Vad ÄR detta?? Aldrig sett något så groteskt!

Sv: Vad ÄR detta?? Aldrig sett något så groteskt!

Det finns blodsugande löss och pälsätande löss. Båda har fina latinska namn som jag inte ens tänker försöka minnas just nu...

Kanske såpan liksom täpper till andningshålen... Öh...:o Prowbada och se - är det pälsätare (eller blodsugande löss) kommer de säkert att komma framkrypandes när du badar hästen. Det brukar myllra!

Ja det är så ÄCKLIGT. Har haft på en mörkt gulbrun en gång.

Den badades i Canoderm tror jag det var så Switch (innan det blev godkänt för löss :angel: men det var på veterinärens inrådan).

Och så pudrade vi Etotal (nej inte allt på samma gång). Etotalen var klart effektivast för ögat :eek: :eek:

Jaa jag tror jag tänker prova.. hursomhelst så är hästen i ett rejält behov av ett bad.. så det kvittar ju:) Får iaf en ren häst isf..

Ja, jag läste att såpa kan man använda på t.ex dräktiga ston och hästar som är känsliga mot vissa ämnen. Såpan ska täppa igen andningsvägarna på dom.
Och man kan ju hoppas.. börjar jag höra när jag står där och skummar små hostningar från pälsen så kan jag ju vara säker på att dom j*vlarna håller på att kvävas och jag ska glaaadeligen skumma mer!:devil:

Då håller vi bara tummarna då! badning av häst imorgon!
Bör man "sanera"? Tänkte på täcken, borstar osv osv..

USSSSSSCH det kliar på hela min kropp nu.. det kryper nästan!
Tror ni det kan smitta på människor??:crazy:

håller med om det! eftersom pälsen först blev kort, sen försvann. jag skulle klippa bort all päls och bada hela hästen med desinf. shampo.

Själv har jag sett hästar som sett precis ut som TS häst...
Lika fort har det blossat upp dessutom...

Men strunt samma... Exakt vad det är får vi väl avvakta och se.
Läser man dock inledningen på den länk jag skickade så tycker jag nog att en hel del symptom stämmer.

Saxat från länken..

Symtom

Symtomen varierar lite beroende på vilken art som infekterat hästen. Man ser även skillnader mellan individer. En generell inkubationstid på 14 dagar anges i litteraturen.
De första symtomen är vanligtvis lindriga hudansvällningar där håren reser sig och sedan bildas krustor, som senare ramlar av. Ovala/runda hårlösa partier av varierande storlek (ett par centimeter i diameter) med torra hudflagor eller en fuktig yta kan ses som en följd av detta. Förtjockad hud kan också ses som symtom.

Trichophyton (T) equinum tycks i allmänhet ge en fuktigare infektion, medan Microsporum (M) equinum ger en torrare variant med något större hårlösa partier.

Klåda förekommer sällan. Huvud, hals och bål angrips i första hand, vilket är logiskt vid direktsmitta med tanke på hästars sociala beteende och smitta från utrustning som till exempel sadelgjorden.

Symtomen som beskrivs ovan är typiska för ringorm, men det förekommer även mindre typiska fall utan håravfall. Sekundär infektion med bakterier förekommer också. Då ses vanligen en djupare inflammation/infektion.

Ja det låter ju lite suspekt det också.. men borde inte dom andra hästarna vara smittade då? för dom går ju trots allt i samma hage..

jag ska snart till stallet igen så jag kan passa på att knäppa några nya bilder och så lägger jag in så får ni se mer..

Individer kan vara bärare av smittan men själva symptomfria.
Många gånger drabbas hästar som av någon anledning är nedsatta i immunförsvaret.. Ex vis efter en flytt ...

Skulle det vara ringorm så har ni en del sanering framför er... Men det är inte på något sätt varken omöjligt eller hopplöst att bli av med.

Hästen är i dålig kondis, och har nyligen flyttat så det är ju mycket möjligt..

Jag har kikat på bilder på ringorm, men det ser inte ut så.. jag ska kolla igenom hästen idag när jag ska till stallet, och ska försöka se om jag hittar någon ohyra..

Nu har jag varit där idag, och såren på halsen ser faktist bättre ut.
Vet inte om det har med såpan att göra, eller bakteriedödande men finare är det iallafall.

Passade ändå på att ta några bilder, med tanke på att han fortfarande har kalfläckar lite här och var nu..

http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1376.jpg
Den här bilden är tagen på bakbenet. vet inte om det har med såren på halsen att göra, men det ser ju misstänksamt ut.

http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1373.jpg
I pincip hela pälsen ser så här "mjällig" ut..

http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1374.jpg

http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1377.jpg
Tog en närbild också.. på pälsen och på huden..

http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1375.jpg
I ansiktet ser det lite "avverkat" ut också..

http://i702.photobucket.com/albums/ww21/Frontline_/CIMG1380.jpg
en helkroppsbild..

Jag har kollat igenom pälsen efter ohyra men jag kan tyvärr inte se något. Är dom jättesvår att upptäcka?

En kul grej med tanke på ditt användarnamn :D
Ett tips på behandling är ditt användarnamn i sprayform, alltså Frontline spray till hund. Går utmärkt att använda på häst.

min blev sådär "maläten" när hon fällde av sin vinterpäls. hon droppade ALLT på någon vecka eller två, såg hemsk ut, trodde hon hade något knas med antingen magen eller huden... men nu är hon blank och fin igen. så själva skabbig/mjäll-heten skulle jag inte vara orolig över, däremot de där stora såren.
med lite tur har han bara chock-fällt, det blev ju varmt fort...

jaa det har ju blivit varmt jättefort! från - 5 grader till + 10 på typ några dagar bara..

Han lossnar något så vansinnigt mycket hår över hela kroppen. hade lätt kunnat stoppa en helt ny kudde med vinterpälsen som lossnade idag när jag borstade han:P

men varför skulle det bara se ut sådär på halsen isf ?

ja det är halsen som är det skumma :crazy:

varar det eller nått annat?

Ja, lite var kom det igår.. men idag ser det finare ut.
Men att det varar är inte så konstigt, vädret är ju rätt "bacillvänligt" just nu.
Det är inte så att det är en varböld, utan det ser mer ut som när man ramlat och skrapat knäet och det varar lite därifrån..

Har han inget i hagen som han kommer åt att knugga sig mot?
Tycker det ser ut som han skrubbat sig hårt.
Min gamling gjorde alltid så när hon satte igång och fällde som värst, hon blev som tokig när pälsen satt löst. Hon skrapade upp små fläckar på hals, underhals och bringa - kala, blöta fläckar blev det som torkade upp redan nästa dag. Nästan som ett ytligt skrap eller brännsår. Hon gjorde alltid så ett par dagar sedan var det över. Läkte alltid jätte fort.
Jag bara tvättade av med ljummet vatten och lät det torka.
Det ser väldigt lika ut på dina bilder.

min häst kan få lite så när han fäller ibland men aldrig någonsin i den utsträckningen. bara lite lite extra tunt med hår.. typ mellan frambenen, lite högra kanske.

kl
så där blev en av mina hästar för x antal år sedan. fällde typ stora tussar.
han svällde oxå i benen och stod bara och hängde i hagen.
min vet sa att de berode på väderomslaget då.. ena dagen varmt nästa jätte kallt. fick medicin i allafall och han blev frisk forutom att vi fick vänta på pälsen ett tag då :)

Liknande trådar

Hästvård Okej, jag börjar med att säga att jag har tagit på mig en häst nu som inte är i det bästa skicket. För ca 1/2 år sen var han mycket... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
17 669
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka