkt med någon liten "halvvägg" eller hylla bredvid, för att skärma av lite. Inte nödvändigt, men trevligt tror jag.

4AE50648-1265-457B-84D9-770F3BCF65F5.jpg
Men då är väl stolpar i de fyra hörnen inga problem? Utom möjligen vi vänstra väggen där man kan sätta en flat av järn (med skydd vid golvet) intill väggen eller ha en liten glipa mellan andra och tredje byråkolonnen.

Men då är väl stolpar i de fyra hörnen inga problem? Utom möjligen vi vänstra väggen där man kan sätta en flat av järn (med skydd vid golvet) intill väggen eller ha en liten glipa mellan andra och tredje byråkolonnen.
Nej, du har rätt. Jag har tänkt lite fel där. Såg framför mig att det skulle bli knöligt och dumt (hade en helt annan möblering under loftet i åtanke också) men med den där möbleringen så funkar det!

Fästa stolpar i golvet är dock ett gigantiskt nej från hyresvärdens sida. Två av firmorna jag pratat med fäster alltid sina stolpar i golvet om det behövs stolpar. Kan man komma undan med att varken fästa i golv eller väggar? Känns som att det borde bli vingligt?

Allt det här är ju ganska hypotetiskt innan jag fått prata med förvaltaren, det kanske går jättebra att fästa i väggarna... jag hoppas på det i alla fall. :D

Jag måste sluta surfa runt och leta smarta compact living-möbler, huvudet spricker av alla idéer. :nailbiting:

:eek: Min lägenhet är 49 kvm och jag tycker inte jag får plats med allt det. I min förra lägenhet på 32 kvm hade det varit omöjligt.
Haha, hade jag inte haft så stökigt hade jag tagit en bild på hur jag har det. Fast jag har ju en ritning, kom jag på...
flat_varberg_mobler.png

Rött = säng (som står på Nordlibyråer)
Grönt = bokhyllor
Blått = soffa
Rosa = TV
Orange = Skrivbord

Fästa stolpar i golvet är dock ett gigantiskt nej från hyresvärdens sida. Två av firmorna jag pratat med fäster alltid sina stolpar i golvet om det behövs stolpar. Kan man komma undan med att varken fästa i golv eller väggar? Känns som att det borde bli vingligt?
Finns ingen anledning att fästa benen i golvet, vanliga våningssängar fästs inte och de har mycket lättare att tippa eftersom de är smalare. Och vingligt beror väl på den som snickrar ihop det :)

Nej, du har rätt. Jag har tänkt lite fel där. Såg framför mig att det skulle bli knöligt och dumt (hade en helt annan möblering under loftet i åtanke också) men med den där möbleringen så funkar det!

Allt det här är ju ganska hypotetiskt innan jag fått prata med förvaltaren, det kanske går jättebra att fästa i väggarna... jag hoppas på det i alla fall. :D

Jag måste sluta surfa runt och leta smarta compact living-möbler, huvudet spricker av alla idéer. :nailbiting:

Haha, hade jag inte haft så stökigt hade jag tagit en bild på hur jag har det. Fast jag har ju en ritning, kom jag på...
flat_varberg_mobler.png

Rött = säng (som står på Nordlibyråer)
Grönt = bokhyllor
Blått = soffa
Rosa = TV
Orange = Skrivbord

Har du matbord i köket då? Jag tycker jag borde få plats med mycket mer än jag har nu egentligen. Jag har separat sovrum och där skulle jag få in ett skrivbord men jag vill inte ha saker förknippade med stress i sovrummet. Stora rummet är både kök och vardagsrum och jag har ett litet matbord (2 pers), liten soffa (2-sitsig), soffbord och en byrå typ. Har visserligen en del golvyta över då men den enda väggytan som är fri vill jag behålla för jag brukar yoga där :D. Borde kanske starta en egen tråd, "Möblera åt mig tack".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka