Vad är det för söta blommor?

bettysmatte

Trådstartare
När vi semestrade vid Höga Kusten för tre (?) år sedan såg vi jättesöta vilda blommor som växte i princip överallt. Vi grävde upp en liten tuva (får man kanske inte :o?) och tog med oss hem. Hör och häpna så tog sig plantan och jag har haft blommor var sommar sedan dess. I år är den riktigt, riktigt stor och fin :)! Men vad är det för blommor?

P6080007.jpg

P6080008.jpg

Sv: Vad är det för söta blommor?

Haha, oj? Finns de inte inhemskt i Skåne? Det hade jag ingen aning om. Kul att den tog sig hemma hos dig! Åker du förbi Dalarna någon dag i sommar kan du få med dig kvadratkilometervis med midsommarblomster...

Hade aldrig sett dem förut, och inte mina föräldrar heller, så troligtvis växer de inte vilt här nere.

De inte bara tog sig (vilket var ett under) utan frodas:). Plantan har blivit jättestor nu!

Tillägg: Googlade lite nu och den SKA finnas i hela Sverige. Står så här på Wikipedia: "Midsommarblomster är ganska vanlig i Norden och återfinns vanligtvis i skogstrakter från norr till söder i hela Sverige. I fjälltrakterna växer den ofta i ängsbjörkskogar och på högörtsängar."

Fast sedan finns det kanske inte så många just där jag bor? Vid Höga kusten fanns de ju i drivor - gick verkligen inte att missa :)!

Senast ändrad:

Skriver under på Midsommarblomster, det finns hur mycket som helst i Stockholmstrakten! Himla fina kan jag hålla med om att de är

De inte bara tog sig (vilket var ett under) utan frodas:). Plantan har blivit jättestor nu!

Under och under... här betraktas den som ett vackert nästan-ogräs...

Men ja de är väldigt vackra. Jag hoppas att dina kommer att frodas alldeles precis lagom mycket ;)

Vad pinsamt att jag inte såg att det var Midsommarblomster, som vi ju har överallt här. Men jag tyckte att dina verkade ljusblå, och våra blommor är mer lila.
Midsommarblomster är fö en näva, så lite rätt hade jag, hihi.

Äsch, de får gärna sprida sig! Mycket trevligare än kirskål och nässlor...;)

När vi semestrade vid Höga Kusten för tre (?) år sedan såg vi jättesöta vilda blommor som växte i princip överallt. Vi grävde upp en liten tuva (får man kanske inte :o?) och tog med oss hem. Hör och häpna så tog sig plantan och jag har haft blommor var sommar sedan dess. I år är den riktigt, riktigt stor och fin :)! Men vad är det för blommor?

P6080007.jpg

P6080008.jpg

Ser ut som Midsommarblomser som växer överallt här i Norrbotten :laugh:

Gillar du de du hittat så finns det ju enormt med varianter!! Nävor har varit lite av "inneväxt" och det finns oändligt med varianter.
Kolla på handelsträdgårdar och nätet.

Och ja, även de förädlade sprider sig lätt!!

Nävor är kanon på alla ställen där man vill slippa rensa ogräs. Otroligt lättplanterade och villiga att sprida sig och fantastiskt vackert blommande - men inte i "finare" rabatter då de tar död på allt annat iaf här hos mig i Skåne.

Känns konstigt att någon frågar på buke efter blommor man nästan drunknar i på somrarna :D

(no offense, tänkte inte på att de kanske inte växer överallt :p)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 210
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar