Vad är det för FEL på min Hund??!!

Sv: Vad är det för FEL på min Hund??!!

Nikkis skrev:
det ska jag verkligen göra!
men Om han gör det..är det ett tecken på "smärta" eller..? eller ja ländkotan som bråkar?

Hanhunden vi hade tik-kissade ibland. Men det var de gånger det inte fanns några lämpliga träd eller buskar i närheten. Väldigt praktiskt att han gjorde på detta vis för man behövde aldrig vara rädd att han kissade på felaktiga ställen exempelvis ryggsäckar, hus, bilar eller på människor (hemska tanke):crazy:

Så jag tror inte att det behöver vara så att han är sjuk bara för att han kissar så.

cillamuffins skrev:
hur många % måste hunden vara det ena eller andra för att få använda respektive benämning?

Intressant fråga! Hoppas någon kan svara på den! Men det skiljer säkert mycket från ras till ras också gissar jag!

Nikkis skrev:
dom senaste dagarna har min gamla gubbe betett sig lite udda.....:confused:

Han kan tex bara sitta och GLO på en jätte länge...:confused:
eller varför SITTER han i hörnet hela tiden
och kollar med en konstig blick på en för..??

Enkelt. Han är en engelsk bullterrier! ;) Det är fullt normalt beteende för dem.

Aliide skrev:
Och om 3 månader till så skriver du en bok om bruks va?
Ja det vet man aldirg sörru:angel:
Ingenting är juh omöjligt eller hur..VILL man så KAN man!
iaf vad det gäller mig..

PIRU skrev:
Nej du är så dutti du , du visste inte ens enkla sök övningar o nu skriver du böcker o disskuterar med Dr. helmut Resier om dressyr o hundpsykologi och Schäfer avel.
hah skojar du eller?

jag har spårat och sökt med min hund innan jag ens visste att du fanns! det enda jag inte visste spc mkt om var SKYDDS OCH det enda jag undrade över när jag kontaktade dig var hur jag skulle få min hund att MARKERA sitt "fynd" genom att skälla!

Trissa skrev:
Enkelt. Han är en engelsk bullterrier! ;) Det är fullt normalt beteende för dem.
haha DÄR har vi svaret på frågan!!:angel:
ahh tänkte väl att han Inte riktigt såg ut som en schäfer...:angel: :D
*tra lalala*

PIRU skrev:
Inge alls men hon sitter o säger att hon har en bruksschäfer vilket det är långe beten i från
som om hela världen går under för det eller?
oki kanske DIN värld då..men vad spelar det för roll egentligen...? :cool:

*KL*
Det är bra att få bekräftelse på att det fortfarande finns grupper inom hundvärlden som "kan och vet mer än alla andra" och som fortfarande är av åsikten att det är de och bara de som kan lära ut något om hundar och framför allt bedömma hundar och vad de ska vara/duga till.
Känns tryggt att veta att brukshundsdelen fortfarande är lika inskränkt och revirpissande som den var för 20 år sedan när farsan lämnade tillbaka sin sista tjänstehund.
Tänk vad man inte har saknat det!

Snacka om att fylla en tråd som började intressant med en massa ointressant dravvel.

Även jag skulle veta vad som är orsaken till ts hunds beteende, eftersom jag vill minnas att den sista tjänstehunden vi hade hemma kunde uppvisa snarlikt och detta är en sak som ingen har löst under åren. Jag har alltid trott att det var för att den hunden var deprimerad men den teorin har inte alltid hållt ihop under årens lopp.
Vem vet ts-vovven har kanske pga sina fruktade utställningsgener någon promille katt i sig:devil: :angel: Katter kan ju sitta i timmar och stirra på en vägg:D

Så istället för att tjafsa om blodslinjer så hade det varit önskvärt med fokus på det ursprungliga problemet:cool:

Senast ändrad:

:bow: :bow:
och återigen:bow: :bow:

fattar inte poängen med att "vissa" :cool: ALLTID ska komma och "förstöra" trådar (spc MINA el dom trådar jag är med i) med en massa tjaffs om just allt (spc om just sådant som tråden INTE handlar om och självklart poängtera saker som tex uppkommit i denna tråd)...isynnerlighet mig,mina djur,och min kunskap..för dom vet precis AAALLT,så bästa är att egentlgien bara hålla tyst å lyssna på dem för dom har rätt oavsett vad...*NOOT*

tack för dina kloka och SANNA ord (dom värmde) :)

Senast ändrad:

man ska skita i dessa vuxna barn som verkar tro att dom är dom enda å
rätta människorna för att uttala sig om hundar å deras beteende och utseende och lyssna på dom som verkar ta det som frågan är å inte komma med massa annat sk*t om hunden bara för att dom har slagit ihop sina tomma bollar för att jävlas med dig utan ngn som helst anledning eller en anledning som ingen annan vet förutom dom själva.. och kastar skit tillsammans för att dom inte verkar ha ngt eget liv utanför buke.. mvh kassel som inte sitter dygnet runt på buke..:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Riktiga bruksmänniskor?
Finns det falska av samma sort?

Och ja, det schäferfolk jag känner till hade reagerat om någon kallat sin schäfer med utställningsstam för bruksschäfer. Jag gillar inte begreppsförvirring eller att man kallar sin hund för något den inte är. Jag ser ingen mening med det. Kallar man schäferkorsningar för schäfer bara för att höja hundens status och vill man få sin utställningsschäfer att verka vara något annat än vad den är?

cillamuffins skrev:
tja, den vet som besiktigade lokes kull skrev "jaktlabrador" på intyget. visst är han minst 50% jaktis men kan knappast vara ren med den kroppshyddan. och någon stamtavla finns det inte heller. vet använde bara den mest passande beskrivningen.

och en följdfråga; hur många % måste hunden vara det ena eller andra för att få använda respektive benämning?

Det vette fan, men 50/50 ger ju en blandning av bruks och utställning så hunden hör inte till någon kategori skulle jag tro. Kanske skulle man införa ett DP-begrepp även för Schäfrar.

Jaja, utställningsdelen är inte mycket bättre den heller i fråga om inskränkthet och vad gäller svensson-hundägarna så har de sin egen form av inskränkthet i form av okunskap. Alla grupper i ett samhälle är inskränkta på sitt vis och tänk...det finns faktiskt folk som vet mer än andra.

Jadzia skrev:
Det vette fan, men 50/50 ger ju en blandning av bruks och utställning så hunden hör inte till någon kategori skulle jag tro. Kanske skulle man införa ett DP-begrepp även för Schäfrar.

På retriever kallar man den blandningen för dual purpose (stavning?), jag trodde att det var ett allmänt vedertaget begrepp för alla raser som ska fungera "dubbelt" dvs både extriört och funktionellt.

En rasgrupp som fler borde titta på när det gäller den biten är rasgrupp 7 (dock ej irl setter) där har man lyckats behålla både ett funktionellt snyggt utseende med bra arbetsegenskaper.

När det gäller ursprungsinlägget--

minns inte vad jag läste från början... svarade på fel inlägg... pinsamt tar bort.

Javan

Senast ändrad:

Jadzia skrev:
Jag gillar inte begreppsförvirring eller att man kallar sin hund för något den inte är.

men jag kan fortfarande kalla min hund för bruksschäfer då han är 50% 50% liksom!:devil:
Om du nu inte visste..? det verkar inte som det iaf och då tycker inte jag att du bör uttala dig om ngt du inte vet så mkt om förutom det du "hört" fr Piru...:cool:

Hade varit en helt annan femma ifall Iko var HELT urställningsschäfer,men nu är hans pappa en riktig bruksschäfer och den kenneln pappan kommer ifrån ..dom får fram riktigt bra Brukshundar som lever upp till det dom är avlade för..(inga väktar hundar här nej utan ngt som verklgien BLIR nåt !)

so WHAT'S the problem?!

orkar inte med den hära oerhört barnsliga situationen och snacka om RESPEKTLÖST att du/ni fortsätter Trotts när jag = ts BAD om att ÅTERGÅ till trådens ursprungliga ämne!!!!:mad:

Senast ändrad:

Jag vet vad din hund har för stam. Jag går inte helt på vad jag hör från andra.

50/50 ger dock ingen bruksschäfer i mina ögon, men heller ingen ren utställningsdito. Det är en blandning av linjer helt enkelt.

Och hur menar du hon ska beskriva hunden, så att vi som inte sett den "live" ska kunna veta vad det är för typ i kroppsbyggnaden?

tja, är jag lydnadsmänniska för att jag har tävlat lydnad ett par år? knappast. det är ett märkligt fenomen det där, att de som precis har börjat gärna vill iklä sig rollen som en högljudd expert.

du verkar helt glömma bort att det faktiskt är samma ras vi talar om och att denna ras inte varit uppdelad någon längre tid. jag tycker inte heller att det är någon jättesmart idé att kalla en 50/50 korsning för den ena eller andra rasen eftersom den är båda, men schäfer är ändå schäfer, bara av olika typ. kanske skulle man börja benämna efter färg också, så att det blir riktigt korrekt?

Nikkis skrev:
det ska jag verkligen göra!
men Om han gör det..är det ett tecken på "smärta" eller..? eller ja ländkotan som bråkar?
Nej det vet jag inte. Men "onormala" beteenden ska man alltid uppmärksamma.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 230
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 681
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama