Vad är det som gör...

Sv: Vad är det som gör...

Rikkan skrev:
Jag har aldrig haft typiska "travhästproblem" med mina hästar, eftersom jag inte tränar på det viset.
Men jag har sett andra hästar som har muskelproblem som följer dom, trots detta så är det individuellt. Bra svar va...;)

.

Vilka är de typiska travhästproblemen ?

Jag tänker som så att om jag överhuvudtaget måste ha problem (försöker undvika det med varierad träning) vill jag i alla fall ha de problem som är typiska för den gren jag satsar på.....jag tror att det är bra med dressyr, lösgörande träning, cavaletti , stock och sten osv osv på en travhäst för att stärka den, låta den få bättre balans och må bra psykiskt, MEN vill man tävla i trav måste man också träna för just trav.

Om man tränar så mycket dressyr att man överanstränger hästen till att få "dressyrhästproblem" tror jag att man tränar sin travhäst helt fel....därför tar jag hellre travhästproblem på min travhäst och dressyrhästproblemen på min dressyrhäst om jag nu måste få problem.......blev det flummigt nu eller är det någon som fattar min logik :D

Rikkan skrev:
Ja, jag förstår vad du menar, men det jag egentligen säger är: :D
Se på hästen. Den lär dig allt du behöver veta.

;)

Jag frågar hästarna varje morgon och svaren varierar.
De visar tydligt när något inte är riktigt bra, men än har de inte lyckats lära mig allt jag behöver veta om träning , skador , sjukdomar osv....jag tror att man behöver söka kunskap hos det mänskliga släktet också för att utvecklas som hästmänniska.

Tjohoooooo!!! :p

Jag frågar mina hästar och alla mina Bukefalistiska cybervänner....

Vad är det som gör...

Rikkans häst var inte linje när den inte var tillräckligt stark men blev det sedan? Och hur var det med haserna? Raka eller krokiga?

Min häst är alltid linje oavsett hur ont hon har eller bra hon mår. Krokiga haser...

emma+linusd:s häst är linje och har svårt att få plats.

Vad pållarna säger till er på morgonen lär i så fall vara "Jag är linjegångare" eller "Jag är bredgångare".

Det är mycket intressant att diskutera hästens muskulatur och psykiska välmående, men av dessa ämnen är det väl möjligtvis muskulaturen som har i denna diskussion att göra om jag får önska inriktning på min tråd? ;)

Här kommer mitt helt seriösa svar på frågan:

Hästen föds som linje eller bredgångare.

Vilket som anses bäst är väl en smaksak och om det i grund och botten finns en exteriör förklaring till gången vet jag inte.
Vore intressant att veta .

Stallägaren säger att min gamling är en linjetravare. (Jag vet inte riktigt hur han rör sig, men jag känner) Han sträcker ut sig så mycket i yttersidan att ytter framben hamnar in framför hästen. När man rider i "travartrav" så känner man hur man följer med i rörelserna, höfterna följer med hästens rörelser och hans bakben går i "visp"-likande rörelse. Har böjer kroppen varje steg.
När man plockar av sadeln så ser man att huden har sträckts ut så mycket att när den sidan blir den kortare sidan så har skinnet "korvat" sig undersadeln. Han ser ut som ett dragspel när man tar av sadeln.
Så min uppfattning är att det är lite beroende på hur mycket dom sträcker ut varje steg (säkert ärftligt också)

lsz skrev:
Hästen föds som linje eller bredgångare.
Alla föds och har en viss aktion, där är vi eniga.
Men sedan finns det hästar som börjar att bredda och sedan ändrar sig och går på linje.
Det finns hästar som går på linje hela livet och säkert dom som breddar hela livet också utan att ändra sig.
Så har vi exemplet med min märr som börjar med att gå på linje, sedan breddar hon några gånger under ca 6 månader, för att sedan gå till baka på linje. Nu vet jag inte.
Viktigt att tillägga att jag pratar om snabbjobbsfarter.

Kort svar: Gluteus blir inte musklad på det sätt man önskar om foderstaten innehåller för lite protein. Det är första indikationen på proteinbrist. Men det kan nog även bero på vissa obalanser i kroppen. Detta går jag inte inte in på här och nu.
Du pratar om höger bak/vänster fram problem. Det är ganska vanligt för travare. (Om du vill att jag ska spekulera i diverse muskel poblem, baserat på dina iaktagelser så förslår jag att du skicka detta i ett vanligt mejl. Jag funderar gärna, men det är inte säkert att mitt svar är den enda sanningen...;) )

Över till nått annat:
Travare kan dressyrtränas. Det finns många goda exempel på detta. Men dom behöver sina jobb för att, som ni säger, funka som travare.

Det låter som du beskriver en häst som sticker in bakbenet mellan frambenen. Det kan dom göra om det t ex. finns smärta i frambenen, ett sätt att avlasta. Det är inte att gå på linje. Det är att sticka in bakbenen. :D Det finns dom som använder sig av den tekniken även där man inte finner smärta (eller kanske för att man inte letat efter just detta?).

Som du säger så är det beroende på hur dom sträcker ut, men också beroende på hur dom mår! Dvs steget och rörelsen är ett mönster på hästens totala balans. Rörelsen påvekras av grundförutsättningarna, som du säger är ärftliga, men även av var dom har ont eller är stel elller sned och vad dom avlastar, men även hur ryttarens tyngd och balans påverkar hästens rörelse.
Det är ett finurligt samspel, kan jag tycka. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Travare kan dressyrtränas. Det finns många goda exempel på detta.
Jag håller fullständigt med om att travare kan dressyrtränas på "rätt" nivå och att det i vissa fall gjort att hästen skaffat sig en bärighet som de kan behöva. Men jag fick mig en tankeställare när jag träffade en mycket erfaren man under mina försök att få ordning på ovan nämnda häst. Han sa: "Travare är jättebra att jobba med för det är lättare att lösa problemen eftersom de inte behöver bära på någon ryttare."
Detta tolkade jag som ridförbud tills annat sägs från honom.

Ja, klart att det underlättar när hästen slipper ha en ryttare som kan stjälpa mer än hjälpa, ifall den har problem med sig själv och behöver rehabilitering. Insikt är ordet.

Går även att tolka som att hästen kan komma tillbaka till samma problem på grund av ensidig träning, och kanske kunna bli hjälpt av annan träning?

Oftast (tycker jag ) att en häst som har ont i framben, bog, bakparti mm har inte viljan att sträcka ut, utan minskar gärna steget istället.
Min gamling kan samla ihop sig ordentligt i dressyr med baken ordentligt under sig men när man travar "snabbjobb" med han så länger han ordentligt. Ibörjan (starten) så travar han "normalt" men när han fått upp farten så kommer det att han sträcker ut ordentligt. (helt oskön trav, han får som ett svävmoment som gör att takten går för sakta för att rida lätt men ändå för fort för att hinna hinna ner i sadeln innan man ska uppåt igen) FATTAR NI?!?!?!:confused: (svävmomentet känns längre än steget så det blir otakt; ner-uuppp-ner-uupppp= snabbt ner långsamt upp):(

Rikkan skrev:
Ja, klart att det underlättar när hästen slipper ha en ryttare som kan stjälpa mer än hjälpa, ifall den har problem med sig själv och behöver rehabilitering. Insikt är ordet.

Går även att tolka som att hästen kan komma tillbaka till samma problem på grund av ensidig träning, och kanske kunna bli hjälpt av annan träning?

Jag tolkar det som att han anser att travare som INTE RIDS är lättare att manipulera över huvud taget.
Alltså borde en travare som snabbjobbas under sadel vara bland det svåraste som finns att få ordning på?

(Min ridträning är i princip noll då jag hittills inte hittat en sadel som passat problemryggen)

De spända adductorerna skulle ju till exempel kunna vara en orsak till varför hästen inte breddar. Breddandet kräver att de muskler som utåtroterar i höft och för benet utåt, kortar sej - och de muskler som finns på andra sidan och motför "tvärtom-arbetet", antagonisterna, att ge efter.

Adductorernas uppgift är just att föra benet inåt (adducera betyder att föra benet utåt, abducera att föra den utåt), kan de inte ge med sej kommer hästen inte att bredda. Varför musklerna är spända och korta, tja, det kan ju bero på tusen olika anledningar. De ger dock samma problematik.

Jag tror flera i tråden har varit inne på något som spelar stor roll - generna.
Jag skulle säga att om musklerna på insidan lår blir korta - så rör sej hästen inte på ett sätt den är byggd för när den "linjetravar". När hästen rör sej som den är byggd för, håller musklerna sej fräscha :idea:
Dvs när den rör sej som den är född, som den har generna för. Och det varierar om de är födda linjegångare eller breddgångare.

På samma sätt kan jag förstå varför semi-polarna (semitendinosus och semimembranosus) blir överansträngda, korta, spända på en breddande häst. Semi-polarna gör ju just det - för benet utåt (tillsammans med att de böjer i knäet).

Nu är dte ju knappast så enkelt för en häst rör sej inte bara med en eller två muskler. Hästen kan abducera sitt vänstra bakben och samtidigt gå med det på linje med frambenen - om den vrider sej lite i bäckenet och ryggen så den går något på sniskan. Så en häst kan ju gå och bredda och samtidigt överanstränga adductorerna - den kan gå på linje och samtidigt överanstränga abductorerna.... Bara för att göra dte lite krångligt :eek: :D

Bara en tanke.... Kan inget om trav men är nördig på muskler :D

Senast ändrad:

Du har så rätt så! :idea:

Jag är mer inne på det där med höftvinklar och gener då min normalt inte är mer spänd än hästar i allmänhet FÖRUTOM sin ländrygg och det är ett symptom från en grundorsak.
Resten har "dykt upp" i samband med att hästen gjort vissa speciella häftiga sidvärtes rörelser eller att hon betett sig på ett alldeles extra intressant sätt i hagen.

Det var inte alls meningen att den här tråden skulle urarta till en diskussion om min pållas muskulatur men det är ju så kul med muskler så man blir ju lite "knäpp". :idea:

Jättebra svar som säkert förklarar mycket för många! :bow:

Personligen tror jag att det har med vinklarna mellan höft och bakben att göra och att en del hästar blir når mellanting beror på att de är någonstans i gränslandet mellan linje- och bredgång. Sådana hästar måste vara bland det svåraste som finns att få att gå fria så att de inte trampar sig eller slår sig bak.

Att vissa hästar blir linjegångare, en del nästan linjegångare och en del breddar hur mycket som helst?

Har börjat läst en del Hovslagarböcker och hittade där följande om Linjegång: Denna benföringkombineras vanligtvis med marktrång-tåvid benställning.

Oj det var en gammal intressant tråd...Jag har nästan bara hästar som breddar
172343.jpg

Dom breddar även i låga tempon och det kommer ur moderslinjen...ALLA gör det.
Har aldrig sett det som en nackdel utan mer fördel....

Mina hästar är hållbara iallafall i 2 generationer, men det krävs ju en hel del jobb för dom att orka med sig...fördelen är ju att dom slår aldrig på sig och det är en grym känsla att sitta bakom när dom axar iväg och hela världen syns mellan bakbenen på dom :rofl:

Oj det var en gammal intressant tråd och det är en grym känsla att sitta bakom när dom axar iväg och hela världen syns mellan bakbenen på dom :rofl:

Därför tyckte jag det var dax å väcka den lite..

Jo den känslan är fin:cool jag har inte en sån jättesulky heller så ibland känns det när benen touchar i mina.. (Om hästen varit lite pigg före och jag dragit upp selen i nacken:angel: )

Ja jag fick specialbeställa sulky :D

Min gamle är ju runt 160 men att han breddar så får jag har en lite bredare och något längre sulk.....

Jag kan ju uppdatera lite då...

Min tant är inte marktrång/tåvid men däremot så är hon lång som en tax (163 - 170+). Den andra jag hade var också korrekt fram, men hon var ju inte så extrem som denna.

När hon är ofräsch går hon i kuskens ben i kurvorna men i år har jag inte känt något. Jag har även gett mig på att intensivjobba med stora lårmuskeln och fått ett kanonresultat på henne.
Innan hon fick sin korsis behövde hon inte ens hjälp av stängerna i kurvorna längre. :idea:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Det är med viss tvekan jag startar denna tråd, för den skulle kunna uppfattas som mer än lovligt flummig. Jag vet dock, att jag inte är...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: Malin_L
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 041
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII