Vad är det jag inte fattar?

fejko

Trådstartare
Apkoppor sprids genom sexuella kontakter och annan hudkontakt men är tydligen vanligast bland homosexuella män. Varför smittar det inte vid heterosexuella kontakter? Är kvinnor mindre mottagliga?
 
Större risk för microsår vid samlaget?

Mindre nogräknade deltagare (ingen riskerar ju bli gravid tex)?
 
En bra artikel på ämnet (varning för bild på utslag, scrolla direkt så försvinner den)

Tack för rimlig källa och undvikande av lösryckta, fördomsfulla hobbyteorier.

För att sammanfatta artikeln:
Smittan sker vid nära hudkontakt och är inte enbart kopplad till sexuell kontakt. I områdena där smittan uppkom ses ingen skillnad mellan sexualiteter. Att skillnad ses i Europa tros bero på en ökad riskmedvetenhet hos homo- och bisexuella och därmed en högre benägenhet att uppsöka vård vid hudutslag.

Man varnar även i artikeln för risk för ökad stigmatisering av redan utsatta grupper på grund av medias rapportering av högre förekomst hos homo- och bisexuella.
 
Varför inte ha en saklig diskussion i stället? På så sätt undviker man missförstånd och ryktesspridning.
Vad är det som ska diskuteras menar du? Hur skulle en internettråd där ett gäng glada amatörer spekulerar bidra till att undvika missförstånd och ryktesspridning? Detta är ju inget att 'diskutera', här ska information hämtas från tillförlitliga källor. Inte diverse fördomar luftas.
Behöver jag ge historisk kontext för att min vilja att dra i nödbromsen ska bli begriplig?
 
Tyvärr finns det ju även öppet homosexuella kändisar som gärna sprider den bilden. Har hört minst två i radio sitta och skrattande säga "Ja vi har ju varit ihop i 2-3 månader nu, det är evighetslänge i gayvärlden!" :grin:
Kändisar säger ju rätt mycket när dagen är lång. Ingen människa ska på basis av sin sexuella identitet behöva eller få lov att vara språkrör. Tråkigt/kul för dem liksom. Men det ger inte andra människor frikort att slippa granska sin egen homofobi. (Obs menar ej att du påstått något av ovanstående, det blev lite knapplån.)
 
Jag tänker moralpanik när jag läser vissa inlägg. Varför skulle det vara fel med bastuklubbsmöten? Låt folk ha sitt sexliv ifred. Smittorisken ökar naturligtvis om några har intimt samröre med flera. Så ett utbrott i ett fotbollslag skulle vara lika troligt där det utbytes svett och saliv. Nu var det enligt media ett utbrott på ett ställe som gästas av en viss grupp. Jaha, intresseklubben antecknar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 958
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 462
Senast: Pratsch
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 905
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 216
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp