Vad är det som luktar så vidrigt?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Icka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 16 307
I

Icka

Nu har det hänt igen!
Igår när jag busade med Tea, hon låg på rygg å jag gosade på hennes mage, å busade med hennes svans lite. Så helt plötsligt börjar det lukta jätteskumt, typ bajs fast ändå inte. Hon blev lika chokad som jag och börjar slicka sig och ha sig. Såg inga spår av vad det var som luktade heller. Och nu hände det igen. Samma rittual som igår fast lite lugnare.
Är det bara en liten oskyldig fis eller vad är det frågan om?
Det lukar verkligen inte som kattbajs! :confused:

Vad kan det vara?

Sv: Vad är det som luktar så vidrigt?

Hon släppte sej förmodligen ;)

haha tror du det? Men, det lukar ju inte som jag hade förväntat mig att katt-fis skulle lukta? :D

Eller så tömde hon analsäckarna. DET luktar kan jag lova.....

Usch ja fyfasiken vad det luktar illa!!

Gissar också på analsäckarna. En sötaktig, skarp doft?

Så gör min ena katt också när han gosar riktigt intensivt.

Uvva :o vad trevligt att varken Nils eller Pip gjort det i min åsyn...ålukt ;)

Ja precis sötaktigt! Inte alls så "bajsigt" för att tala klarspråk ;) men VARFÖR? Berätta allt ni vet om detta tömmande?! Är det farligt? gör alla det och vad beror det på?! Hundar i alla fall kan väl få inflammationer, kan katter också det?

I vanliga fall töms analsäckarna när katten (eller hunden :p ) bajsar. När de är stressade, eller i vissa fall när de gosar, kan de också tömma dem.
Katter kan också få inflammerade analsäckar. Vet inte om katter åker på rumpan då, men det brukar klia och de brukar bita och klia på rumpan eller bakbenen. Det som gäller då är att åka till en vet. och få de tömda och spolade.

Hon tömde nog analsäckarna som de sagt i tidigare inläggen. Det luktar såååå illa och det luktar fisk...urk blä. Min vovve gör det ibland usch

hemlig skrev:
I vanliga fall töms analsäckarna när katten (eller hunden :p ) bajsar. När de är stressade, eller i vissa fall när de gosar, kan de också tömma dem.
Katter kan också få inflammerade analsäckar. Vet inte om katter åker på rumpan då, men det brukar klia och de brukar bita och klia på rumpan eller bakbenen. Det som gäller då är att åka till en vet. och få de tömda och spolade.

Det kan hundar också....blä äckligt

Men om hon inte börjar slicka sig och ha sig, så kanske det inte är något att oroa sig för? Får väl ta det lite lugnt me busungen! :)

Icka skrev:
Men om hon inte börjar slicka sig och ha sig, så kanske det inte är något att oroa sig för? Får väl ta det lite lugnt me busungen! :)

Nekdå det är ingen fara men om du ser att hon slickar sig frenetiskt så kan du försöka tömma dem själv eller kontakta veterinär :)

Åk till vet och töm analkörtlarna om hon luktar fis! Dom brukar tömmas när kissarna bajsar men inte alla, då får man tömma dom hos vetrinären.

Gjorde det på båda mina "fis katter" ingen ville klappa dom *haha* Men nu luktar dom katt igen :D

pmm skrev:
Åk till vet och töm analkörtlarna om hon luktar fis! Dom brukar tömmas när kissarna bajsar men inte alla, då får man tömma dom hos vetrinären.

Gjorde det på båda mina "fis katter" ingen ville klappa dom *haha* Men nu luktar dom katt igen :D

Man kan tömma själv också ju slipper man betala hos vet

pmm skrev:
läskigt, hur då ;)

man nyper kl fem och kl sju precis nedanför analöppningen och trycker in och upp då sprutar det ut vätska som luktar faaaan...

svart arabhingst skrev:
man nyper kl fem och kl sju precis nedanför analöppningen och trycker in och upp då sprutar det ut vätska som luktar faaaan...
Efter den där beskrivningen skulle jag betala vad som helst för att få en veterinär att göra det åt mig. :eek: :rofl:

/Erica

Cheeserica skrev:
Efter den där beskrivningen skulle jag betala vad som helst för att få en veterinär att göra det åt mig. :eek: :rofl:

/Erica

Haha ja men det är ju dyrt i längden om man har ett djur som gör det ofta :)

Tyst med dig, jag vill inte veta sånt där nu när jag verkligen bestämt mig för att jag ska ha katt... ;)

/Extremt äckelmagade Erica :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan Svejsan! Jag har haft Effax sadelbalsam de senaste 275 åren. Bivax och gott brukar den dofta! Som ett ljuvligt doftljus ungefär...
Svar
7
· Visningar
839
Övr. Hund Igår den 11/11 fick himlen en ny stjärna :heart Mitt älskade lilla lejon. Modiga lilla hunden. Hunden som fick folk som inte gillar små... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 875
Senast: Soffan74
·
Relationer För någon månad sedan ringde min granne när jag var på jobbet och berättade att någon hade rivit ut och öppnat all min post ur mitt... 2 3
Svar
46
· Visningar
5 075
Senast: Paddington
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus... 51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Behöver katten en ny kompis?

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18