Sv: Vad är det för underlag på galoppbana?
lie skrev:
Dirtrack vad är det för typ av sand/grus egentligen? Och hur djupt är det??
En riktig dirtrack skall vara en grus/sand blandning med jord, något vi inte har haft i Sverige på många år. Jorden gör att banan lättare fryser något som var okej under de åren då man på Täby Galopp, la ut halm över hela banan. Men de milda vintrarna som har varit de senaste 20 åren, eller något sådant, har gjort att man inte lägger halm på banan längre. Därför har man experimenterat med olika sand blandningar och under vintertid häller man i mängder av salt för att vattnet skall bindas i kristallerna och inte göra så att banan fryser. Naturligtvis så måste banan harvas under natten, vintertid.
I stortsätt alla banor är olika sammansättningar av sand/grus/jord. Täby Galopp där jag är mest hemma tam, har något som närmast kan jämföras med sjösand. Jag är dock osäker på vad för slags sand eller kross det egentliggen är. Sanden är tät och kräver att den är fuktig för att den skall vara som bäst. På sommaren måste banan vattnas ofta, på vintern harvas ofta. Mycket jobb med andra ord.
Hur tjock banan är har jag ingen aning om, nog ingen annan här heller så ett tipps är att kontakta någon av bancheferna, på banorna runt om i Norden. Banan består ju av en massa lager med diverse mattor i mellan, men beroende på vilken del av året den skall användas skall den ju se olika ut. Tänk på att detta med bananunderlag är en hel vetenskap! En vetenskap som inte ens våra banchefer besitter i alla lägen!
lie skrev:
Sen hur bred ska en ponnygalopp bana vara???
Jag kan inte tänka mig att det finns några som hälst regler på hur bred en ponny galoppbana måste vara. En riktlinje kanske är att hela fältet skall få plats i brädd? Är du sugen på att starta upp en bana? *nyfiken* Eller har du en du vill använda?
Hoppas att det var svar på frågorna! Lycka till!
/Ninni