Vad är det som gör...

Sv: Vad är det som gör...

Hovarna pekar inte åt något speciellt håll. Förutom framåt då. :smirk:

Hon jag har nu är "aningen" hjulbent :o och krokhasig. Hon sliter utsidan av hovarna lite mer än insidan.

Jag har aldrig haft nån tåvid bak så jag tänkte inte så långt. :o :p

marktrång då?

Kolla noga med tänkt linje genom höftknöl knä haskota hov.

Jag forskar... å samlar fakta

Senast ändrad av en moderator:

Har du L-E Magnussons bok Hovård o beslag? Om inte kan jag maila en bild till dig.
Min uppfattning är att det är lätt att förväxla marktrång och hjulbent i bak

Du ger dig inte va? :p

Hur menar du att höftknölen skulle ha nåt med det att göra? Där sitter ju ingen led. Du menar höftled eller? :confused:

Eftersom hon är hjulig bak så avviker hasen från resten men inte något extremt utan bara lite grann.

Gissa hur mycket jag kollat på den här hästen. Hon har med sig en halvdålig fotvård i bagaget från när hon var liten tills hon var fem också.

Du ger dig inte va? :p

Hur menar du att höftknölen skulle ha nåt med det att göra? Där sitter ju ingen led. Du menar höftled eller? :confused:

Just det ja, skrev höftknöl istf led av ngn anledning..:angel:

Skickat bild till den mail jag har på msn...

Pållan har sårskada på HF och står inte som hon brukar på VB men hon är rak åt det tåvida hållet. Inte alls så hjulig i hasen som jag vill minnas.

Jag återkommer med noggrannare info när jag ser hur hon står balanserat men just nu står hon inte normalt, in med tån på HF och ut med den på VB. *suck*

Det finns ett väldigt bra sätt att kolla om hästen "breddar" som den ska, alltså sätter bakbenen rätt utifrån sin anatomi:
Dra en rak linje genom os ishii (bärbenet) och tuber coxae (höftbensutskottet) och framåt.
Om hästen är helt ok i sina muskler ska bakbenet hamna i den linjen.

Vilken travhäst är HELT ok i sina muskler? :smirk:

Ja, det du skriver är helt logiskt, men kan det vara så att linjegångare inte har lika stor rörlighet i rygg/bäcken/höft som en bredgångare?

Spekulationer men det är intressant att fundera...

Blev dubbelt...

Senast ändrad av en moderator:

Nä, det är ju klart, det är inte många hästar i dag som är helt fräscha, långt ifrån tyvärr.
Men sköter man massagen och strechingen på rätt sätt har hästen i alla fall de bästa förutsättningarna.

Vad är det som gör att det blir rörlighet i rygg, bäcken, höft?
Jo, det är ju musklerna.
Hur man än vrider och vänder så är det i slutändan musklerna som gör att du får en extension eller flexsion i en led...
Och i bäckenet i sig ska det inte finnas någon rörlighet hos en vuxen häst.

Hur menar du nu? Om det inte finns någon rörlighet i SI-led borde det inte kunna uppstå låsningar där?

Det ska absolut inte finns det minsta rörlighet i sacroiliacaleden (SI-leden) på en vuxen häst.
Har du det kommer den hästen aldrig att fungera som travhäst.

SI-leden är mycket riktigt en led med endast minimal rörelse som unghäst, men då hästen blivit vuxen skall denna led vara helt låst av de ligament som håller os sacrum (korsbenet) och os coxae (bäckenbenet) tillsammans.

Folk som säger att "hästen har låsningar i bäckenet" säger så för de kan inte förklara bättre/vet bättre (ja, jag vet att jag trampar på många tår nu).
Som du nu förstår kan det inte finnas någon "låsning" i bäckenet ;)

För att gå tillbaka till breddningen kan hästen ha bekymmer med m. quadratus femoris. En liten muskel med som har stor betydelse vid breddning i maxtrav.

Tråden handlar ju inte om problem, utan om Mack Lobell och gänget som själva väljer går på linje och så min tant som exempel som inte är gjord för att bredda. :smirk:

Frågeställningen är inte "min häst breddar inte, vad är felet" utan "min häst breddar inte, varför". Jag ser det inte som nödvändigt då det går undan med en linjegångare som går fri men för den skull kan det ju vara intressant att få reda på om någon har kunskapen om det.

Jag ber om ursäkt om jag kommit ifrån ämnet, men jag måste få förklara mej när du ifrågasätter det jag skriver.

Det finns ett väldigt bra sätt att kolla om hästen "breddar" som den ska, alltså sätter bakbenen rätt utifrån sin anatomi:
Dra en rak linje genom os ishii (bärbenet) och tuber coxae (höftbensutskottet) och framåt.
Om hästen är helt ok i sina muskler ska bakbenet hamna i den linjen.

Det ovan skrivna är riktlinjer, naturligtvis frångår linjegångarna detta.
De hästar som blir linjegångare har oftast en kortare lårbenshals och/eller en djupare höftledsgrop (acetabulum) som gör att de kan få ut sitt bakben i ovan nämnda linje.
Detta behöver bevisligen inte vara fel om de kan trava utan att slå ihop. Och som tagits upp innan en mer energisparande aktion.

Liknande trådar

Tjatter Det är med viss tvekan jag startar denna tråd, för den skulle kunna uppfattas som mer än lovligt flummig. Jag vet dock, att jag inte är...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: Malin_L
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 041
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII