Vad är det för handlingsförlamade människor?!!

Seabaz

Trådstartare
Idag har jag och en klasskompis av en "slump" räddat en hund..

Vi har haft ledigt från skolan idag så vi har åkt runt lite med bilen. På vägen hem stannade vi i ett samhälle för att äta lite och handla lite.
När vi precis satt oss i bilen för att vi ska köra hemåt så ser vi nere på "stora vägen" att det springer en hund rätt över. Sedan ser vi hur den springer fram till olika människor, hälsar, springer över vägen igen, följer efter någon med hund, springer över vägen igen (trafikerad med bilar och lastbilar).

Vi kör ner till bensinmacken som ligger precis där vi såg hunden, då är den på andra sidan vägen och följer efter en gubbe med hund. Gubben går snabbt och drar i sin hund för att de inte ska hälsa på varandra, hans hund och den lösa hunden...

Vi ropar åt honom att stanna och vi frågar om det är hans hund. "Nej det är det inte", grymtar han.

Okej men då tar vi hand om den säger vi och gubben går därifrån. På väg tillbaka till bilen träffar vi på 2-3 människor men det är inte deras hund.

In med jycken i bilen, den verkade vara ung för den hade fina tänder och såg lite valpig ut. Hanhund, ej kastrerad. Av någon slags fågelhundras skulle jag gissa.
Den hade halsband med sån där grej där man lägger telenr men den hade trillat av...

Vi tog hunden till polisstationen och dom kollade hundens ID-märkning. Den hade både i örat och chip.

Dom tyckte det var superbra att vi tagit hand om hunden och frågade om vi kunde ta hand om den tills dom fått tag i ägaren, systemet krånglade tydligen.

Vi sa att vi kunde gå en promenad med den men inte ta med hem tyvärr för våran hyresvärd är hyperallergisk mot pälsisar...

Dom tog våra uppgifter och sedan gick vi ut med hunden runt kvarteret. Vi hade hittat ett snöre i bilen som vi hade som koppel...

Så en stund senare ringde min kompis mobil och ägaren kom 5 min senare och hämtade hunden, han var tacksam som f-n!

Men medans vi var ute med hunden träffade vi på lite folk och då frågade vi om dom kände igen hunden. Ingen visste vems det var men alla hade sett hunden under dagen. Den hade alltså sprungit omkring i flera timmar (några skolungar hade sett den när dom var på väg till skolan samma dag).

Men INGEN hade tagit hand om hunden?!!
Det är för mig suuuperkonstigt.

Det var en mycket snäll hund, inte särskilt stor. En sån där jycke "jag är kompis med alla".

Att ingen ens ringt polisen och meddelat lös hund om man nu inte kan eller vågar fånga den?!!

Heeelt galet konstigt!!

Sv: Vad är det för handlingsförlamade människor?!!

Var höll ägaren hus under tiden? Man märker väl om ens hund saknas :crazy:. Du gjorde alldeles rätt, men tycker som du att ibland undrar man vilken värld man lever i när så många inte gör något åt situationen.

Handlingsförlamat samhälle...

Inte säkert att ägaren letade på rätt ställe? Visste man var man skulle leta vore ju inte hunden bortsprungen.

Jo, men under en så lång tid? Sen tycker jag att det är lite konstigt med en bortsprungen hund över huvudtaget, men å andra sidan så är kanske inte alla så lyckligt lottade som har en hund som min som ALDRIG skulle fara iväg på egen hand.

Men visst tycker väl du oxå att det är lite, lite märkligt med så många människor som inte hjälper till när de ser en hund som uppenbart saknar sin ägare.
"Jaha en hund som kanske blir överkörd snart, so what?" Nemen, lite underligt är det ändå.

Helt otroligt! både att hunden klarade sig undan trafiken och att ingen brydde sig om den. :eek:

Världen skulle vara ett mycket bättre ställe om man tog sig tid, orkade bry sig och såg sådana här tillfällen att agera.

Våran terrier smet när vi var och hälsade på min syster, som bor 26 mil från mig.

Han var borta i tretton timmar, och vi letade HELA TIDEN! Överallt!

Ringde polisen och efterlyste honom via radion. Jag trodde att jag aldrig mer skulle få se honom, och jag grät konstant hela tiden.

När vi klockan tolv på natten precis gick upp för att försöka få lite sömn, så kom han hem själv.

Så ägaren till denna hund letade alldeles säkert.

Fast det kan vara väldigt svårt att hitta en bortsprungen hund..
För ett tag sen var jag med ute och letade efter en hund, visserligen i skog och mindre "skogsbyar". Han var borta i nio timmar och vi mötte många som hade sett honom men vi låg hela tiden något steg försent (och det var frustrerande!)

Tog själv hand om en vilsen liten hund idag. Jag och min kusin satt vid en sjö och pratade då det kommer en jättefin mellanstor hanhund springandes till oss. Jaha tänkte vi, ägaren kommer nog snart. Men efter en kvart hade fortfarande ingen kommit så vi lånade en mobil och ringde numrena som stod på halsbandet, inget svar.

Då va det bara att börja leta folk då tänkte vi och gick så klart till närmaste camping. Där fick vi först lite skäll för att vi hade lös hund och sen låna ett koppel av den ursäktande damen som skällt :) Sen behövde vi inte gå speciellt länge innan vi hittade ägaren som va helt förtvivlad men otroligt glad när hon fick tillbaka honom. Tror det blir koppel på den härdanefter. Slutade ju bra iaf och hunden va otroligt snäll. Så nej, jag förstår inte heller hur man inte kan ta hand om djur som uppenbarligen är vilse eller utan ägare.

Jag hade personligen inte velat att någon tog med sig min hund, inte för att någon någonsin skulle få fast på honom eller våga ta honom om de lyckas tränga honom :crazy:?! De flesta hundar springer ju hem själva om inte ägaren hittar den, helt blåsta är de väl inte eller?

Vi hade väldigt jobbigt med rymningar när vår var yngre. Han lyckades alltid ta sig ut på något jädra vänster, trots högt staket med "sladder" längst upp etc. En gång satt han på trappan när jag öppnade ytterdörren, ingen hade märkt att han var borta :eek:. En annan gång bara tjurrusar han ut genom grinden, tränger sig förbi, försvinner, är borta i några minuter och kommer sedan springandes tillbaka?! Annars visste man dock alltid vilka ställen han sprang till, så det var inte så svårt att hitta honom när han väl var försvunnen. Känner man sin hund så :). Vad jag menar är, hade någon faktiskt lyckats ta honom hade det försvårat för oss en hel del.

Vi har inte dessa problem längre kan tilläggas!

Och om hunden måste passera en motorväg på vägen hem? Hoppas på det bästa eller?

Men INGEN hade tagit hand om hunden?!!
Det är för mig suuuperkonstigt.

Jag har varit med om att "ta hand om en hund",försökte själv förtvivlat att få hjälp av polisen,hundstallet,veterinärer m.m men fick främst till svar av polisen att ingen "anmälan fanns" och de hade inte tid med att hämta hunden,likväl som att de inte hade resurser till att se om den.

Själv förklarade jag att med 1 hanhund och 3 tikar så är det omöjligt att tränga in en schäferhane också för nån period,att sitta bunden vid träden en timme eller två är ok,men sen då?? (Hundstackarn fick bo i mitt uteförråd i 3 dagar innan vi fick en upplösning på det hela :crazy: )
Svaret jag fick... Släpp den lös,den hittar förmodligen hem igen..

Hundstallet..Fullt..

Veterinären... Inte "vår sak" att ta hand om ej skadade herrelösa hundar..

Precis samma sak har hänt med hittekatter,så numera är jag väldigt restriktiv vid att fånga upp en herrelös hund/katt på områden som känns "säkra". :o
Givetvis stannar jag till å försöker hitta lösningar om det är mera "osäkra områden".

Min hund stannar innan vägar, iallafall de gånger jag har sett honom. Han gillar inte bilar heller. Vilket jag är väldigt väldigt tacksam för :) Sen finns det bara broar och tunnlar för att komma till andra sidan motorvägen här. Men vårt fall kankse är ett extremfall, vad vet jag.

Men alltså om min hund varit en människoglad vovve som sprungit brevid motorvägen hade jag förståss blivit glad om någon gjorde som TS! Men tyvärr hade det nog bara skapat panik och så hade han väl sprungit ut ivägen och blivit överkörd bara därför.

Tar alla ni som springer på lösa hundar hem dem?

Absolut inte. Stöter emellanåt på lösa hundar här ute på vischan. Om hunden ser mål- eller skuldmedveten ut hittar den antagligen hem själv, men om den är tydligt förvirrad (eller vid farlig trafiksituation/mörker) kan den ju behöva hjälp.

Går de att fånga in så gör jag det.

Vi bor vid en starkt trafikerad huvudled. Det är det ena skälet. Härom natten höll vi på att köra på en vilsen unghund på stora vägen som sprungit dryga milen hemifrån, skrämd av smällare. Ägaren som spårades tack vare chip var mkt glad och tacksam.

Det andra är att dessa upprepat lösspringande stora och mellanstora hundar utgör en fara för mina kopplade hundar. (Blev attackerad för senast ett par månader sedan). Ägare som inte har styr på sina hundar brukar lära sig efter en eller flera inlämningar till farbror blå.

Vad bra att ni tog hand om den, folk kanske ignorerade hunden i tron om att husse eller matte var alldeles i närheten och hade hunden lös med mening. Jag träffade på en lös rottismix mitt i natten när jag var ute med mina hundar, den sprang fram och tillbaka över vägen som går här i byn och såg "vilsen ut". Ville dock inte gå fram till den när jag hade mina hundar utifall att den skulle vara hundilsken så jag snabbade mig hem (bodde i närheten) med hundarna och tog sen ett koppel med mig ut och gick en sväng för att se om den var kvar i området och fortfarande utan husse el. matte i närheten. Hittade den tillslut liggandes vid containrarna utanför ICA med husse el matte som förmodligen var inne i containern och rotade för det levde om en del... Finns en del mysko folk här i området och jag vet inte om jag hade blivit så himla poppis om jag nu hade tagit fast hunden och hussen eller matten fått syn på oss.

En annan dag så träffade jag på en lite halvslapp husse, jag var ute med mina hundar varav min tik som då löpte. Gick förbi en parkering där en man tog ut fyra stora långhåriga schäfrar ur en bil och han såg ut att ha lite dålig koll - starka hundar. I allafall så när jag hade gått en bit med mina hundar så kom en av de där schäfrarna springande i 190, passerar oss (trodde den skulle till min löptik), springer rätt igenom en starkt trafikerad korsning och över till en proppfull parkering utanför två matvaruaffärer. Hunden springer fram till en kvinna som skjuter en rullstol och hon är i allafall rådig nog att ta fast hunden innan den hamnar framför en bil. Jag står själv och spanar åt det håll hunden kom ifrån för att se om ägaren är påväg för att hämta sin hund och det dröjer ett par minuter innan han långsamt kommer gående och när han sen ser att kvinnan där står på parkeringen längre fram och håller fast hunden så vänder han om och går in igen :confused: Slutar med att kvinnan får lämna rullstolen och personen som sitter i den på parkeringen och börja gå tillbaka med hunden (som håller på att dra omkull henne), när hon nästan är framme vid mig så kommer ägaren ut igen och börjar gå henne till mötes.
Jag tyckte det var lite "slappt" agerat av ägaren, hade min hund slitit sig så hade jag sprungit efter så nabbt jag kunnat och sen ursäktat mig och tackat den som ev. tagit fast den...

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 823
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 200
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka