Sv: Vad är det ni gillar med att ha häst?
ALLT :-D
Det finns nog inte en enda gång jag inte velat fixa stallet eller rida pga motivationsbrist. Jag tycker det är mysigt att köra skottkärra i en halv meter snö till gödselstacken, att hänga upp genomblöta täcken, att kladda med flugsalvor hela sommaren, att vrida ut och in på foderstaterna i timmar, att mocka frusen bädd, att bära strö och grovfoder, att pyssla med vattnet när det är minus, att fylla hönät till förbannelse, att betala grovfoder för hela vintern i en enda klump, att mocka hage i lervälling och försöka leda bort lite vatten, att ge sig ut på barbackatur i regnet, att komma tillbaka helt lerig efter ett galoppass på mjuka vägar osv.
Det finns ett fåtal grejer jag inte gillar, typ oron att inte fått hem bra grovfoder, dyra täcken som läcker och självklart när hästen inte mår bra.
Mitt hästintresse kan nog delas upp i två bitar dock. Grunden och målet är att ha en egen häst i eget stall. Precis som övriga svarat är det relationen till hästen som ger mig så himla mycket lycka och glädje varje stund jag bara tänker på honom och om möjligt ännu mer varje gång jag ser honom
Jag tror dock inte jag är så mycket "once in a lifetime" hästmänniska. Däremot vill jag bara ha en egen i taget. Jag kan inte alls se framför mig hur jag skulle kunna ha två egna. Jag skulle nog känna att jag favoriserade ena. Har inga problem om det bara är någon annans häst/favorit/ansvar dock.
Den andra biten är att jag gillar att rida och hantera hästar för att hitta vägen till just den hästens lugn, trygghet, avslappning och arbetsglädje. Speciellt kul är unghästar där man ju bara får positivt resultat hela tiden och man gjort ett vettigt jobb. Det är kul och utvecklande.
I nuvarande har jag båda bitarna eftersom jag har haft honom så länge. Att veta precis vad som hänt hästen i princip alla situationer genom hela dens liv är häftigt!