Kilauea
Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20790619.ab
Hur kan man inte stanna om man ser ett litet barn stå vid vägkanten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20790619.ab
Jag hade faktiskt inte heller stannat om jag varit ensam. Finns alldeles för mycket skit längs med vägarna idag. Att ungen dessutom gått upp i rök tycker iaf jag stödjer den teorin. Givetvis hade jag ringt polisen men aldrig i helvete stannat!
Stanna, sätta på varningsblinkers och placera ut varningstriangel när man springer mot barnet kanske.?Vad menar alla att man skulle gjort ?
Du åker i 110 på en motorväg, tom PAPPAN tyckte det var et dåligt ställe att stanna på.
Så du åker i 110 och ser en flicka vid vägkanten, du har då hunnit EN BRA BIT innan du ens hunnit bestämma dej för tt stanna... Ska du då 1 BACKA på motorväg ? NEJ det ska du inte ... 2 Vända och åka tillbaka ? Ja men det va ju det pappan gjorde så då är ju flickan redan borta när du är tillbaka iaf ... 3 Ringa polisen ? JA och det va de de flesta gjorde...
Ser inte problemet ?
Fast det kanske kunde funka om det inte handlat om en väg med bara en fil. En bil som står längst en sån väg blir fortfarande ett hinder för många andra bilister, OM man nu lyckats tänka efter vad som verkar så fel med att se ett barn, sen lyckats stanna på avstånd nog att kunna springa tillbaka och sen eventuellt kunna fråga barnet vad som är fel. Att ringa polisen var mer rätt imo.Stanna, sätta på varningsblinkers och placera ut varningstriangel när man springer mot barnet kanske.?
Jag plockade upp en gråtande kvinna längs en väg en sen kväll i höstas. Hon pratade ingen svenska eller engelska, jag satte mobilen i handen på henne om hon ville ringa och försökte lista ut om ville ha kontakt med polisen. Tillslut lyckades hon peka mig rätt och jag kunde köra henne till ett bostadsområde i närheten.Stanna, sätta på varningsblinkers och placera ut varningstriangel när man springer mot barnet kanske.?
Visst tusan stannar man.
Tror fan att vi får ett samhälle med "mycket skit längs vägarna" när folk är så egoistiska så att man inte ens räddar ett barn från en farlig situation.
Inte stannar man på en E väg för att någon går bredvid vägen. Livsfarligt om det är tvåfiligt med dålig sikt och självmordsförsök om det är enfiligt med staket! Varför skulle det vara bättre att "rädda" barnet men samtidigt kanske riskera en olycka där en ev barnfamilj är inblandad? Man ringer polisen om det ser ut som någon som behöver hjälp och det inte är jätteakut.
Nu vet jag inte hur vägen ser ut just där, det kanske var jättelätt att stanna och då är det klart att man gör det men det är omöjligt att uppskatta någons ålder exakt om man kör förbi i runt 100 km/h. Lika så är det omöjligt att stanna i tid eller veta ifall personen har sällskap som man kanske missat.
De som ringde in hade uppenbarligen sett att det var ett barn i t-shirt och ett gosedjur i famnen...Inte stannar man på en E väg för att någon går bredvid vägen. Livsfarligt om det är tvåfiligt med dålig sikt och självmordsförsök om det är enfiligt med staket! Varför skulle det vara bättre att "rädda" barnet men samtidigt kanske riskera en olycka där en ev barnfamilj är inblandad? Man ringer polisen om det ser ut som någon som behöver hjälp och det inte är jätteakut.
Nu vet jag inte hur vägen ser ut just där, det kanske var jättelätt att stanna och då är det klart att man gör det men det är omöjligt att uppskatta någons ålder exakt om man kör förbi i runt 100 km/h. Lika så är det omöjligt att stanna i tid eller veta ifall personen har sällskap som man kanske missat.
och "ett barn" är ju inte direkt att uppskatta ålder exakt.De som ringde in hade uppenbarligen sett att det var ett barn i t-shirt och ett gosedjur i famnen...
Behöver det vara mer exakt för att man ska reagera på att barnet går vid en motorväg sent på kvällen med ett mjukdjur?och "ett barn" är ju inte direkt att uppskatta ålder exakt.
nej, men folk reagerade ju. De ringde polisen. Förstår inte vad du diskuterar? Det enda jag skrev var en generell kommentar om att man inte kan uppskatta folks ålder exakt om man kör förbi i 100 kmh. Sen är det klart att vissa bilförare är mer uppmärksamma om omgivningen än andra.Behöver det vara mer exakt för att man ska reagera på att barnet går vid en motorväg sent på kvällen med ett mjukdjur?
Vad menar alla att man skulle gjort ?
Du åker i 110 på en motorväg, tom PAPPAN tyckte det var et dåligt ställe att stanna på.
Så du åker i 110 och ser en flicka vid vägkanten, du har då hunnit EN BRA BIT innan du ens hunnit bestämma dej för tt stanna... Ska du då 1 BACKA på motorväg ? NEJ det ska du inte ... 2 Vända och åka tillbaka ? Ja men det va ju det pappan gjorde så då är ju flickan redan borta när du är tillbaka iaf ... 3 Ringa polisen ? JA och det va de de flesta gjorde...
Ser inte problemet ?
Det är mer rättvist om du skyller på pappan istället för vanligt folk. Det var ju hans fel. Han kunde väl ha valt en bättre plats att stanna på.De som ringde in hade uppenbarligen sett att det var ett barn i t-shirt och ett gosedjur i famnen...
En lastbilschaufför tyckte inte att han hade tid att visa polisen var han såg barnet.
Det visar ju folks prioriteringar.
Vad är pappan då? Ovanligt folk?Det är mer rättvist om du skyller på pappan istället för vanligt folk. Det var ju hans fel. Han kunde väl ha valt en bättre plats att stanna på.
Det är mer rättvist om du skyller på pappan istället för vanligt folk. Det var ju hans fel. Han kunde väl ha valt en bättre plats att stanna på.
När föräldrar gör allvarliga misstag som riskerar barns liv så är det väl vår moraliska skyldighet att ingripa. Eller?
En oansvarig pappa ändrar ingenting alls.
När föräldrar gör allvarliga misstag som riskerar barns liv så är det väl vår moraliska skyldighet att ingripa. Eller?
En oansvarig pappa ändrar ingenting alls.