Vad ÄR detta?? Aldrig sett något så groteskt!

FrontLine_

Trådstartare
Ja.. såhär såg hästens hals ut i morse.
Det fanns en liten antydan igår att pälsen skulle falla av, men jag menar.. det är ju trots allt vår:grin:

Men att det såg ut såhär i morse:eek:
http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1368.jpg
http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1364.jpg
http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1366.jpg
http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1371.jpg

Självklart har jag pratat med veterinären. Men han ansåg att det inte var någon brådska att komma hit eftersom hästen inte var allmänpåverkad.
Dåligt tycker jag, med tanke på att det gått så fort tills idag.
Och då tänker jag: Hur F*N kommer han se ut imorgon??
Vi måste tydligen vänta tills på tisdag, eftersom distriktet tydligen hade mycket och göra. (eller inte orkade köra bil 10 mil för nu satt han tydligen och åt jordnötter som han högt och väl satt i halsen)

För att tillägga.. han har inte blivit biten, och inte heller kliat sig mot något..
Pälsen lixom faller av, och sen blir det sår..

Sv: Vad ÄR detta?? Aldrig sett något så groteskt!

En sak till, iaf för er som bor längre ner i sverige..

Inga insekter heller, för här är det fortfarande massor av snö,..

Veterinärer får faktiskt äta vad dom vill... även när dom jourar. Hur vet du att han var 10 mil bort och låg och latade sig i soffan och åt just jordnötter?

Är det bara på halsens undersida? Och du är säker på att hästen inte böjt sig över nåt eller kliat sig mot nåt?
Kliar det?
Har hästen ätit nåt nytt?
Nån ny häst till stallet?
Åkt transport?
Tvättad de senaste dagarna? Eller stått och varit svettig länge?

På närbilden såg det ju ut som krustor mer, men på de andra som stora vätskande hårlösa fält... tycker inte att det ser ut som regnskållor riktigt, men det kanske det kan vara.
Pälsätare tror jag inte på, då ser de mer malätna ut och har inte sår.
Rör inte såren och borsta inte hästen alls förrän veterinär tittat, så du inte riskerar att sprida hudinfektionen om den nu beror på bakterier eller svamp.

Är du orolig så ring igen!

Senast ändrad:

jag kanske är helt ute och cyklar men kan det vara ngn form av eksem?
har en häst i stallet som har det, och han har kala fläckar över hela kroppen.
nu har jag precis bytt stall så jag vet inget om det direkt...

Det ser ju onekligen ut som om han kliat sig och min första tanke är pälsätare. Dom lewer wäl äwen på wintern?

Jag skulle förstås wilja ta lite prower - hudskrap och cytologi för att se wad man kan hitta. Och leta efter gnetter. Men du är ju inte så mycket hjälpt aw wad jag skulle wilja göra.

Skulle nog råda dig att köpa klorhe idin; gärna schampo och schamponera hela halsen (låt werka 10 min), alt klorhe idinspray och spraya rikligt på de såriga områdena. Switch för att bli aw med ewentuella löss. Klorhe idinschampo och -spray finns på apotek (Wetriderm, fast med enkel-w).

Du har inte badat/smort/sprayat nåt på sistone som han skulle kunna wara öwerkänslig för?

Absolut, visst får dom äta vad dom vill. Vad som gjorde mig sur var att han smaskade på vilt när jag pratade, satte i halsen och hostade konstant i typ två minuter, sen kunde han knappt prata för han blev så hes.
Hemma vet jag att han var, för det sa han.

Mestadels är det på halsens undersida, men han har även ett sår långt upp på benet. Det är den sista bilden där jag har handen med på kortet. Och det såret ser ju inte lika hemskt ut, än....

Kliar gör det säkert, litegrann iaf. Det är ju trots allt sår.. men det är inte så att han kastar sig mot första bästa sak och står och gnuggar..
Hästen det handlar om är ny i stallet, har nyss tagit han på foder..
Där han kommer ifrån är alla hästar friska, likaså hans nya "hagkompisar".
Transport åkte han ju hit, men vad jag vet har det inte varit några sjuka hästar i den.
Han är inte tvättad.. förutom idag då när vi rengjorde såren..

Vi har tvättat upp han rejält ikväll och baddat med bakteriedödande som vet. rekomenderade, så vi får hoppas på det bästa och att det inte blivit värre tills imorgon..

Absolut, prover skulle ju vara det bästa.. men det blir nog på tisdag skulle jag tro.
Huvudsaken är att man kan hålla det här i shack. Jag fick tips från vet. att tvätta rent hela halsen med mild tvål och vatten, och sen badda rikligt med bakteriedödande.. så det är gjort..

Löss var också det första jag tänkte på, men jag har i princip kollat igenom varenda hårstrå på hästen.. och jag har då inte sett något.. men det är ju samtidigt svårt att upptäcka.

Har varken baddad, smort eller sprayat något nytt på honom den senaste tiden..

Pälsätare?? Aldrig hört talas om...
Grejen är ju den att det är bara han som har det.. ingen av dom andra hästarna och ändå har vi lånat borstar mellan varandra.. (dumt, ja jag vet)

Hm, ny i stallet säger du... det och att han har åkt transport och stått och gnott mot bommen gör ju mig lite fundersam. Antingen nåt som blossat upp pga stress och foderbyte som uppstått med flytten, eller nåt på bommen i transporten. Antingen ett material han reagerat med allergi på eller nån häst som åkt innan och haft nåt skit...

Parasiter känns inte som det första jag skulle gissa på, då tycker jag att han skulle ha mer uttalad klåda.

På en av bilderna såg det ut som att det var som grått "grummel" längst ner i pälsen.
En av hästarna som står i stallet har haft sånna problem efter ryggraden och man kan plocka bort pälsen och så lämnas ungefär en halv centimeter päls kvar.
Det är inte min häst men ägarna fick tips om aloevera drink och aloevera creme på det ( Dom fick tipset av en homeopat ). Jag är inte säker på att det funkar då dom precis fått det tipset.
Den hästen har dock inte sånna där kala fläckar nu, hon hade det för några år sedan och då vet jag inte vad dom gjorde åt det då. Hörde något om att det ev. hade med eksem att göra ifl..

haha, märkte nu att det här vart lite krångligt att förstå, skrev nog lite huller om buller men det får duga:bump:
Hoppas det löser sig men din häst ifl!!

Ja, men jag tycker att det borde ha kommit tidigare isf..
Jag har ändå haft han en månad nu. Dessutom är det ju värre ju längre upp på halsen man kommer. Altså, han har nästan ingenting längst ner, men uppe vid svalget är det som värst.. och där kommer han ju inte åt med någon bom från transporten.

Stress kan jag tänka mig, han är en häst som stressar väldigt lätt, och dessutom hatar att åka transport. Men han har gjort det mååånga gånger tidigare, och aldrig har han sett ut såhär. (Jag har kännt den här hästen från att han var föl)

Jag kom att tänka på en sak..
Vi har mycket rådjur på gården som är och snor vårt hö haha! Kan det ha något med saken att göra? Altså, är dom kända för att ha mycket ohyra osv?

Okej, en månad är kanske för lång tid.

Om det är värre ju närmare huvet det kommer - ny grimma eller huvudlag?

Nog sjutton ser det ut som ett angrepp av pälsätare, men sen har hästen kliat sig frenetiskt vilket gör att huden ser ut så där.

Det har inte hänt bara en gång att jag fått snagga folks hästar enkom för att de ska sluta klia sig, när pälsen försvinner dunstar även odjuren i händelse att man misslyckas med att behandla bort dem.

Fast då borde det werkligen wara reaktioner där remmarna sitter. Fö är det primära symptomet wid allergiska reaktioner klåda. Med stora bokstäwer.

Ringorm skulle man också kunna gissa på.

Pälsätare är pälsätande löss och det kan wisa sig som på bilderna. Jag har swårt att tro att hästen inte kommit åt att klia och att det då skulle wara spontan alopeci (hårlöshet). Har han inte en bo wägg som han kan sticka ut huwud och hals öwer och dra?

pimy "nygammal" grimma har han. Altså en vi lånat, men som är tvättad, och hästen som har haft den är inte angripen av någonting..

Boj ja altså.. saken är ju den att dom där såren är inte det första som kommer. Så här har det sett ut:
1. Först lite kortare päls fläckvis, typ som att sommarpälsen kommit fram mitt i vinterpälsen.
2. Efter det försvinner den där korta pälsen, och det blir bara hud kvar.
3. Och till sist har dom här såren kommit.. jag har inte uppfattat att det kliar på han, men man har ju inte ögonen på dom jämt så det är mycket möjligt ändå att han har kliat upp dom här såren på något vis.

Någon som har en bild på en häst som är angripen av pälsätare?
Och jag läste någonstans att det var bra att bada dom i såpa?
Man kanske skulle prova imorgon när det ska vara varmt ute.. det kan ju inte skada..

Fast såpa dödar inte löss. Kanske att dom halkar aw möjligen... Switch pour on är registrerat för löss. Finns att köpa på apotek eller t e Granngården.

Men jag sitter och läser nu att löss och pälsätare är inte samma sak?
Löss livnär sig på ?blod? medans pälsätare äter.. ja päls haha.
Kan man se om hästen har den här ohyran? altså, är dom stora? Syns dom med blotta ögat?

Det där med såpan läste jag skulle vara bra just för att det kväver pälsätarna.. och som sagt, det kan väl inte skada? För jag kan inte köpa det där medlet någonstans nu föränn på tisdag.. allt har stängt.. Och ja, jag bor mitt i skogen..;)

på ditt senaste inlägg så låter det nästan 100 som pälsätare...

Liknande trådar

Hästvård Okej, jag börjar med att säga att jag har tagit på mig en häst nu som inte är i det bästa skicket. För ca 1/2 år sen var han mycket... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
17 669
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka