Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tigertofflan skrev:Aha, du menar så
Ptja, den ursprungliga sidan trodde jag var en montésida, så jag frågade här :P
(Dessutom vill jag inte göra bort mig mer på galoppforumet )
Tigertofflan skrev:Så piggarna ligger emot hästens underkäke?
SilverTail: Det är ett sk. saxbett. Två mundelar på samma bett ger dubbel nötknäppareffekt.
Tigertofflan skrev:Ghost: Som sagt, så trodde jag att det var en montésida jag var inne på. Jag är inte travmänniska, jag har ingen koll på vilka bett man får och inte får använda!
Tigertofflan skrev:Ja. Den har båda delarna i munnen samtidigt.
Ghost: Som sagt, så trodde jag att det var en montésida jag var inne på. Jag är inte travmänniska, jag har ingen koll på vilka bett man får och inte får använda!
Tigertofflan skrev:Jag skapade en ny tråd på Galopp, men den blev tydligen borttagen..
happyjoy skrev:Skulle det kunna användas ihop med käk ?! Finns ju öppningar i "stålflärparna", likadant med det nedre bettet; det är ringar att fästa rem i...??!! Kan det vara att trycket i gommen gör att hästen drar upp skallen och inte kan pulla så grymt..?? Fast jag skulle vilja påstå att det vore grymt att sätta detta bett på en häst. Har man ett pull-monster som vill lägga tungan över bettet etc, så använd tungband plus spärrgrimma. Se bara till att spärrgirmman sitter rätt ! Lie bomull i örenen kan vara bra oxå.
Skulle gissa att ekipagekontrollanterna sätter livstids besökförbud om man kommer med ett sådant bett på en häst !!!!ghost skrev:Du kan ju räkna med att det är hur förbjudet som helst och jag är skeptisk till att "betsla ner" till tävling...
I "stålflärparna" ska det sitta bettupplyftare, en sån rem som går över nosen och mellan ögonen och öronen på hästen. Om jag förstått det hela rätt, så ska hästen ha hela bettet i munnen. En uppenbar effekt är iaf att den inte kan lägga tungan över bettet, men jag vet inte.happyjoy skrev:Skulle det kunna användas ihop med käk ?! Finns ju öppningar i "stålflärparna", likadant med det nedre bettet; det är ringar att fästa rem i...??!! Kan det vara att trycket i gommen gör att hästen drar upp skallen och inte kan pulla så grymt..?? Fast jag skulle vilja påstå att det vore grymt att sätta detta bett på en häst. Har man ett pull-monster som vill lägga tungan över bettet etc, så använd tungband plus spärrgrimma. Se bara till att spärrgirmman sitter rätt ! Lie bomull i örenen kan vara bra oxå.