Sv: Vad ÄR detta?? Aldrig sett något så groteskt!
Själv har jag sett hästar som sett precis ut som TS häst...
Lika fort har det blossat upp dessutom...
Men strunt samma... Exakt vad det är får vi väl avvakta och se.
Läser man dock inledningen på den länk jag skickade så tycker jag nog att en hel del symptom stämmer.
Saxat från länken..
Symtom
Symtomen varierar lite beroende på vilken art som infekterat hästen. Man ser även skillnader mellan individer. En generell inkubationstid på 14 dagar anges i litteraturen.
De första symtomen är vanligtvis lindriga hudansvällningar där håren reser sig och sedan bildas krustor, som senare ramlar av. Ovala/runda hårlösa partier av varierande storlek (ett par centimeter i diameter) med torra hudflagor eller en fuktig yta kan ses som en följd av detta. Förtjockad hud kan också ses som symtom.
Trichophyton (T) equinum tycks i allmänhet ge en fuktigare infektion, medan Microsporum (M) equinum ger en torrare variant med något större hårlösa partier.
Klåda förekommer sällan. Huvud, hals och bål angrips i första hand, vilket är logiskt vid direktsmitta med tanke på hästars sociala beteende och smitta från utrustning som till exempel sadelgjorden.
Symtomen som beskrivs ovan är typiska för ringorm, men det förekommer även mindre typiska fall utan håravfall. Sekundär infektion med bakterier förekommer också. Då ses vanligen en djupare inflammation/infektion.