Sen tror jag vissa tycker om att retas. Träffade på en man i 40-årsåldern som tycker det är roligt att skriva negativt om hästar och hundar för då blir folk provocerade. Han menade att hästmänniskor lätt blir provocerade och tog som exempel "Hästar finns inte, hästar är en frukt" den grejen som cirkulerade för kanske fyra år sedan. ?
Jag sa att om folk blir provocerade det kanske också handlar om att det är för att det är tröttsamt och att folk har fått höra det förut.
De gillar att retas och har lärt sig sedan barnsben att det är ok att retas om hästar och kvinnor. Det är helt enkelt inte bara tillåtet utan också roligt att säga -leka med maten osv. Så de gör sig lustiga och tror att det är roligt, om inte för offret så för grabbarna och kvinnorna runtom. Dessutom borde flickor över 13 förstå att de ska sluta "pyssla med ponnies" och istället sköta om en pojkväns alla behov som mogna tonårstjejer ska. Att sköta en häst är ju ändå en förberedelse för att sedan sköta om en man.
Grannen är sådan, han verkar inte ha fattat helt enkelt. Han kan säga saker som (till min 7 åriga son) -jaha ska du gå hem och sätta på dig spetsklänning och rosetter nu! -han säger det i en ton som tydligt visar att han vet att en manlig 7 åring aldrig skulle göra något så dumt men borde känna sig ansatt och ledsen över att någon antyder det. (sonen blir jättearg, hans son blir jättearg, både för att retas och för att det inte borde kännas retsamt gissar jag.)
Och han förstår inte vad det är han säger, han tycker han lär "grabbar" att "tåla lite" och att han är rolig som retas.
Han förstår inte och kan inte förstå att vad han säger är: Flickor är fåniga, allt flickor har på sig är fånigt, allt flickor gör är fånigt, nu säger jag att du är fånig, eftersom jag säger att du kommer/vill klä dig som en korkad, fånig flicka. Detta är lustigt och retsamt eftersom vi alla här vet (inklusive din mamma och min fru) att flickor är fåniga och att du inte vill vara som en fånig flicka. Era mammor är fåniga och min fru är löjlig! (men jag står ut med henne eftersom jag vill ligga och ha hushållet skött). Men detta sitter så djupt i mig, att jag inte ens vet att jag tänker så varje dag. Så jag märker inte vad jag säger. Att flickor är fåniga är lika självklart som att äpplen faller nedåt.
Min sjuåring förstår vad han säger, hans sjuåring förstår vad han säger. Jag berättar för pappan vad han säger (-det är inte ok att säga att vissa barn är fåniga och deras preferenser löjliga). Men han saknar förmåga att förstå det. När hans sjuåring blir 40 så kommer han inte längre att förstå vad pappan sa, för han har vant sig, utan snarare säga det själv. Om ingen berättar för honom att de också hörde det pappan egentligen sa.
Samma pappa skulle säga till en tös, ska du gå hem och leka med maten nu, din ponny passar bättre på en macka.
Han vill att barnet flicka eller pojke ska bli arg och ledsen, för det är roligt och lustigt. Han är man och de är bara barn och kvinnor. De retas kanske även med jobbarkompisar om att de är som värdelösa kvinnor, och det är lustigt, men jobbarkompisarna är män och skrattar och ger en tillbaka, för de är (hetero) män och vet att de har sitt på det torra. Inte värdelösa kvinnor o flickor eller pojkar som ska härdas.