Vad är det för fel på min hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare ponygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 493
P

ponygirl

Hon har diffus hälta, dvs man kan inte säga vilket ben hon är halt på.
Verkar öm på höger sida, men inte hela tiden.
Vill / kan inte ligga ner, kan tvinga henne ner på vänster sida, men inte på höger.
Har ingen feber, hjässar konstant.
Dricker, äter som vanligt, kissar och bajsar oxå som vanligt.
Det kommer i anfall som varar i ca 10 timmar, tredje håller på just nu.

Har varit hos vet, som efter alla prover, konstaterar blodbrist. Hunden har tidigare blivit behandlad för borrelia (trots neg prov) men blev då bra.
Kan det vara det som spökar igen? I så fall är det ju mycket värre?
Vet tror att det antingen är borrelian som spökar ff, en tumör eller en kronisk inflammation i tarmen (därför blodbristen, eftersom hin haft det tidigare)
Vi var hos vet i måndags så en antibiotika kur pågår just nu och ändå får hon anfall.
Hunden har oxå förändringar i ländryggen och äter rimadyl dagligen.
Är en rottistik på 10 år.

Är det ngn som har en aning eller känner igen detta?
Alla tips tas tacksamt emot.

Sv: Vad är det för fel på min hund?

Hej,

Har veterinären övervägt möjligheten att hon kan ha fått i sig råttgift någonstans ute i naturen? Det du beskriver kan precis som du säger bero en mängd orsaker. Råttgift ger just anemi (blodbrist) och botemedlet är K-vitamin kurer. Det luriga med råttgift är att det verkar långsamt på större djur. En hund kan alltså ha fått i sig en liten mängd och det kan då ta ganska lång tid innan man upptäcker att giftet orsakat skador i kroppen. Bara en tanke som slog mig när du nämner att hon tycks har blodbrist.

OBS, Det finns även andra skadliga födoämnen som kan orsaka anemi hos hund om det ges till hunden i större mängder... t ex vitlök.

Oavsett... ifall din vet är allmänpraktiserande och inte hittar ngt så föreslår jag att du snarast vänder dig till ett djursjukhus som har större resurser och utrustning när det gäller att göra buk/tarm undersökningar av olika slag. Hoppas hon tillfrisknar snart. Lycka till.

/ Djursjukvårdaren

Jag hade åkt in till djursjukhus, inte ska hunden behöva ha så ont - det kan ju vara precis vad som helst. Smärtpåverkad är den ju utan tvekan och det är kanske dags att utreda närmare eftersom den inte blir bättre.

det kan inte vara en enkel streckning då? min hund beteer sig typ sådär när han sträcker sig efter ha sprungit.. det händer jätteofta nu pga hans ålder och stelhet och han fattar inte riktigt att han måste ta det lite lungt.. han kan vara jätteöm i några dagar och han kan inte sova ordentligt.. men drar man sliter, trycker och bänder så reagerar han inte alls????.... men det värker troligtvis rejält ibland! allt detta kommer alltid "pang" efter han har tagit i och sprungit i uppförsbacke osv.. men sen är han bra igen inom en vecka efter vila..

Hej

Och tack för ditt svar.
Vet har aldrig frågat om råttgift, vet inte om det går att kolla via blodprov?
Jag ska ringa henne på måndag igen och berätta om detta anfallet och höra vad hon tror. Vet sa att hon kunde mycket väl börja att röntga osv, men ville testa med antibiotika först eftersom det fungerat innan. Men som jag sa så är ju symtomen helt annorlunda än förra ggr trots att proverna visar blodbrist precis som då. Och det känns inte bra att se sin hund på detta viset.

Hon har inte fått vitlök el dyl i sig.

Vet är en smådjursvet och mycket duktig på hundar.

Tack igen för ditt svar:O)

Hur bra veterinären än är så har han ju inte hittat felet och då kan det vara hög tid att få en annan veterinärs åsikt :)

Hade jag trott att djursjukhuset hade kunnat göra ngt som inte min egen vet kan, hade jag åkt in. Jag har ingen bra erfarenhet av djursjukhus och undviker att åka in om jag kan.
Vi vet ju att anfallen går över och igår varade de "bara" 4 timmar.
Men nä jag tycker inte heller att det är okej och vet ska kontaktas igen på måndag. Verkar som om anfallen kommer med ca 1 veckas mellanrum. Så förhoppningsvis kommer det inte fler i helgen.

Ja, men detta är ju efter första besöket pga detta. Jag ska ringa henne på måndag och höra vad hon säger.
Iom att hunden är 10 år vill jag inte rota för mycket med henne heller.

Har hunden ont finns det ju inget att göra mer än att forts undersöka tills du har svaret.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 834
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: igbest
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 619
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka