Pratat med IF nu. Handläggaren utbrast "nämen, oj.. " när hon kikade i datorn på försäkringen. Tyckte att hon skulle ta upp det där med sin chef, för det var ju "olyckligt" och inte "riktigt hållbart" när det blev sådär. Riesen är i högsta rasgruppen, och dyra. Sen varför IF har högre än andra det går ju att diskutera. Men det som "extra" ställt till det för Viktor är deras bonusberäkning. De ger ju bonus för skadefria år och påslag vid skadeuttag. Helt i sin ordning sådant tycker jag. Men sen de ändrat beräkningssättet för det så kan det - insåg de med Viktor - slå väldigt snett. Enligt den trevliga damen.
När försäkringen tecknas hamnar de i bonusklass 10, som OM jag fattade rätt är +- noll, dvs varken bonus eller påslag. Hursom, vid skada lägger de på. Förr la de på och drog av lika, dvs ett år med skada gav + xx procent, ett år utan skada gav -xx%. Numera så ett år utan skada minus 10%, ett år med skada påslag som beror helt på skadeuttag osv.
Viktor utnyttjade sin försäkring upprepade gånger första året pga sin allergiutredning. Då åkte premien upp en hel del på grund av upprepade skadeuttag. Sen följde skadefria år som han fick bonus för, och kom ner till "startnivån". Tog alltså tre år att nå startnivån. Han har inte haft någon bonus, men minskat påslaget. Så kom magomvridningen och PANG åkte han upp igen tre klasser. Som handläggaren sa "Han kommer ju aldrig hinna få någon bonus (på grundpriset), och det är ju inte riktigt rättvist då han faktiskt verkar vara en frisk hund och sällan har utnyttjat försäkringen. Men när han har det har han gjort det ordentligt och blivit rejäla påslag".
Jag har flyttat ner honom i en mer basic hundförsäkring nu, som täcker 25 000 kr i vetvård per år, inte innehåller några "tillägg" (ingen medicin på recept, rehab, avlivning etc). 6561 kr/år (detta efter 20% stamkundsrabatt dragits av). Så fortfarande dyrt, men mer överkomligt än att betala 10 306 kr. Och hellre 6500 kr/år för noll reservationer och ett grundskydd, än 5500 kr/år i annat bolag och en uppsjö reservationer.