Vad är det för fel på dagens skitungar???

Sv: Vad är det för fel på dagens skitungar???

Fast barnen börjar inte skolan förrän de är kanske sex år. Innan dess är det föräldrarna som lägger grunden.

Men jag ser på många småbarnsföräldrar idag att man tar aldrig några konflikter. Barnen tar och tar och tar. Aldrig att man säger nej, för det hämmar också barnets utveckling.

Ser det hos nära släktingar, ser det på jobbet, ser det hos vänner. Barnen bestämmer i familjen, och barnen är inte de som ska sätta gränser, det ska vi vuxna!

Fast, innan skolan går väl den överväldigande majoriteten av alla barn på dagis, med "pedagogiskt utbildad personal". Som många gånger förväntas ta ansvaret vad jag ser runt omkring mig iaf. Föräldrarna har dåligt samvete över att jobbet tar så mycket tid, så när ungen är hemma vill man inte ta massa konflikter.. Ser detta hos många runt omkring mig, när jag har kollegor med barn med sig är det en ren pina.. Man kan ju skyla detta med "hämmar barnets utveckling" att säga ifrån..

Håller helt med om ditt sista sycke! Men det kräver ledarskap, ledarskap kräver att man är bestämd och står för vad man säger.. Och upprätthåller sina regler..

Jag ser en hel del skräckexempel i mitt arbete. Hade en diskussion förra veckan om att man inte kallar andra för CP och vad det innebär och fick då till svar att jag är mest cp i hela världen :crazy:

Min son går i en klass i en särskola. Där går det en dela barn med diversse ''störningar'' Några av dom är utvecklingsstörda bla. På våran skola så hör man nästan aldrig någon skrka ''CP'' idiot eller något i den stilen. Dom som gör det får en biljett till rektorn för ett kort samtal.

• Gilla
Reactions: Sar

KL

Jag blir väldigt bedrövad av denna tråd !
Den hänger ihop med en annan tråd på Senior forumet tycker jag, gränslösa, numera unga vuxna som inte har lärt sig att ta motgångar.

Det är helt horribelt att föräldrarna inte bryr sig. Och utan föräldrarnas stöd så kan skola göra väldigt lite. Ungarna curlas på alla upptänkliga sätt och har nån sorts "rätt" att bete sig hur som helst.

Precis så känner jag (född på 60-talet)! Vad gjorde våra föräldrar och skolan som var annorlunda jämfört med nu?

Var med oss kanske? Dagens föräldrar har så enormt lite tid tilsammans och jag tror att deras påverkan på barnen står i proportion till tiden de tillbringar ihop.

Var med oss kanske? Dagens föräldrar har så enormt lite tid tilsammans och jag tror att deras påverkan på barnen står i proportion till tiden de tillbringar ihop.

Jag tror faktiskt det hänger ihop. Är en 87:a,jag skulle aldrig drömma om att bete mig som många i min ålder gör. Men min mamma har också varit mycket med oss och varit hård med vad som är rätt och fel.

Jag har snart två söner och det viktigaste i mitt liv är ju dem och lära dem vad som är rätt och fel. Hade mina ungar betet sig på det viset hade de inte fått få gå ut på år och dar. :devil:

Min son är ju bara ett och den andra är snart färdig jäst. Min son har redan regler och får itne sin vilja igenom med allt. Vissa saker får han inte göra som attslåss och han får itne alla saker han vill ha trots skrik. Jag tror att föräldrar vill att sina barn ska må bra, det är bara det att jag tror att barnen egentligen mår bäst av att ha klara regler också. Att få sin vilja igenom alltid gör ingen lycklig.

Barn speglas av sina föräldrar....

Är det ok att skrika och svära åt folk hemma så följer det med ute bland folk också.

Fast barn speglas nog mest av andra barn, media, och värderingarna samhället har. Att speglas av sina föräldrar kräver nog att de tillbringar så mycket tid med föräldrarna att de hinner med det.

Ex: 8 timmar/dygn på dagis och fritids. 2 timmar framför TV´n(medan föräldrarna fixar middag, diskar, städar), 2 timmar på aktiviteter. Resten av tiden är middagsätning, nattningsprocedur och den tiden är inte lång dessvärre. Hur lång tid kan det ta? 2h?

Hur ska föräldrarna hinna prägla barnen då? Våga sätta gränser?

Dessutom har all debatt och information som gått ut till föräldrar de senaste decenierna gått ut på att de ska respektera barn, i motsats till tidigare decenium då barnen inte skulle synas och höras. Det budskapet tror jag många har missförstått.

Jag tror faktiskt det hänger ihop. Är en 87:a,jag skulle aldrig drömma om att bete mig som många i min ålder gör. Men min mamma har också varit mycket med oss och varit hård med vad som är rätt och fel.

Jag har snart två söner och det viktigaste i mitt liv är ju dem och lära dem vad som är rätt och fel. Hade mina ungar betet sig på det viset hade de inte fått få gå ut på år och dar. :devil:

Min son är ju bara ett och den andra är snart färdig jäst. Min son har redan regler och får itne sin vilja igenom med allt. Vissa saker får han inte göra som attslåss och han får itne alla saker han vill ha trots skrik. Jag tror att föräldrar vill att sina barn ska må bra, det är bara det att jag tror att barnen egentligen mår bäst av att ha klara regler också. Att få sin vilja igenom alltid gör ingen lycklig.

Just det att sätta gränser kräver dels att man har ork kvar efter dagens slit att göra det och dels att man är så självsäker som förälder att man vågar göra det. Inte lätt att lita på sig själv om man är ung och redan som gravid fått hundra pekpinnar iform av olika brochyrer över hur man ska leva.
Det är lätt att tro att bara man genom att sätta en gräns för sitt barn är "dum".

Just det att sätta gränser kräver dels att man har ork kvar efter dagens slit att göra det och dels att man är så självsäker som förälder att man vågar göra det. Inte lätt att lita på sig själv om man är ung och redan som gravid fått hundra pekpinnar iform av olika brochyrer över hur man ska leva.
Det är lätt att tro att bara man genom att sätta en gräns för sitt barn är "dum".

Visst broschyrer och börcker är väl bra, men jag tror att vi förlitar oss för mycket på dem och tänker inte aktivt på vad VI tycker kännetecknar en bra uppfostran. Man kan ha regler och vara besstämd utan att ta bort glädjen hos barnen. Jag har haft turen att bli uppfostrad till att tro på mig själv, men att man ändå måte följa regler.

Jag hörde en brandman berätta att i deras lag hade de en invandrare som alltid sa att han jobbade som något annat till sina föräldrar. I deras land var brandmän något, tja minns inte riktigt vad han sa, korrupt som smusslade och var lite "badguys" dvs inget bra att jobba som.

Sen kommer ungarna till sverige och kanske inte vet annat om brandmän och dom kanske får sina kompisar att tro på det också... så information utåt behövs.

Även polis och ambulans råkar ibland ut för stenkastning så den teorin har jag svårt att tro på.

Jag kan förstå att vissa ser polisen som sina motståndare men ambulanser? Ibland väntar ambulansen på poliseskort innan de vågar köra fram.

KL

Jag blir väldigt bedrövad av denna tråd !
Den hänger ihop med en annan tråd på Senior forumet tycker jag, gränslösa, numera unga vuxna som inte har lärt sig att ta motgångar.

Det är helt horribelt att föräldrarna inte bryr sig. Och utan föräldrarnas stöd så kan skola göra väldigt lite. Ungarna curlas på alla upptänkliga sätt och har nån sorts "rätt" att bete sig hur som helst.

Vi måste samtidigt veta att det är en liten bråkdel av alla barn som tex kastar sten på brandbilar. De flesta barn är trots allt inte monster.

Knapplån!

Jag blir så fruktansvärt förbannad av sånt här! Har inte så mycket att säga egentligen, men jag har förstås (tyvärr) också sett sånt här beteende, och minns från skolan. (jag är 20 år ung)

Tills jag var sexton år och bodde hemma, kan jag minnas EN enda gång, då jag var helt rabiat på min kära mamma, vi bråkade om nån, säkert helt trivial skitsak, och jag skrek åt henne.
"Jävla kärring" kallade jag henne.
Följden av detta var att hon slängde julklappen hon köpt till mig samma dag, sa åt mig att hon inte ville se mig och gå upp på ditt rum.

Väl uppe tog det väl nån timme innan jag lugnat ner mig, fått skitdåligt samvete, grät och gick ner och bad om ursäkt.
Tillsammans letade vi rätt på julklappen igen, och sen glömde vi det.

Då var jag femton. Det har aldrig hänt igen. (och då tycker jag ändå att "kärring" är ganska milt i jämförelse med diverse könsord, handikapp osv...)

Bland mina vänner är det likadant, man är inte uppkäftig mot sina föräldrar/andra vuxna/andra barn.

Jag och min bästa vän brukade tidigare kalla varandra för "mongo" med glimten i ögat, vi har sån jargong, men sen jag träffade min nuvarande sambo (drygt ett år sen) och fick en adorable "lillasyster på köpet" som har just Downs Syndrom, känns det bara onödigt. Jag ser inte henne som "ett mongo", men sambo tar illa vid sig och givetvis slutade jag (vi) - inget snack om saken.

Hur som helst; Det är inte klokt att man ska känna sig illa till mods av att möta ett gäng snorungar!

/Milla, som behövde skriva av sig lite.

Jag är född 1978 men hade säkert en förlegad uppväxt à la 60-tal pga att jag bodde i en pytteby och skolan jag gick i hade ca 50 elever totalt (det var klass 1-6). Säkert har det bidragit en hel del, fanns inga hyss att hitta på riktigt här ute på vischan. Inga gäng att hänga med precis.

Rödeby är väl också ute på vischan...och de barnen var i sena tonåren.

Min man som är engelsk och uppvuxen som fabrikslärling redan som 16-åring bara skakar på huvudet. Han kommer från en miljö där man riskerade att av tunga maskiner och annat om man inte lyssnade på de äldre. Dessutom var många av hans lärare redan i skolan gamla överstar efter kriget...Hans teori är just att vi inte längre har något lärlingssystem i Sverige vilket kan fånga upp alla dessa skoltrötta gäng som inte orkar gå i skolan men inte har annat att göra heller. Det förs ju sedan några månader tillbaka en diskussion om att återinrätta detta här så det verkar vara fler som är inne på samma spår.

Däremot vet jag inte vad man gör med de yngre barnen. Vi har några på vår gård också som bland annat hotat dottern med slag och annat för att hon råkat knuffa dem under lek (och bett om ursäkt). Hela tiden får man gå ut och prata dem till rätta istället för att de redan hemma lärt sig att man inte slåss och i synnerhet inte när folk dessutom bett om ursäkt och man märker att det var en olycka...

Tack och lov har vi en bra skola i området med mycket värdegrundsarbete och rätt vettiga föräldrar i just dotterns klass för jag håller med litenvit om att det inte bara är skolans fel att barn har en trist attityd (även om rättandet av skrivfel delvis upphört p.g.a. "kreativiteten" i min dotters skola också :crazy: ).

Jag är såååå nära att ringa David Eberhart (han med "I Trygghetsnarkomanernas land") och höra om han inte tänker starta politiskt parti mot denna trygghetsnarkomani som gör att man inte ens får säga till barn i skolan.

Min son går i en klass i en särskola. Där går det en dela barn med diversse ''störningar'' Några av dom är utvecklingsstörda bla. På våran skola så hör man nästan aldrig någon skrka ''CP'' idiot eller något i den stilen. Dom som gör det får en biljett till rektorn för ett kort samtal.

Det tycker jag är bra men som bara "vikarie" så har jag inga såna befogenheter och inga andra av de som arbetar där verkar bry sig så mycket utan det är mest "Så säger man inte".

Just efter denna arbetsdag så längtar jag efter att få vikariera på förskola och inte i skola/fritids...:cry:

Rödeby är väl också ute på vischan...

Skulle jag väl inte placera det direkt :angel:
Skolan är ganska stor mot andra "på-landet-skolor" (min uppfattning/erfarenhet)
Bara ett stenkast från Karskrona ju, det får man väl räkna som en stad?

Nja okey det beror väl inte enbart på det, självklart inte. Dom är väl uttråkade ( Jäkl** uttråkade eftersom dom kastar sten på brandmän). Men det kan nog bero på "myndighet som myndighet" mentalitet lite grann. Polis, brandkår, socialen etc samma fack. Eller så är domhelt enkelt dumma som f*n om man ska göra det enkelt.

Skulle jag väl inte placera det direkt :angel:
Skolan är ganska stor mot andra "på-landet-skolor" (min uppfattning/erfarenhet)
Bara ett stenkast från Karskrona ju, det får man väl räkna som en stad?

Jo men de inblandade ligisterna var inte från Rödeby. De var mer från vischan så att säga.

Sen finns det fler småorter med samma problem. Så troligen är det lia mycket skit och elände på vischan som i malmö för att ta ett exempel.

Information???
Du skämtar med mig!!
Det spelar väl ingen roll om så alla brandmän var Darth Vader, så länge de försöker släcka en brand så ska väl ingen kasta sten på dem?
Jag tror inte att stenkastandet har med detta att göra, det har med något helt annat att göra.

:bow::bow:

Du råkar inte bo i västra gbg eller? Jag har samma problem!

Skulle gå till dagis med min dotter och man går då genom en skolgård först, och så har dom en lekplats där och hon sprang dit i förväg, då hör jag en liten jävla unge som säger

" vill du känna på min hårda k*k"

URSÄKTA? Jag tänkte att jag hört fel och gick närmre då säger han till henne " du är ful ändå"..

Min dotter blev jätteledsen och även om hon inte förstod riktigt vad han pratade om så märkte man ändå att hon visste att det var fel eller hur jag skall säga, ungen i fråga var kanske max 11..

Jag fick mig ett jävla frispel och ställde ifrån mig min sons barnvagn och gick fram till killen och frågade vad fan han pratar med min dotter om, då sprang han och hans kompisar ifrån och skrattade och jag kan helt ärligt säga att det var tur att dom sprang iväg för då höll mitt sans och balans på att brista.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 765
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 310
Senast: Happimess
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 604
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII