Vad ÄR detta?? Aldrig sett något så groteskt!

Sv: Vad ÄR detta?? Aldrig sett något så groteskt!

Rävskabb!!!
Det ser ut så där o kommer plötsligt ,, smittar visst men inte alltid .
Akta dej då det smittar på folk oxå.

smittar det lätt?

för jag har bara sett att min hästs päls blev som den blev... hmm...

Lätt och lätt. Beror nog på hur mumsig dom andra hästarnas päls är :p Vi har bara islandshästar (alltså mycket päls) så här smittar det relativt lätt. Inte sagt att ALLA hästar i samma hage får det. Några verkar ha godare päls än andra!

Nej, ringorm ser inte ut så...

Ringorm kan se så ut. Beror på indiwidens swar och typ aw dermatofyt. Men det är inte det jag gissar på i första hand.

delvis kl

Usch vad jag är less på detta nu.. tur veterinären kommer ut imorgon!
Han ser fortfarande hemsk ut, men det har blivit bättre. Såren på halsen har delvis "torkat" och är som bara torra sårskorpor som håller på att trilla loss. Har något enstaka sår som är öppet fortfarande, men han verkar klia sig så han river nog upp dom själv..

Jag kollade igenom han idag, kollade lite extra under manen.. Ochom jag inte såg i syne så såg jag små, röda (nästan kopparfärgade fast lite ljusare) saker i pälsen. Självklart när jag ska ta fast det med fingret så försvinner det.. kan det vara en pälsätande lus? Hur ser dom ut egentligen??

Jag tänkte också på en till sak.. där han har blivit "tunnhårig" så är det ullpälsen (kallas det så?) som är borta.. altså typ den undre pälsen.. vad som är kvar är dom grövre stråna som ser ut som typ...ööh..avklippta små svanspälsbitar som är ditklistrade.. svårt att förklara haha!:D

veterinären sa svamp eller löss.
Jag ska prova att bada han, raka och behandla med ett schampoo. Även jodopax på dom öppna såren.

Vet. sa också att han ska vara utan täcke överhuvudtaget. Men det är ju lite hemskt, särskilt när han är nyrakad och nyduschad.. eller vad tycker ni?
På dagarna ligger temperaturen allt mellan+2 till +10.. och på nätterna mellan +3 och - 5 grader..

kan jag låta han stå med ett vanligt fleecetäcke kanske?

Som sagt.. dom går ju ute dygnet runt..

veterinären sa svamp eller löss.
Jag ska prova att bada han, raka och behandla med ett schampoo. Även jodopax på dom öppna såren.

Vet. sa också att han ska vara utan täcke överhuvudtaget. Men det är ju lite hemskt, särskilt när han är nyrakad och nyduschad.. eller vad tycker ni?
På dagarna ligger temperaturen allt mellan+2 till +10.. och på nätterna mellan +3 och - 5 grader..

kan jag låta han stå med ett vanligt fleecetäcke kanske?

Som sagt.. dom går ju ute dygnet runt..

Om vet. säger att han ska gå utan täckre bör du följa hans råd. Har du ingen möjlighet att låta honom stå inne under "torktiden"? Se annars till att fodra extra mycket så att han slipper ödsla all energi på att värma upp sig.
Inackorderingen hos mig har slutat fälla och sommarpälsen kommer fram mer och mer. Så inga ohyror hos oss som tur är.
Lycka till och kämpa på!!! :)

MYCKET grovfoder så klarar han sig nog. Hästar håller värmen bättre ju mer mat de får, i de flesta fall kan mat ersätta täcket. -5 för en rakad häst som får mycket grovfoder är inte farligt.

Du får ha hästen inne tills den torkat, eller leda den tills den är torr. Och fodra med mer grovfoder så den kan äta och på så sätt hålla värmen. På natten är den väl ändå inte ute, och det borde väl inte bli så mycket under nollan även om du har ett kallstall? Har veterinären sagt "inget täcke" så gäller det även ett fleecetäcke. Annars är det att odla ev svamp.

KL

tack allihopa för bra svar!
Nu har vet varit hos oss, regnskållor tror hon..
Men ser det utsådär??
Hon tog även lite prover från huden som "trillar" loss.. men nu ska jag hämta ut en salva iallafall och smörja..

Liknande trådar

Hästvård Okej, jag börjar med att säga att jag har tagit på mig en häst nu som inte är i det bästa skicket. För ca 1/2 år sen var han mycket... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
17 669
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka