Vad är det här för nått??

G

Gullregn

Idag när jag efter ridturen gick igenom Gullis hovar och tittade om hon måste värkas (??) snart så märkte ja att det var något hårt i karleden så jag tittade nogrannare och såg att det var som en förhårnad på huden. Vi har inte märkt det tidigare, men problemet är väl att vi inte har tittat så noga... Har varit slarviga med det :/
Hon har så långt hovskägg så man ser ju inte sånt direkt med ögat (ska definitivt bli nogrannare med att titta där).
Hon verkar inte lida av det alls, men hon är också en väldigt tålig häst.
Dock har jag märkt att hon har börjat snubbla då och då med bakbena på gräs, men jag har alltid tänkt att det ha varit att det gått för fort i kurva etc (men bara för att den där saken finns där nu så betyder det ju heller inte att det är den som gör att hon snubblar).
Men annars så visar hon inga tecken alls på att ha ont (snubblingarna verkar inte heller vara tecken på att det gör ont utan det är mer som om hon inte hinner lyfta benet eller nått konstigt).
Jag tog bilder på det och tänkte ifall ni kanske kunde säga vad det kan vara? Vi har inte ringt veterinären med tanke på att hon inte visar några tecken alls på att det gör ont...
Kanske ska tilllägga att för några år sedan (tre fyra tror jag) så skar hon sig där på en plåt. Som tur var det bara ytligt men veterinären kom och tittade. Vi tror nu att det är samma ben (jag är ganska bestämd på att det är samma ben) men kan det verkligen vara ett ärr efter de tre/fyra år senare??

dsc07420_54826816.jpg

dsc07421_54825550.jpg

Någon som vet vad det kan vara?

Sv: Vad är det här för nått??

Kroniska hudförändringar eller kanske ett ärr efter en skada i karleden. Huden reagerar med förtjockning (hyperplasi) på en kronisk inflammation, alltså en inflammation som har pågått en längre tid. Det kommer förmodligen aldrig att förswinna helt. Här kan man prowa mjukgörande salwa för att se hur huden reagerar.

Det där är ett hudproblem och inte en tänkbar orsak till hälta (såwida det inte funnits ett sår från början som skadat wäwnader djupare än huden - men det borde ni ju ha märkt).

Okey, så det är inge farligt för hästen?
Pappa sa att han har för sig att veterinären gav oss ett medel som vi skulle sätta på satt det inte skulle förhårdna... Vi kanske inte satte på det tillräckligt länge eller nått då...
Vi har kvar sånt sedan det hände, tror du man kan sätta på det eller ska man bara sätta på vanlig helosan?

Såret var väldigt ytligt och jag tror inte hon ens haltade när hon fick såret (det var mer att hon inte ville böja benet för det gör ju ont, att trycka ihop såret eller vad jag ska säga) satt det gick inge djupare för ytterligare skador...

Åh, jag missade det där om plåten! Då är ju förklaringen solklar. Ni behöwer inte göra någonting, det där är ett ärr! Ingen fara!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 200
Senast: Takire
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar