Vad är detta för bett?

Sv: Vad är detta för bett?

Tigertofflan skrev:
Aha, du menar så :D

Ptja, den ursprungliga sidan trodde jag var en montésida, så jag frågade här :P

(Dessutom vill jag inte göra bort mig mer på galoppforumet :angel: )

Dessutom är sådana här bett absolut inte tillåtna på en travare. Vi har stenhårda utrustningsbestämmelser även om det finns vissa undantag för montéhästarna. Men då är det bett med lite hävstång, typ pelham och pessoa och sånt som inte normalt är tillåtna inom travet.

Tigertofflan skrev:
Så piggarna ligger emot hästens underkäke?

SilverTail: Det är ett sk. saxbett. Två mundelar på samma bett ger dubbel nötknäppareffekt.

men asså ska hästen ha båda betten i munnen samtidigt?? dom var ju inte likadana själva brytnings punktev var olika på båda betten på pessoat... hel knäppt.. stackars häst..

Ett "norton citation" bett.. blir inte mycket klokare av det.
*fortfarande nyfiken på hur det ska sitta*

Ja. Den har båda delarna i munnen samtidigt.

Ghost: Som sagt, så trodde jag att det var en montésida jag var inne på. Jag är inte travmänniska, jag har ingen koll på vilka bett man får och inte får använda!

Tigertofflan skrev:
Ghost: Som sagt, så trodde jag att det var en montésida jag var inne på. Jag är inte travmänniska, jag har ingen koll på vilka bett man får och inte får använda!

Tror nog att travforumet inkluderar även monté..;)

Och som jag läste någonstans..

" man får inte vara rädd att verka dum för att man frågar..för om man inte frågar så förblir man dum"

För att återgå till det där bettet så måste jag ändå säga att människan är fantasifull..:crazy:

AM

Tigertofflan skrev:
Ja. Den har båda delarna i munnen samtidigt.

Jag menade det inte som kritik, ville bara berätta lite om vad som ät tillåtet inom montén utan att skriva för mycket :) Det är intressant att se vad folk kan få för sig att stoppa i munnen på hästar, även om det i vissa fall kan vara rätt så skrämmande. :crazy:

Ja, det var precis det jag också tänkte. Det var därför tråden hamnade här.

Jag skapade en ny tråd på Galopp, men den blev tydligen borttagen.. :crazy:

Tigertofflan skrev:
Jag skapade en ny tråd på Galopp, men den blev tydligen borttagen.. :crazy:

Det förstår du väl!!!
Du kan väl inte skriva frågor om fina montéhästar bland dom hispiga galopphästarna ..ju :eek: :eek: :eek: ;) :D

Det är här på Trav som vi snackar häst!!:rofl: :rofl:

AM

Skulle det kunna användas ihop med käk ?! Finns ju öppningar i "stålflärparna", likadant med det nedre bettet; det är ringar att fästa rem i...??!! Kan det vara att trycket i gommen gör att hästen drar upp skallen och inte kan pulla så grymt..?? Fast jag skulle vilja påstå att det vore grymt att sätta detta bett på en häst. Har man ett pull-monster som vill lägga tungan över bettet etc, så använd tungband plus spärrgrimma. Se bara till att spärrgirmman sitter rätt ! Lie bomull i örenen kan vara bra oxå.

ja, jag funderade också på dedär med käk, men eftersom folk säger att det är ett galoppbett och inte ett travbett så blev jag osäker... Jagf örstår fortfarasnde inte hur "flärparna" ska sitta i munnen dessutom..

happyjoy skrev:
Skulle det kunna användas ihop med käk ?! Finns ju öppningar i "stålflärparna", likadant med det nedre bettet; det är ringar att fästa rem i...??!! Kan det vara att trycket i gommen gör att hästen drar upp skallen och inte kan pulla så grymt..?? Fast jag skulle vilja påstå att det vore grymt att sätta detta bett på en häst. Har man ett pull-monster som vill lägga tungan över bettet etc, så använd tungband plus spärrgrimma. Se bara till att spärrgirmman sitter rätt ! Lie bomull i örenen kan vara bra oxå.

Du kan ju räkna med att det är hur förbjudet som helst och jag är skeptisk till att "betsla ner" till tävling... :crazy:

ghost skrev:
Du kan ju räkna med att det är hur förbjudet som helst och jag är skeptisk till att "betsla ner" till tävling... :crazy:
Skulle gissa att ekipagekontrollanterna sätter livstids besökförbud om man kommer med ett sådant bett på en häst !!!!
Och så påstår vissa att det är så grymt med saker och ting i trav; hästarna måste springa med huvudet "fast" i en läderrem (käk) etc etc.. Hur är det inom ex.vis galoppen ?! Om man får använda sådana bett där, så.. Ja, då vet jag inte om himlen verkligen är blå längre. Hmmm...
Skulle aldrig sätta ett sådant bett i munnen på min häst, även om det vore i mörkaste skogen i mörkaste natten. Då får jag hellre ta lite träningsvärk i armarna...:banana:

happyjoy skrev:
I "stålflärparna" ska det sitta bettupplyftare, en sån rem som går över nosen och mellan ögonen och öronen på hästen. Om jag förstått det hela rätt, så ska hästen ha hela bettet i munnen. En uppenbar effekt är iaf att den inte kan lägga tungan över bettet, men jag vet inte.
Frågade en tjej som håller på med galopp idag, men hon hade aldrig sett ett sånt bett. Det var tydligen ovanligt.

Okej, bettupplyftaren, lyfter den hela tiden eller bara när hästen drar fram huvudet? Alltså, funkar den som nåt käkliknande, eller sitter den bara fast i tränset?

För jag tänkte att när hästen börjar pulla så måste ju det bettet som flärparna sitter i gå i gommen. Men om bettlyftartrycket är konstant måste det ju ligga emot gommen hela tiden?

Bettuphållare är såna här mojänger
bitholder-z.jpg
bitholder.jpg
och de fästs i tränset.

Jag fattar inte alls vad bettet ska vara bra för :crazy:
tillägg: Nämen hej, vilken bra layout det blev då..jaja, orkar inte ändra...

Ja, precis, så det lyfter bettet hela tiden och inte som ett käk som bara lyfter när hästen sänker huvudet

Nä... då förstår jag inte heller bettet. Är ju inte logiskt på nåt håll.

Det gör väl ont och bettupphållaren+minibettet gör väl att hästen inte kan "ta bettet". Eller nåt sånt. Så man kan hålla i även starka hästar :crazy: eller nåt...
Och förresten, vad har man betthållare till öht?

Bra tråd att ha på trav...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ryttarna Tyra Andersson och Ronja Hellqvist är med i SLU:s forskningsprojekt om hur hästar beter sig – beroende på om de har bett i...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 691
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden