Vad är det som händer??

Nussikan

Trådstartare
Hörde precis på nyheterna att djurskyddsmyndigheten har ändrat reglerna ang hagar, sällskap och spiltor. Hästar behöver nu längre inte tillgång till hage (!?) om den kan vistas i ridhus eller på ridbana varje dag. Dom behöver inte heller längre ha sällskap och spiltor får användas men då max 16 timmar /dygn. Vad är det för djurskyddsmyndighet vi har?? Det är ju helt sjukt rent ut sagt, man får inte ha häst om man har 10 cm för lågt i tak (inte ens om hästarna bara står inne några timmar per dygn och resterande tid går i stora härliga hagar) men man får ha en häst stående i spilta 16 timmar per dygn eller inte ens låta den komma ut bara man tar ett varv på ridbanan. Jag undrar vart hästhållningen är på väg i det här landet!

Sv: Vad är det som händer??

Det undrar jag med Jag har hört flera som fått bygga om sitt stall bara för att det saknas ett par centimeter i takhöjd, trots att hästarna mest vistas ute och är hur friska som helst. Kan man inte starta en namninsamling för att få reglerna ändrade? Om man ser till hästen så är väl ändå behovet av rörelse i flock ett utav det viktigaste behovet för våra hästar?

Jag blev också väldigt förvånad när jag hörde det :confused:
Ok att hästen inte behöver hästsällskap, finns dom som trivs med andra djur, men ingen hage??? Är inte det bland det viktigaste? Det finns ju en hel del hästar som missköts och bara får stå inne hela dagarna, nu har det helt plötsligt nästan blivit tillåtet :mad::confused: Är det inte bättre att lätta på en del regler som inte är lika "viktiga" t.e.x takhöjden (så länge inte hästen slår skallen i taket) och satsta på att se till att täcka hästens naturliga behov. Stäng in dom som bestämmer i en garderob och låt dom bara gå ut några varv på en grusplan i nån timma...:mad:
Dom sa att det blev mycket lättare för ridskolorna i storstäderna, men när kom ridskolornas vilja före hästens? Utan häst- ingen ridskola

Ursäkta ett rörigt inlägg, är lite nyvaken :smirk:

Tycker oxå det låter vansinnigt, men tänk att en häst som nu står i spilta får göra det max 16 timmar/dygn, det är 8 timmar den ska göra ngt annat, alltså gå ute i hage eller på ridbanan eller ridhuset, för jag tror inte det finns nån som rider sin häst 8 timmar om dagen.
Detta är faktiskt en förbättring för de hästar som idag står dygnet runt i spilta med undantag för nått ridpass.
Jag menar inte att den nya lagen är bra men en klar förbättring för ex ridskolehästar som aldrig får röra sig fritt.

Ja jag vet inte vad man kan göra, det är värkligen helt osannolikt att dom ens kommer på tanken att sätta dessa regler, jag blir så arg! Men vart ska man vända sig och vem kommer att lyssna? Myndigheter är myndigheter och lyssnar inte på den lilla människan, men om några år kanske dom märker att hästar som hålls på detta sätt inte är hästar längre utan vandrande zombier eller hysteriska nervvrak. Fast hur skulle dom kunna göra det iofs, dom som bestämmer har väl aldrig ens sett en häst i verkligheten.

Jo det blir kanske en förbättring för vissa (t.ex ridskolehästar) men jag tycker ändå att ingen häst ska behöva spendera 16 timmar/dygn i en spilta. Men det ang utevistelse om hästen står i box är ändå det värsta.

Ja jag vet inte vad man kan göra, det är värkligen helt osannolikt att dom ens kommer på tanken att sätta dessa regler, jag blir så arg! Men vart ska man vända sig och vem kommer att lyssna? Myndigheter är myndigheter och lyssnar inte på den lilla människan.

Namninsamling kanske? :idea: Jag är på i så fall!

Ja kanske, vem skickar man den till och hur många namn behövs för att dom ens ska titta på den?

tänkte precis starta samma tråd.....gaah blir så arg!!

Det låter ju helt sjukt. Jag trodde djurskyddsmyndigheten skulle tas bort och att alla djurfrågor skulle gå via jordbruksverket som förut? :confused: Tycker också det är en lite intressant fråga. En nedprioritering av djurskyddet i Sverige?

Senast ändrad av en moderator:

Tror det där med takhöjden är lite olika från kommun till kommun... En jag känner har 15cm för lågt i tak, men "eftersom allt annat är i toppskick och rejält tilltaget" så fick de dispens (stallet godkänt).
Kan tilläggas att dessa hästar vistades ute i en stor naturhage 14 timmar/dygn..

Är kluven när det gäller spiltor...
Självklart ska hästen ha kompis (men jag vet en häst som inte VILL ha sällskap, han blir jätteaggressiv o jagar ut "kompisen" ur hagen/sparkas sönder boxinredningen om någon annan häst kommer in i stallet)
Angående hage så... Utevistelse borde vara ett krav (alltså kan jag acceptera ridbana, men ej ridhus), men sen är ju frågan var gränsen för hage går... Dagens rasthagar som är så vanliga på större anläggningar är ju i många fall sämre än ridbana (mkt mindre) och ska enligt mig inte kunna klassas som hage. Och dessa långa, platta "korridorhagar" utan en enda tillstymmelse till träd, är det verkligen en hage?? Full fart framåt-tvärnit-vändning-full fart tillbaka.. Då är ju också en ridbana bättre som ger lite mer rörelsefrihet (enl min åsikt)
Låt hästarna vara hästar och lägg ner en del av de idiotiska regler som uppkommit bara för att myndigheterna inte har något bättre för sig.

Ja det har jag också hört, men det kanske är på längre sikt dom ska lägga ner det... Deffenitivt en nedprioritering av djurskyddet i Sverige.

Vad ska man säga?! Blir så ARG!!!! En häst är ett flockdjur och har egentligen inget utbyte med andra djur, inte fullt ut i alla fall. Och ingen utevistelse...även om ventilationen är okej så kan det inte vara hälsosamt i allt damm som blir samt ammoniak och annat. Näe, djurskyddet har tagit ett steg tillbaka. Helt klart. Jag har hört att dessa lagar skapats för att kungen ska kunna ha sina hästar kvar (läs stadshästar). Det kanske är så att det ändrade samhället med de minskade grönområdena gör att vi inte längre ska ha häst i staden. Om inte hästen kan få en så naturlig och dräglig tillvaro som möjligt ska man inte ha häst. Djurplågeri brukar det kallas, men i detta fall verkar man blunda för det.

// Therese

var det inte i vintras det vart ett j*kla liv om att hästarna på en ridskola blev för pigga o kastade av eleverna för att de inte kunde busa av sig i hagen pga lera?
för dig som inte fick ridsport.se artikeln att funka står det en del om saken på aftonbladets hemsida...
blir galen på sånthär!! hästar behöver få vara HÄSTAR!! och jag skulle vilja se den människa som glatt står med sin häst hela dagarna o håller den sällskap eftersom "människor duger som sällskap, det behöver inte vara en häst...":mad::mad::mad::mad:

Hörde precis på nyheterna att djurskyddsmyndigheten har ändrat reglerna ang hagar, sällskap och spiltor. Hästar behöver nu längre inte tillgång till hage (!?) om den kan vistas i ridhus eller på ridbana varje dag.
Det har tidigare inte varit krav på att hästar ska vistas utomhus över huvud taget, så jag ser det snarare som en förbättring om det åtminstone krävs att de ska få röra sig fritt i ridhus eller paddock.

Dom behöver inte heller längre ha sällskap
Det har tidigare inte funnits något krav på att de ska ha sällskap av andra hästar över huvud taget. Kravet som föreslogs var att det skulle finnas något sällskap, men om det var en människa, kanin eller annan häst var oväsentligt. Ganska tandlöst mao...

och spiltor får användas men då max 16 timmar /dygn.
Även det måste väl ses som en liten förbättring, eftersom man tidigare kunnat ha dem i splilat större delen av dygnet utan att någon lag sagt ifrån.

Vad är det för djurskyddsmyndighet vi har?? Det är ju helt sjukt rent ut sagt, man får inte ha häst om man har 10 cm för lågt i tak (inte ens om hästarna bara står inne några timmar per dygn och resterande tid går i stora härliga hagar) men man får ha en häst stående i spilta 16 timmar per dygn eller inte ens låta den komma ut bara man tar ett varv på ridbanan. Jag undrar vart hästhållningen är på väg i det här landet!
Jadu, åt någorlunda rätt håll, kanske? Äntligen läggs det lite krut på just hästhållningen. Kanske även de dyra tävlingshästarna och de trångbodda ridskolehästarna får komma ut lite ur stall och ridhus?:d

Självklart kan man tycka att många av förslagen är tandlösa och alltför "slappt" tilltagna, men det är nog ändå en förbättring mot tidigare.

Varför finns det bestämmelser på hur stora hagarna måste vara och hur stor del av hagen som ska vara torr om det inte finns något krav på att dom ska gå ut?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 933
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 268
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar