Vad är det för FEL på min Hund??!!

Nikkis

Trådstartare
dom senaste dagarna har min gamla gubbe betett sig lite udda.....:confused:

Han kan tex bara sitta och GLO på en jätte länge...:confused:
eller varför SITTER han i hörnet hela tiden
och kollar med en konstig blick på en för..??

så hära har han aldirg gjort förr!?
ute beter han sig som vanligt och om man ropar på han..
men detta att han sitter i "skamvrån" så mkt får en att undra om det är ngt fel på han!

så hära ser det oftast ut..(visserligen så sitter han inte lika "slappt" utan är mer rakryggad..)

2114582.jpg

NÅN som har en ide om varför han beter sig så konstigt för..? han visar Inga tecken på smärta eller så..ska man ta han till vet för att han sitter i hörnet...?

alla tips/råd tas tacksamt emot!:bow:

Sv: Vad är det för FEL på min Hund??!!

precis sådär ser mina hundar ut när de har tråkigt. och så inbillar jag mig att det är avslappnande för ryggen att sitta lutad mot en vägg? min ena sitter alltid vid en vägg/hörn och hon har lite problem med ryggen ibland.

Har Du märkt någon förändring på hans balans i svängar eller när han står på 3 ben och kissar? Vår förra tik satt sådär när hon hade nervförtvinning i bakbenen. En liten tanke bara.

Tiken jag har nu sitter också så, fast det är när hon haft lite tråkigt.

Aliide skrev:
Aktiverar du din hund?
han är mkt aktiverad och har alltid nåt att göra..
och det lustiga är att när jag tog den bilden igår så hade vi precis kommit hem från en ca 2 tim spårträning!(fast vi hade självklart pauser under tiden;) )

så att han är understimulerad tror jag inte att det kan bero på...:crazy:

Senast ändrad:

GaurdianAngel skrev:
Har Du märkt någon förändring på hans balans i svängar eller när han står på 3 ben och kissar? Vår förra tik satt sådär när hon hade nervförtvinning i bakbenen. En liten tanke bara.

Tiken jag har nu sitter också så, fast det är när hon haft lite tråkigt.

VET du!:idea:
igår när vi var i skogen och spårade,och under nåt tillfälle kissade han,i "valp ställning!" :confused:
men det var enbart det tillfället han gjorde det..

och jag antog att det berodde på att vi var i skogen och marken lutade..

men det var bara då,annars så går han som vanligt och inga täcken på obalans...inte vad jag märkt iaf..

Senast ändrad:

haha ja det vore en kul tanke! (skönare stöd för ryggen)

tråkigt vet jag inte om han har...? när bilden togs kom vi som sagt hem efter spårträning..så han borde nog vara mer trött än uttråkad...

När ni börjar skriva sådana saker så får jag tankarna på L7-S1. Det är väl rätt typsikt för Schäfer. Det ser ju ut som att det är en äldre herre du har?

I övrigt så sitter mina hundar oftare så än "normalt". Men det har det alltid gjort. Redan från det de varit valpar. Även min hund som hade kraftiga höftledsfel satt så, liksom de som inte haft det, så just det verkar inte ha något samband på mina vovvar.

Tippan skrev:
L7-S1. vad är det??

han är "bara" 7½ år gammal..tror dock att han är 2 år!:rofl:
röntgad är han för inte spc länge sedan och har inga höft/armbågsfel...

Det är sista ländkotan, första svanskotan. Typiskt för Schäfer att få ont där och jag antar att det är för att de har så lång rygg/länd? de har ju trots allt en liten udda form.

Är det en lindrigare form så kan det hjälpa bara att vara noga med uppvärming och sådant innan hunden får skutta runt. Är det värre så får man operera.

jag har en typisk bruksschäfer så han har "kort" rak rygg..

Men om hunden har ont i sista ländkotankotan så brukar dom gå med krökad rygg och ovilliga att lyfta på svansen va..? (sett på djursjukhusets på tv när dom sa det :D )

min gubbe visar som sagt inga tecken på smärta..men det är ngt jag defenetivt ska uppmärksamma! för att vara på säkra sidan;)

Jag tror inte att det spelar någon roll att hunden är en bruksschäfer med "kort" rygg. Tjänstehundar brukar ligga i riskzonen för L7-S1 och det är väl företrädelsevis bruksschäfrar om jag förstått alla rätt som används i tjänst? De tror att en del av problematiken kan komma av att hundarna vänder sig i bilburen så många gånger per dag. Men även andra raser kan ju drabbas av det, t.ex. Labrador som inte alls har samma kroppsform. Jag har ingen aning om hur de går om de har ont, det var bara något som ploppade upp i mitt huvud.

Nikkis skrev:
jag har en typisk bruksschäfer så han har "kort" rak rygg..

Men om hunden har ont i sista ländkotankotan så brukar dom gå med krökad rygg och ovilliga att lyfta på svansen va..? (sett på djursjukhusets på tv när dom sa det :D )

min gubbe visar som sagt inga tecken på smärta..men det är ngt jag defenetivt ska uppmärksamma! för att vara på säkra sidan;)

Han är inte typisk bruksschäfer men har bruks i sig men har även massa utställning

en riktig bruksschäfer har väldigt lite utställning i sig o nåt alls.

*suck*
det jag menade var att han har TYPISK bruksschäfer KROPP!
stor skillnad..efetrsom Tippan sa att det är Typiskt för hundar med lång böjd rygg att få problem m ländkotan..
och Iko är långt ifrån utställnings LIK!

dessutom,han är lika mkt brukshund som alla andra brukshundar är...:devil: och skulle säkerligen bli väldigt duktig OM han hamnat i rätt händer från första början och blivit tränad för det...
med andra ord: han har lika (el ja, hade) bra förutsättningar som alla andra hundar har,oavsett om han har utställning i sig..som du själv skrev i "balndras tråden" ALLA hundar passar för bruks;)

har märkt att du älskar att poängtera för mig att Iko är INTE alls bruksschäfer...utan "skit" hund bara för att han har utställning i sig..varöfr om jag får fråga? tror du inte att jag är väl medveten om det? hur som helst så ser jag Iko som en bruksschäfer.

Jag sa inte att alla passar för bruks vart hittar du det?

jag sa att spelar ingen roll vilken hund man tävlar i mot om det så är blandras eller renras.

Du verkar ju inte förstå att han inte tillhör kategorin bruksschäfer när du pratar om han så därför.

jo det är bruksschäfrar som används i tjänst...

ang hundburarna..hmm tänk om det kan vara så!?:idea:

Inte för att jag har bil och ännu mindre en hundbur.. men det iaf inte nån risk att min jycke "åker" ut för det i dagsläget...

hmm..undrar avd det kan vara på han..? kollade nyss hur han reagerade på att när jag lyfte svansen up,han brydde sig inte=ingen smärta.. observarade han ute idag och han rörde sig som vanligt och kissade som vanligt...
Undrar vad det då kan vara att han sitter så..
Nu sitter han där igen och kollar....:confused:

Nikkis skrev:
jo det är bruksschäfrar som används i tjänst...

ang hundburarna..hmm tänk om det kan vara så!?:idea:

Inte för att jag har bil och ännu mindre en hundbur.. men det iaf inte nån risk att min jycke "åker" ut för det i dagsläget...

hmm..undrar avd det kan vara på han..? kollade nyss hur han reagerade på att när jag lyfte svansen up,han brydde sig inte=ingen smärta.. observarade han ute idag och han rörde sig som vanligt och kissade som vanligt...
Undrar vad det då kan vara att han sitter så..
Nu sitter han där igen och kollar....:confused:

Har du tempat hunden? Hur reagerar han när det är löptikar i området?

men det var det jag syftade på...

å VARFÖR tillhör han inte kategorin bruksschäfer då? är han mindre burksschäfer pga av sin utställnings sida eller??
tycker att han är en rätt idealisk "bruksschäfer" för min del..

jag menar bara för att han kommer fr en kennel där mkt utställning förekommer så betyder det inte att dom inte vetat vad dom ska avla fram för en typ av bruksschäfer..Tycker att dom fick fram väldigt bra hundar från den OCH tidigare kullar!

och återigen,jag vet mkt väl vad Iko har för linjer i sig,och kommer alltid kalla han för en bruksschäfer då han är det i mina ögon,ser inte poängen med att förklara hela hans stam för "alla" här på buke...bruksschäfer för min del och en PERFEKT sådan,punk slut...

Aliide skrev:
Har du tempat hunden? Hur reagerar han när det är löptikar i området?
har nu inte tempat han på ett tag..kanske borde göra det..
löptikar...hmm ja jag känner till EN enda tik i området,och sist hon löpte så reagerade han väldigt kärleksfullt mot henne..
(vilken snuskgubbe till hund,flörtar med små tjejerna..*hon är "bara" 2 * hihi)

men han kanske har gått å lagt sig åt andra hållet nu...:angel:

Att du tycker han är en perfekt bruksschäfer är väl en sak men så lite hund du hållt på med så väderar jag det inte värst högt.

har du nånsin sett ett bruksprov på högre nivå o sett riktiga bruksschäfrar?

Ja du svara ju själv på frågan , han tillhör inte bruksschäfre för han har så mycket utställning i sig.

o Kenneln har väl knappast lyckats heller för den delen, kollade finns ju inga hundar på nån högre nivå i bruks. Men det är ju av mindre betydelse men säg inte att dom lyckats för det har dom inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 230
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 681
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama