Nej, jag vet bara en. Den som tycker det är ok med ensamma, dåligt klädda ungar på öde landsvägar nattetid.Då är vi två som är förvirrade.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, jag vet bara en. Den som tycker det är ok med ensamma, dåligt klädda ungar på öde landsvägar nattetid.Då är vi två som är förvirrade.
Visst är det så, just det där fenomenet ställde till det när en lastbilschaufför i Stockholm kraschade. Han levde, men folk var fullt upptagna med att "dokumentera" olyckan, så polis, räddningstjänst och ambulans hade svårt att ta sig fram. Polisen fick försöka dela på folkmassan och de tog massa onödig tid, tid som chauffören fick betala med sitt liv.Det här påminner mig om en artikel jag läste för några dagar sedan på Aftonbladet. Det handlar om folk som står och filmar olyckor med sina mobilkameror istället för att hjälpa. Som exempel togs det en allvarlig olycka längs en svensk väg där en man hade fått hjärtstillestånd och ambulanspersonalen febrilt försökte få igång honom igen. Det stod massor med folk runt och filmade så en av sjukvårdarna ropade till åskådarna och nästan bönade och bad om att någon skulle hämta något inne i ambulansen eftersom sjukvårdarna var fullt upptagna med hjärt- och lungräddning på mannen. INGEN reagerade utan folk bara stod där och filmade. Mannen avled senare på sjukhuset. Om någon av åskådarna hade hjälpt till hade han kanske levt idag, men nej, det var viktigare att föreviga händelsen på film än att hjälpa en medmänniska som var påväg att dö.
Tycker det är jävligt vidrigt.
Nej, jag vet bara en. Den som tycker det är ok med ensamma, dåligt klädda ungar på öde landsvägar nattetid.
Ja det är väl glasklart. Vanligt folk ställer väl inte av sin unge längs vägen och åker därifrån. Nej det är pappan som ska ha skit både för detta tilltag och för att ha orsakat samhället en jädrans stor kostnadVad är pappan då? Ovanligt folk?
Jasså säger du det. Vad säger du om moraliska skyldigheter när föräldrar kör 130 på 110 väg med sina barn i bilen eller 110 på 90 väg eller 90 på 70 väg eller 50 på 30 sträcka förbi en skola. Om föräldrar tycker detta är ok så ska vi inte snacka om moraliska skyldigheter. Det får dom ta ansvar själva. Inget som man kan begära av andra när dom själva inte sköter sigNär föräldrar gör allvarliga misstag som riskerar barns liv så är det väl vår moraliska skyldighet att ingripa. Eller?
.
Jasså säger du det. Vad säger du om moraliska skyldigheter när föräldrar kör 130 på 110 väg med sina barn i bilen eller 110 på 90 väg eller 90 på 70 väg eller 50 på 30 sträcka förbi en skola. Om föräldrar tycker detta är ok så ska vi inte snacka om moraliska skyldigheter. Det får dom ta ansvar själva. Inget som man kan begära av andra när dom själva inte sköter sig
Eller varför inte en förälder med sina barn i bilen och respektive i bilen, som gör en idiotomkörning och utsätter hela familjen för livsfara... just den typen av föräldrar tycker jag inte om, hade de varit själva i bilen så hade det varit en sak då deras idioti förhoppningsvis endast drabbar dom själva, men med hela familjen i bilen så blir samtliga i bilen drabbade om något händer. Ser sådan allt för ofta och det är riktigt tragiskt att de föräldrar som gör så inte tänker på sina barn i det läget..Jasså säger du det. Vad säger du om moraliska skyldigheter när föräldrar kör 130 på 110 väg med sina barn i bilen eller 110 på 90 väg eller 90 på 70 väg eller 50 på 30 sträcka förbi en skola. Om föräldrar tycker detta är ok så ska vi inte snacka om moraliska skyldigheter. Det får dom ta ansvar själva. Inget som man kan begära av andra när dom själva inte sköter sig
ja ungefär. Om du kör i 110 på motorväg o så blir du omkörd av en barnfamilj i en xc90 med takbox som kör i 140. Inte fan gör du något åt detta. Du bryr dig inte ens om det utan bara kör på som om inget har hänt. Så gör vi ju alla vi bryr oss inte när föräldrar utsätter sina barn för fara. Dom får allt ta ansvar för sina barn själva.Så barnen har valt sina föräldrar eller hur menar du?
Vi skall strunta i om föräldrar missköter sig eftersom barn inte har ett eget värde utan bara något som tillhör föräldrarna? Eller hur menar du?
Nä dom får allt ta ansvar för sig själva. Det ska väl inte andra behöva göra bara för att dom kör på vägen.Eller varför inte en förälder med sina barn i bilen och respektive i bilen, som gör en idiotomkörning och utsätter hela familjen för livsfara... just den typen av föräldrar tycker jag inte om, hade de varit själva i bilen så hade det varit en sak då deras idioti förhoppningsvis endast drabbar dom själva, men med hela familjen i bilen så blir samtliga i bilen drabbade om något händer. Ser sådan allt för ofta och det är riktigt tragiskt att de föräldrar som gör så inte tänker på sina barn i det läget..
Nu vet jag inte ifall du missförstår, skrev aldrig något om att andra ska ta ansvar åt dom. Barnen i bilen har svårt att ta ansvar för hur deras föräldrar kör, de är "bara barn". Det är den föräldern vid ratten som behöver ta ansvar och va lite mer rädd om sin familj och inte utsätta dem för onödig fara.Nä dom får allt ta ansvar för sig själva. Det ska väl inte andra behöva göra bara för att dom kör på vägen.
Precis. Det är den förälder som sitter vid ratten som ska ha skit inte vi andra. Samma sak med pappan som satte av ungen vid vägkanten o sen åkte iväg, det är HAN som ska ha skit och inte dom som åkte förbi. Varför ska andra behöva ta ansvar för HANS beteende. Jag fattar inte det. Han får väl ta ansvar för det själv.Nu vet jag inte ifall du missförstår, skrev aldrig något om att andra ska ta ansvar åt dom. Barnen i bilen har svårt att ta ansvar för hur deras föräldrar kör, de är "bara barn". Det är den föräldern vid ratten som behöver ta ansvar och va lite mer rädd om sin familj och inte utsätta dem för onödig fara.
Den åsikten har jag haft hela tiden.Precis. Det är den förälder som sitter vid ratten som ska ha skit inte vi andra. Samma sak med pappan som satte av ungen vid vägkanten o sen åkte iväg, det är HAN som ska ha skit och inte dom som åkte förbi. Varför ska andra behöva ta ansvar för HANS beteende. Jag fattar inte det. Han får väl ta ansvar för det själv.
Ja det är jättekonstigt. Men vi måste ju klanka ner på pappan. Hur kan man som förälder sätta av sin unge vid vägkanten o sen bara åka iväg från ungen. Det är ju fruktansvärt. Borde inte soc kopplas inDen åsikten har jag haft hela tiden.
Jag ställer mig frågan varför pappan stannade där han gjorde, för om det nu var så dumt, kunde de inte fortsatt till ett säkrare ställe. Det värsta som kunde ha hänt i den situationen är att barnet kissar på sig om man fortsätter och barnet inte kan hålla sig. Pappan kunde stannat, halva bilen i diket om väggren inte finns, haft varningsblinkers på. Den framgår inte heller om pappan talade om för barnet att han skulle vända bilen. Hur lång tid tog det för pappan att vända bilen? Glömde han bort sitt barn? Hela situationen känns så absurd och bisarr.
Händer det upprepade gånger bör soc kopplas in, händer det en gång, så lärde de sig på läxan. Trots att en gång för vissa anses som en gång för mycket. :/Ja det är jättekonstigt. Men vi måste ju klanka ner på pappan. Hur kan man som förälder sätta av sin unge vid vägkanten o sen bara åka iväg från ungen. Det är ju fruktansvärt. Borde inte soc kopplas in
ja ungefär. Om du kör i 110 på motorväg o så blir du omkörd av en barnfamilj i en xc90 med takbox som kör i 140. Inte fan gör du något åt detta. Du bryr dig inte ens om det utan bara kör på som om inget har hänt. Så gör vi ju alla vi bryr oss inte när föräldrar utsätter sina barn för fara. Dom får allt ta ansvar för sina barn själva.
Ja det är jättekonstigt. Men vi måste ju klanka ner på pappan. Hur kan man som förälder sätta av sin unge vid vägkanten o sen bara åka iväg från ungen. Det är ju fruktansvärt. Borde inte soc kopplas in
Uppenbarligen var polisen lika sjukt jävla trångsynta som tillbringade natten med flera hundpatruller för att leta efter flickan, det är inte normalt att dåligt klädda 11-åringar är ute ensamma vid 22-tiden längst med öde landsvägar! En 11-åring ska öht inte vara ute ensammen vid den tiden. Vad är det för jävla fel på dig?Tack för den, så sjukt jävla trångsynt av dig att inte se att det går att se på en situation med olika ögon. Jag har jättesvårt att se en 11-åring som inte ser uppenbart besvärd ut eller försöker få min uppmärksamhet som något jag måste stanna för kl 21-22 på kvällen.
Uppenbarligen var polisen lika sjukt jävla trångsynta som tillbringade natten med flera hundpatruller för att leta efter flickan, det är inte normalt att dåligt klädda 11-åringar är ute ensamma vid 22-tiden längst med öde landsvägar! En 11-åring ska öht inte vara ute ensammen vid den tiden. Vad är det för jävla fel på dig?