Vad är detta? En hård kula på min pålles ben!

sommarvind

Trådstartare
index.php

index.php

Upptäckte igår en hård kula på min 1-åriga ardennertjej. Någon som har någon idé om vad det kan röra sig om?

Sv: Vad är detta? En hård kula på min pålles ben!

Kan vara ett överben?
Antingen har hon slagit i benet just där eller så håller skelettet på att kompensera ev felställning i benen.
Min kuse har överben på båda insidorna under knäet på frambenen. Han är inåttåad och då har skelettet kompenserat paralellförskjutning.

Vad jag har hört så ska man kyla när överbenet är aktivt så att det inte blir större.
Sök på överben här så får du nog upp en hel del läsvärt.

Precis så där ser min hästs överben ut och det sitter på exakt samma ställe. Om du nyligen har upptäckt skadan så skulle jag råda att en veterinär får kolla på det för att utesluta att överbenet inte är aktivt och därmed inte kan växa sig större. Växer det sig större så kan det leda till mer omfattande skador.

Min häst (vars överben nu inte längre är aktivt efter behandling) kommer aldrig någonsin kunna ha senskydd/benlinder eftersom att nötning kan leda till att överbenet blir aktivt igen, samt såklart skav.

Liknande trådar

Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
531
Senast: SiZo
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 942
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 404
Senast: tott
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka