Vad är det värt?

Kibani

Trådstartare
Vad är närheten till centrum och affärer värt i förhållande till närhet till naturen egentligen?

Jag har länge velat flytta ifrån min studentlya (ren tur att jag får bo kvar) till något litet större men jag kan inte riktigt bestämma mig hur långt bort jag känner mig ok med. Jag trivs i området som sådant just nu för trots att det bara tar 10 min till centrum på cykel så är det mycket grönområden här. Och hundägare som jag är så trivs jag nära naturen och går gärna skogspromenader istället för villa/lägenhetsområden. Men samtidigt är jag ju sjukskriven och har således rätt mycket kontakt med vården i centrum så på så sätt är det gott att bo nära nog att ta cykeln istället för att behöva leta parkeringsplats varje gång man ska dit.

Så tja, är det bättre att leta i områden liknande där jag bor nu med ungefär samma avstånd till centrum eller kan det vara värt att flytta kanske så mycket som en mil eller två för att bo med storskogen typ runt knuten?

Egentligen vet jag nog vart jag vill flytta men jag vet inte om jag vågar när jag har så mycket hjälp som jag har för det stället ligger i grannkommunen. Vet inte alls hur lätt det är att flytta med sig hjälpen liksom, skulle vara ganska jobbigt om jag måste byta handläggare och sånt inom myndigheter.

Studentstad som det är så är det stor konkurrens om ettor och tvåor hyresrätter, bor man redan här så verkar det dessutom vara svårare att flytta än om man kommer som ny till staden.... Är det någon ide alls att fundera på en bostadsrätt som sjukskriven med nästan 100000 i CSN skuld och där det är osäkert hur mycket man kan jobba i framtiden?

umm, var det nån som hängde med i detta eller sitter jag mest och mittinatten svamlar? :o
 
Kolla upp de praktiska sakerna, kanske är det inte alls något problem att flytta till en annan kommun. (Jag hade liknande funderingar när jag flyttade senast, då hade jag stort behov av att vissa saker bara skulle flyta på - det visade sig att det fanns ett samarbete mellan 4-5 grannkommuner och samma enheter skötte allt, mao var det ingen som helst förändring för mig.)

Och vad som är mest värt vet ju bara du, men det framgår ju från ditt inlägg att du redan vet vad du faktiskt vill. Då är det ju "bara" att börja nysta i det rent praktiska, hur lätt/svårt är det, vad behöver ordnas, osv.

Vi får inte några extraliv, det här är enda chansen du har. :up:
 
Kunde jag välja så skulle jag vilja ha storskogen runt knuten Och ha nära till centrum men nu är det ju antingen eller som gäller tyvärr. Skogen lockar ju massor men det är väldigt bekvämt att tex kunna ta hunden på promenad till djuraffärn och tillbaka... Och kommer jag orka att pendla 15-30 min eller mer beroende på trafik varje dag? Tror att hyra vs bensin går jämt upp iallafall så jättemycket dyrare borde det inte bli att bo längre bort iallafall.

Men hur är det med bostadsrätter? Tänker att om det inte är en omöjlighet så blir det ju en större marknad att leta på jämfört med bara hyresrätter. Så vet någon om det går att få lån när man är sjukskriven med hyffsat positiv men ändå osäker framtid? Är det bara dumt att skuldsätta sig mer när man redan har en stor CSN skuld? Och vad säger försäkringskassan om sådant egentligen? Om det går så illa att man hamnar hos Soc innan man får ett jobb kan de kräva att man säljer en liten bostadsrätt trots att hyran för den är mindre än en hyresrätt? Mycket tänkande här :confused:
 
100000 i skuld till CSN är ju rätt lite... Dessutom bra ränta. Många som har bostadslån har lån hos CSN med. Det är inget konstigt. Men klart det ör bra att ha så lite lån som möjligt.
 
Jag får lite känslan att du gör det här till ett lite större problem än vad det faktiskt är. Att lägga 15-30 min per dag på resa till och från jobb är lyxigt. Det är inte många som bor så nära sina jobb. En-två mil är ingen lång sträcka om man har bil. Sen är ju frågan om man vill ha bil. Eller måste. Med en bra cykel går det ganska fort att cykla en mil, och moped finns ju också som alternativ, i alla fall när det är barmark. Finns det kollektivtrafik?

Vilket boende som är bäst för din ekonomi är svårt för oss att svara på. Kolla vad boende kostar att hyra respektive köpa i de områden du är intresserad av och kontakta sedan banken för rådgivning. Du har ju ganska konkreta frågeställningar, ta dem med de instanser som frågan gäller (ex bank, soc, försäkringskassan) så får du de bästa svaren. Risken är att du får svar här från folk som tror att de kanske vet hur saker borde vara, men som inte alls stämmer med verkligheten.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 495
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 605
Kropp & Själ Behöver lite råd från er.. Jag och min särbo har varit tillsammans i ca 4 år. Han bor i en hyresrätt och jag bor i en Bostadsrätt (en...
2
Svar
22
· Visningar
2 701
Senast: Mabuse
·
Äldre Hallå! 19, snart 20-åring som är på g och ska flytta ut från det trygga stooora boendet ute på landet. Var på en lägenhetsvisning...
2
Svar
26
· Visningar
2 025
Senast: emmeloy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp