Vad är det för FEL på min Hund??!!

Sv: Vad är det för FEL på min Hund??!!

Om hunden är en bruksschäfer eller inte avgörs av dess härstamning. Finns det stor del utställningslinjer i hunden blir det aldrig en bruksschäfer oavsett hur bra den är på bruks. Säger du till Schäferfolk att din hund är en bruksschäfer och de ser i stamtavlan att han har utställning bakom så lär de tro att du har noll koll på din egen ras.

Det är lika korkat att kalla en utställningsstammad Schäfer för bruksschäfer som att säga att man har en rottis när det egentligen är en rottisblandning.

PIRU skrev:
Att du tycker han är en perfekt bruksschäfer är väl en sak men så lite hund du hållt på med så väderar jag det inte värst högt.

har du nånsin sett ett bruksprov på högre nivå o sett riktiga bruksschäfrar?

Ja du svara ju själv på frågan , han tillhör inte bruksschäfre för han har så mycket utställning i sig.

o Kenneln har väl knappast lyckats heller för den delen, kollade finns ju inga hundar på nån högre nivå i bruks. Men det är ju av mindre betydelse men säg inte att dom lyckats för det har dom inte.

ser att du verkligen har stamforskat på min (enligt dig "värdelösa") hund...:cool:

sen kanske det kan vara svårt för kenneln att tävla å så med tankte å att dom lade ner den för över 8 år sen!!:rofl:
så därmed har Iko's "nya" kennel blivit Kurants (hans pappas sida) folk känner till dem mer än hans "mammas" kennel som är nerlagt..å kurants har då RIKTIGA brukshundar! :angel:

självklart har jags ett riktiga bruksscäfrar..om du inte visste det så har jag mina egna SBK klubbar jag går till,OCH du har själv visat ett flertal hundar för mig..

sen ang att jag inte hålligt på m hundar så länge och du inte värderar mina resonemang...har hållit på m hundar hela mitt liv om du inte visste det!? lite mer än dina 5 år...MEN bara för att jag övergått från agility/utställning/uppfödning TILL bruks gör min inte midnre hundkunnig för det lilla du...

Jadzia skrev:
Om hunden är en bruksschäfer eller inte avgörs av dess härstamning. Finns det stor del utställningslinjer i hunden blir det aldrig en bruksschäfer oavsett hur bra den är på bruks. Säger du till Schäferfolk att din hund är en bruksschäfer och de ser i stamtavlan att han har utställning bakom så lär de tro att du har noll koll på din egen ras.

Det är lika korkat att kalla en utställningsstammad Schäfer för bruksschäfer som att säga att man har en rottis när det egentligen är en rottisblandning.

jo men skulle de se hur bra han hade KUNNAT bli (om han inte hade hamnat i fel händer från första början utan kommit till ngn som vet vad hunden kan gå för) så hade de nog skitit i hans stam...

har stött på en del människor från svenska schäfer hundklubben/SBK som tyckt att Iko är en perfekt typ av bruksschäfer och därmed velat Para sina tikar med honom och tyckt sig funit en perfekt kanditat till det då dom gillar honom som hund och hans stam...

(men vad skulle dom på SBK/SSK veta om det dom är säkert helt okunniga i det dom sysslar med..dom kan säkert ingenting..*IRONI* litar nog mer på deras omdöme än från "vissa" här på buke som Tror sig veta allt.:cool: )

MEN pga av att (som PIRU sälv sagt) han har taskig buk,är det inget vidare bra att föra vidare det tycker jag och därmed avstått från att "avla" m han.

som trådskapare så vill jag gärna återgå till det ämnet tråden är skapad för!

Nu råkar ju jag också tillhöra SBK men men......det finns många nötter där också.

Ja, har man en bra hund är stammen ointressant........för just den hunden som individ. Om din hund skulle ha plockat ett SM-guld så skulle han ha varit en duktig hund oavsett stam, men det skulle inte ha gjort honom till en bruksschäfer. För avel hade hans stam fortsatt att spela en roll, men det är möjligt att hans egna meriter gjort att man vågat bortse från utställningssidan och chansat. Nu har dock inte hunden några egna meriter så det är inte lönt att spekulera.

Dom har inte lyckats nån gång den kennel´n jag sökte på alla tävlings resultat.

Du visste ju inget om bruks när vi sågs sen om du lärt dig så mycket under 3månader det vete fan.

Du får väl ha koll på han om han "valpkissar" igen också.

PIRU skrev:
Du visste ju inget om bruks när vi sågs sen om du lärt dig så mycket under 3månader det vete fan.

Haha.. ja du,det är inte dirrekt SÅ svårt med bruks...
Är ingen Imbecil heller,kan lära mig mkt under 3 månaders tid ska du veta;)

Tippan skrev:
Du får väl ha koll på han om han "valpkissar" igen också.
det ska jag verkligen göra!
men Om han gör det..är det ett tecken på "smärta" eller..? eller ja ländkotan som bråkar?

Nikkis skrev:
Och om 3 månader till så skriver du en bok om bruks va?

Nikkis skrev:

Nej du är så dutti du , du visste inte ens enkla sök övningar o nu skriver du böcker o disskuterar med Dr. helmut Resier om dressyr o hundpsykologi och Schäfer avel.

PIRU skrev:
Att du tycker han är en perfekt bruksschäfer är väl en sak men så lite hund du hållt på med så väderar jag det inte värst högt.

har du nånsin sett ett bruksprov på högre nivå o sett riktiga bruksschäfrar?

Ja du svara ju själv på frågan , han tillhör inte bruksschäfre för han har så mycket utställning i sig.

o Kenneln har väl knappast lyckats heller för den delen, kollade finns ju inga hundar på nån högre nivå i bruks. Men det är ju av mindre betydelse men säg inte att dom lyckats för det har dom inte.

Vad har hundens härstamning att göra i en tråd om eventuella hälsoproblem :confused:

Gnist skrev:
Vad har hundens härstamning att göra i en tråd om eventuella hälsoproblem :confused:

Inge alls men hon sitter o säger att hon har en bruksschäfer vilket det är långe beten i från

Spela roll vad den har för stam om den har den kortare varianten av rygg...Vilket var vad ts ville poängtera.

Det spelar roll eftersom begreppet bruksschäfer syftar till stammen och inte till utseendet.

Och det vet gemene man här på forumet? Knappast..
Det var väl enklare att beskriva det som hon gjorde så att folk fattade vad hunden har för slags rygg....

Om gemene man inte vet det är det bättre att förklara vad begreppet innebär istället för att ge en felaktig uppfattning. Man kallar ju inte en utställningslabbe för jaktlabbe heller även om den ser ut som en jaktlabbe.

Nä, men man kan beskriva den som att den ser ut som en jaktlabbe i kroppen ändå....

Enda felet ts gjorde var väl att hon inte förtydligade att det inte var en "ren" bruksschäfer..

knapplån: men HERREGUD vilken smutskastning! vad är det här för trams? hon vill beskriva hur hennes hund såg ut eftersom det är ganska stor skillnad i utseendet mellan en utställningsschäfer och en bruksschäfer. jag skulle också beskriva min som en bruksschäfer trots att det inte finns ett papper någonstans och att hon är för lat för att vara idealisk.

jag undrar jag om "riktiga" bruksmänniskor hade märkt ord på det här sättet, ni som kastar dynga kan ju knappast skryta med någon längre erfarenhet...

tja, den vet som besiktigade lokes kull skrev "jaktlabrador" på intyget. visst är han minst 50% jaktis men kan knappast vara ren med den kroppshyddan. och någon stamtavla finns det inte heller. vet använde bara den mest passande beskrivningen.

och en följdfråga; hur många % måste hunden vara det ena eller andra för att få använda respektive benämning?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 230
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 681
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama