Vad är det för fel på denna häst??

Håller med..

Men om man anväder sig av beskrivningen ELAK och avser den beskriving du tog upp, har man missat att hästar inte begåvats med logiskt tänkande och kan således inte räkna ut vad som kan hända om man sparkar någon i huvudet- det vill säga att de inte kan vara utstuderat elaka...

Däremot kan de snabbt lära sig att ett utpräglat hot beteende eller anfall kan ge dem en postition högre upp i rangskalan gentemot en människa..

Hmmm, fast hingstar vet ju hur man eliminerar motståndare...man hugger helt enkelt av hälsenan på den andra...sen är det fritt fram att lägga in dödsstöten, så nog VET dom hur man skall gå tillväga för att göra slut på den andra.....Fast elakhet kanske man inte ska kalla det heller direkt, utan det är ju nödvändigt för överlevnad och att kunna föra sina gener vidare...fast så vidare hygglo är det väl inte heller direkt :angel: :rofl:

Precis, ondska är människans påhitt. :devil:
Däremot kan de snabbt lära sig att ett utpräglat hot beteende eller anfall kan ge dem en postition högre upp i rangskalan gentemot en människa..
Men det är inte att vara elak om man gör någonting där anledningen är att överleva. Eller hur? Tänker du efter så är den beskrivning du just givit, precis det de flesta människor gör gentemot sina hästar. :smirk: Nu börjar vi hamna på precis samma spår. Tänker man ett snäpp längre så ser man att mina teorier egentligen går hand i hand med dina. Skillnaden är att du kanske inte sett det från samma håll som jag.

Men är inte detta ett beteende som tränas fram under lekarna som unghästar...
Och även om det är taskigt så förstår ju inte hingsten konsekvensen av att den biter just där... den blir ju bara av med en konkurrent... Vilket ju är tanken.. :)
Annars vore väl det bästa sättet en välplacerad spark mitt i pannan... :idea:

Så en film i skolan om just vilda hingstar, som visade när de slogs osv.. och jag kan ju säga att de inte direkt inriktade sig på hälsenor utan högg och sparkade där de kom åt... En riktigt rusktig film var det, men oxå väldigt intressant!

Nej, jag menade inte att det var att vara elak, utan det är ofta dessa hästar som beskrivs som elaka av oss..

Jag vet inget om dina teorier utan det jag reagerade på var just att du skrev att det inte finns några elaka hästar... :)

De som beskriver dessa hästar som elaka tror jag inte har funderat speciellt mycket ur hästens synvinkel.
Jag förklarar ju som jag ser det, och sen får man fråga om man tycker att jag säger helt mysko saker. :p Förstår dock vad du menar.

Jag anser att det inte finns några elaka hästar. Då menar jag elaka så som jag anser är att vara elak.

Hingstar sparkar ju inte ofta( som stona gör) utan hugger mera istället, eller slår med frambenen och brottas...VILL en hingst eliminera motståndaren så går han in för att tillintetgöra den andra genom att få denne orörlig...att sen småhingstar visar beteendet är nog instinktivt...ston gör aldrig så...( nåja...Humlan KANSKE :angel:)

Man kan vara elak, utan att vara elak med flit. Barn kan exempelvis vara väldigt elaka mot varandra, utan att förstå det (mobbing exempelvis)
På så vis kan hästar vara elaka också. At tränga in en annan häst i ett hörn och mata sparkar är inte ett beteende för att säkra egen överlevnad, om inte det är för lite mat för att räcka åt båda. Det är helt annat med hingstar, som får slåss för att kunna få fortplanta sig.

Men, om ni så hellre vill, skulle ni ju kunna kalla de hästarna som är "Elaka" mot andra hästar för socialt missanpassade.

Jag håller med om att hästar inte är elaka utan socialt missanpassade.. Min häst är ett sådant exempel.. Jag har tyvärr fått ha honom själv i hagen för att han jagar och hugger efter andra hästar i hagen.. Jag skulle jättegärna vilja att han hade sällskap i hagen men detta går tyvärr inte. Han är social annars. Han gick ihop med andra hästar när han var unghäst, blev kastrerad som tvååring och är hingstig fortfarande..

Jag har en valack som är precis som detta sto. Han tåler inte andra hästar. Den ända han kan gå med är min sjuåring som han har gått med sen den var två år gammal. Han blir fullständigt vansinnig om det skulle komma in andra hästar i hans hage. Han tränger upp dem i hörnen och sparkar utav bara fan. Ibland jagar han dem runt runt i hagen så att man tror att han ska springa ihjäl dem. Jag skulle inte våga släppa ihop honom med någon annan häst. Det är rena självmordet! Ibland är han så arg att han tuggar fradga.

At tränga in en annan häst i ett hörn och mata sparkar är inte ett beteende för att säkra egen överlevnad

det antar jag verkligen att det är. Vad skulle en häst annars ha ut av detta? :confused: Det verkar ju fruktansvärt korkat i en flock där samarbete är nyckeln till överlevnad.

Det är helt annat med hingstar, som får slåss för att kunna få fortplanta sig

Detta är överlevnad. Överlevnad för hästens gener. Och det är sällan hingstarna slåss om stona efter som att det är ledarhingsten som har rätt att betäcka stona. Om en främmande hingst kommer och försöker betäcka ston som inte är "hans" så försvarar hingsten detta både pga. att han vill skydda flocken, och för att det är hans gener han vill ska föras vidare. Det är ett system som naturen har skapat för att "avla" på de friskaste djuren. Så att generationerna ska bli bättre och bättre.
Och viktigast av allt, om en annan hingst kommer in i flocken så hotar det ledarhingstens plats och tar han över ledarplatsen så måste den förra ledaren lämna flocken. Och utan flocken klarar han sig inte länge.

Så, om en hingst går in i en flock så gör han det för att han behöver en flock för att överleva, och ledarhingsten går emot för att inte behöva lämna flocken då det skulle kunna innebära döden.

Hur länge hade de gått tillsammans? Ston kan vända i humöret tvärt när de brunstar.

Det var skönt att höra att du tycker så, och dessutom är ägare till en sådan häst!! I mitt fall fick jag ju upptäcka detta själv, ägarna var inte så pass ärliga och berättade detta för mig, i och med att hästen gjort så här tidigare.
Till er som tyckte att jag skulle låtit min häst gå kvar med denna häst vill jag bara säga:
Om man tänker till lite så kan man ju jämföra med en annan sak... tex Varför har man har senskydd, strykkappor, transportskydd mm på hästen?? Jo! en billig livförsäkring!
Är inte det ett tillräckligt bra motiv för att låta denna häst gå själv!!! Att man är rädd om sin häst alltså!!
MVH C

Jag skulle aldrig mygla med hur min häst är! Han får bara gå med sjuåringen och absolut ingen annan.
Ni som tycker att hästar som slåss ändå ska gå med andra hästar, hur tänker ni? Det är fullständigt livsfarligt att låta min häst gå med någon annan häst. Jag tror inte att ni skulle vilja ha era hästar med honom om ni fick se hur han beter sig.... :smirk:
Man vill inte få benen avsparkade på de andra hästarna. Jag tror ni som är ivriga förespråkare för att ha dessa hästar i samma hage som andra aldrig har sett en sådan häst i action...

Hej! Hästarna hade gått ihop i drygt en månad. När vi släppte ihop dem var det inga problem. Tydligen så hade den andra hästen funkat bra där den stod innan de första månaderna. Men jag tyckte att så som den gjorde när den sparkade min häst inte var ett normalt beteende. Min häst har alltid gått med andra hästar i varierande åldrar, på somrarna också i en väldigt stor flock.
Jag tycker det verkar konstigt att folk här tycker att jag inte skulle brytt mig men jag tycker dels synd om min häst och dels undvika skador! Det konstiga var att min häst inte flyttade på sig. De lekte alltså inte. Jag fick den känslan av att hon ville visa mig vad som hände när jag inte var där!!
MVH C

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar