Vad är det för fel på dagens skitungar???

Sv: Vad är det för fel på dagens skitungar???

Det är helt ogreppbart för mig, sambons 5-åring vet varken vad det första eller andra ordet betyder i den meningen... Det visste kanske egentligen inte det här barnet heller. Men man börjar ju fundera på hur jargongen går mellan de vuxna i det hemmet.

Jag har sedan förskoleklassen (1½ år sedan) fajtats med skolan om deras värdegrundsarbete. Jag förväntar mig faktiskt av skolan att vi tillsammans jobbar hållningsskapande och stryper mobbing och annat skit i sin linda. 4 ggr plus utvsamtalen har vi suttit med 7-åringen och hans lärare och diskuterat ordet CP för att han ska fatta innebörden av att använda sådana ord. Ett ord som används över hela skolgården. I parallellklassen går en flicka med CP-skada, som mitt barn lekt med ett otal ggr. Det mesta han hört i skolan kommer ut hemma på oss och inte på plats. Jag blir skitarg på mitt eget barn och än mer över att vi enligt uppgift är de enda föräldrarna som stövlar dit med sonen i hampan och tragglar och tragglar för att han ska förstå allvaret och kränkningen. Man vad hjälper det när andra kallar varandra och honom det stup i kvarten i sandlådor och klätterställningar. Medan vuxna hör på!!

"Kan ni ta upp det här i skolan nu?" "Kan ni tala klarspråk och vara ordentligt konkreta med 6-7åringar?" "Kan ni säga till på skarpen?"

Läraren: "Eh, jo vi jobbade lite med Lion's Quest i höstas ..." :crazy::mad: "Och just nu har vi praktikanter här så vi får försöka hitta ett tillfälle sedan"

What?? Jag tycker det är ett ypperligt tillfälle för lärarstudenter att få inblick i hur man tar itu med sånt!

Jag har givetvis det största ansvaret i egenskap av förälder men att fostras i ett större kollektiv står faktiskt skolan för en stor och viktig del.

Här känner jag mig nödd att försvara skolan en del.

Vad skolan än gör eller säger, så hjälper det inte ETT SKVATT om inte föräldrarna också ställer upp på detsamma.

Idag är det inte bara ungarna som är märkliga, utan det är många gånger så att det står i direkt proportion till hur märkliga deras föräldrar är.

Vi har haft en klass som det varit många turer om. Det har varit ett "innegäng" som bestämmer värdet av alla deras klasskompisar och du kan vara inne eller ute - allt efter vad innegängen bestämt. Är du ute så är du värdelös och utfryst.

Skolan har jobbat sig blå med denna klass. Det finns ju trots allt regler och lagar kring vad en lärare får göra och säga och skolan måste hålla sig till dessa.
Men sedan länge så är det känt hur innegängets föräldrar är. De godkänner i princip deras barns vidriga attityd mot lärare och medmänniskor. De säger själva att "den och den ungen är ju en nörd och inte riktigt klok så jag förstår varför inte min son/dotter vill att den ska vara med i hennes/hans umgängeskrets".
När det är konflikter inom innegänget så är föräldrarna villiga att försöka lösa det, om det är konflikt med någon som inte är värd något i deras ögon, så skiter de i det.

Vad gör man då??

Skampåle på Konsumtorget för dessa föräldrar? Gissa om jag fantiserat om det! Men det är dessvärre inte görligt...

Så tyvärr går det inte att skyffla skulden för allt världens elände på skolan, var och en bör sopa framför egen dörr först. (Men jag tycker dock att din inställning till hur man hanterar ens eget barns överträdande av regler och anständighet är sund, Bliss. Jag är glad att höra att det finns folk som förstår att deras barn också behöver fostras och att det inte bara är att klappa dem på huvudet vilket skit de än sagt eller gjort).

Fy fan, själv snattade man på sin höjd en glass från bykiosken och pallade äpplen - eller har man glömt? Aldrig att jag skulle våga käfta emot någon vuxen iaf

Precis så känner jag (född på 60-talet)! Vad gjorde våra föräldrar och skolan som var annorlunda jämfört med nu?

Men sedan länge så är det känt hur innegängets föräldrar är. De godkänner i princip deras barns vidriga attityd mot lärare och medmänniskor. De säger själva att "den och den ungen är ju en nörd och inte riktigt klok så jag förstår varför inte min son/dotter vill att den ska vara med i hennes/hans umgängeskrets".
När det är konflikter inom innegänget så är föräldrarna villiga att försöka lösa det, om det är konflikt med någon som inte är värd något i deras ögon, så skiter de i det.

Vad gör man då??

Det här låter som stora tjejens klass. Nu känner jag inte till föräldrarna ännu, har bara gått där några veckor, men när rektor säger att man arbetat med brudgänget sedan de började plugget börjar man undra .. :confused:. Någonstans måste det också vara slut på att nicka förstående och "prata" och sätta stopp för vissas framfart. Detta är ändå tjejer som har respekt för lärare (liten byhåla). Det är många kränkningar som skulle kunna polisanmälas som inte görs. Många msn-konversationer t ex. Jag tvekar inte en sekund att polisanmäla det som är möjligt, allt för att få soc inkopplat.

Så tyvärr går det inte att skyffla skulden för allt världens elände på skolan, var och en bör sopa framför egen dörr först. (Men jag tycker dock att din inställning till hur man hanterar ens eget barns överträdande av regler och anständighet är sund, Bliss. Jag är glad att höra att det finns folk som förstår att deras barn också behöver fostras och att det inte bara är att klappa dem på huvudet vilket skit de än sagt eller gjort).
Nej självklart är det inte skolans eller fritids ansvar att ta hand om hela fostran. I mitt fall så hävdar lärarna att mitt barn är en liten ängel i skolan, "empatisk" säger de, så han tömmer nog dagens påse med skit först när han kommer hem. Jag hoppas ju på ett samarbete runt värderingar så att vi tilsammans kan ge tyngd åt positiva hållningar och visa noll tolerans mot fanskap.

Tyvärr finns det som du säger många föräldrar som själva tycker det är ok att frysa ut, hacka på andra och ha sig.

Och tyvärr är värdegrundsdiskussionen ibland inte så djuplodande bland professionella inom skola/vård/omsorg som man skulle önska. Och då kommer man liksom inte vidare.

Jag är född 1978 men hade säkert en förlegad uppväxt à la 60-tal pga att jag bodde i en pytteby och skolan jag gick i hade ca 50 elever totalt (det var klass 1-6). Säkert har det bidragit en hel del, fanns inga hyss att hitta på riktigt här ute på vischan. Inga gäng att hänga med precis.

Barn nuförtiden får inte lära sig respekt. Det är min teori i alla fall. Och ansvaret ligger inte bara på föräldrarna heller, utan hela samhället. Det omhuldas och daltas alldeles för mycket och någonstans mellan pedagogiska intellektstimulerande spjälsängsmobiler och lärare som tagit workshops i "Värna om barnets vilja" och "Främja barnets rätt att göra som det vill" så missar vi att lära våra barn att respektera andra och varandra.

Fast barnen börjar inte skolan förrän de är kanske sex år. Innan dess är det föräldrarna som lägger grunden.

Men jag ser på många småbarnsföräldrar idag att man tar aldrig några konflikter. Barnen tar och tar och tar. Aldrig att man säger nej, för det hämmar också barnets utveckling.

Ser det hos nära släktingar, ser det på jobbet, ser det hos vänner. Barnen bestämmer i familjen, och barnen är inte de som ska sätta gränser, det ska vi vuxna!

Det är helt ogreppbart för mig, sambons 5-åring vet varken vad det första eller andra ordet betyder i den meningen... Det visste kanske egentligen inte det här barnet heller. Men man börjar ju fundera på hur jargongen går mellan de vuxna i det hemmet.

Föräldrar som inte föregår med gott exempel-----

Jag kommer inte att lära min son sådana ord. Det stjälper ju bara honom att han får lära sig det.

Vill lägga in mina åsikter här bara, jag är själv bara ett "barn" (14år) och jag har sett nog mycket för att ogilla de mesta runtom mig. I skolerna gå ännu mindre ungar i kanske 8års åldern runt i världens urringning och smink, vart är världen påväg undar jag? Sedan i tex min klass 7:an så har tjejerna kjolar, urringing, rufsiga frisyrer och
1:dl brunkräm i ansiktet. I 9:an blir det värre där tjejerna, spelar inger roll om väderet få i kort kort och höga skitsmala klackar (de kan itne ens gå i dem ordentligt) plus caaaaa 2 jävla ltier brunkr'm i ansiktet och antingen kolsvart eller blont hår. Alla ser likadana ut nästan fast på vår skola finns det ett antal grupper man kan tillhöra "De populära" klär sig dyrt och jävlar med alla som de inte gillar, skriker och skrattar sedan inte för att tala om hur mycket de förstör. "Utstötta" de man ser ensamma varje gång som inte lägger på sig massa smink eller käpter dyraste kläderna, de som är sig själva till störst del. "emos" (kallas det på skolan) klär sig i svart, häng, nitar, svart smink och svart h¨r på typ alla. ganska populära.
"fjortisar" tjejer som är högjudda, pipiga, skrattar och vill att alla ska märka dem. Jag själv hör inte till någon speciell grupp utan håller mig ifrån alla andra.

Men trots detta så litar inte många på något utan bara kör någots sorts spel, där de är någon annan. Sedan för att inte prata om killarna i skolan, nästan alla ska vara "coola" = bråka. Jupp går man förbi dem i korridorerna kan de bara komma fram och knö till en, och sedan ungrar föräldrarna varför tex ungen skolkar? Dom är ju rädda, jag har Aspergers och jag vägrar sätta min fot i skolan utran en vuxen lärare eller annan i närheten. Men jag hör också hur många av barnen som får allt de pekar på, Linne för ca 200kr eller ett par snygga jeans för 500kr. Andra's föräldrar super och är aldrig hemma och andra har ansvariga föräldrer men de kan inget göra åt hur barnen beter sig i skolan. Många barn tycker också sverige och alla politiker är dumma i huvudet, de knölar till allt mm. Själv håller jag med till en viss del men jag vet inte hur det är att ha all press på sig eller att vara tvungen och ta alla beslut. Egentligen har jag kanske ingen synpunkt eller komentar heller att skriva, men tex om någon skulle göra som den där killen, skulle jag ju ignorera det för jag undviker konfrontationer så mycket det går, men hade han stannat hade jag tagit mig tid och skälla ut honom såmycket jag vågat. Våga, hmm många barn i samhällena är också rädda för de mesta men om det är flera så kaxar dom upp sig, och varför? De tror dom är coola, för inga vuxna tar tid på sig att berätta ur otrorligt DUMT det är.

Sedan daltar vuxna med oss för mycket, inga tillsägelser, ingen vägvisning, bara massa prat hela tiden prat och prat och mera prat.
Sedan tror en del vuxna att deras barn eller elever inte har en aning om vad som händer men egentligen vet vissa av oss en hel del am massa olika grejer, vem av oss bryr sig om vi ska lösa tal som inte ger oss någon mer mening än för att vi får bättre nummer på ett papper, som gör så vi får utblinding och jobb. Själv är jag redo att skita i att utbilda mig vidare efter 9:an då jag är jävla trött på allting runtom mig. Samhället är problemet, lander eller staden/byn är problemet och hela värden är problemet, ungar kan få för sig att göra som i USA tex eller varför inte Kina inställningar och problem måste lösas bättre överallt inte bara på skolorna, sverige utan på hela vår jord.

Kanske lite allmänt sladdrig och konstig text men jag behövde skriva av mig. // 14årig tjej som ser vad som händer

Hej

Vad roligt och intressant att få även en yngre tjejs svar tycker jag.

Jo klimatet har hårdnat avsevärt sedan man själv var i den åldern och endå är det inte sååå längesedan (född på 80-talet)

Ser dessa ungdomar/tonåringar varje dag och visst stämmer det som du säger. Man ser så väl skillnaden på vem som tillhör vilken grupp,innetjejerna som går halvnakna och spacklade till tänderna,de "coola" killarna som försöker cykla ner folk och skriker för att vara coola,om de inte är ensamna såklart och sedan "töntarna" som smyger sig fram rädda för att synas och höras. Har en kompis vars dotter är 13 år och jättemobbad så jag vet vad hon får utså och hur hon mår, det är tydligen inte okej att vara lite mullig och tycka om skolan och leva för sin hund :crazy:

Det är hårt att vara ung idag känns det som,inte bara identitetskrisen,puberteten och "jobbiga föräldrar" utan att man måste lägga ner 100% på att vara "någon" också och hävda sin rang hela tiden vara medveten om att man måste hävda sig på ett eller annat sätt, killarna måste göra våghalsigare och våghalsigare saker medan tjejerna måste tjata sig till den där märkeströjan för 1000 spänn för att få vara med.

Tycker också det verkar daltas mer och mer i skolorna,visst fanns det stökiga elever även på min tid,men inte som det är nu,dvs könsord mot lärarna och massa bråk och tom slagsmål med lärarna som det är nu.

Jag tycker inte heller att det bara är skolans problem utan hela samhällets problem, för något har hänt i samhället då tonåringarna i Sverige verkar må allt sämre och det bara blir hårdare och hårdare klimat.

Har faktiskt haft lite funderingar på att kontakta skolan, går säkert utmärkt att få tag i namnen på killarna genom att kika i någon skolkatalog,men risken finns ju att det blir ännu värre.

Jo jag kände faktiskt för det och hade han vart närmare hade han nog åkt på en rak höger så det kanske var tur att han inte var närmre ;)

Nä men skämt åsido om jag fått tag i dioten,vad hade inte hans två kompisar gjort med barnvagnen och sonen?

Jag häpnar också över barn idag, främst barn i grupp. Är det ett storstadsfenomen kanske? Här i Stockholm måste man jättenoga välja skola och bara hålla tummarna att man får den skola man önskar. Det är gigantisk skillnad och man märker det bara i området runt skolorna. Jag gillar inte ett gäng 10-12 åriga killar på tunnelbanan, är faktiskt lite rädd för dessa gäng. Fy fan, själv snattade man på sin höjd en glass från bykiosken och pallade äpplen - eller har man glömt? Aldrig att jag skulle våga käfta emot någon vuxen iaf!

Jag bor inte i någon storstad och det är samma fenomen här. Tycker också att det är otäckt att gå förbi gängen med 10-12 åringar speciellt killarna som gärna står i stora gäng och inte orkar flytta sig när man går förbi,ofta får man nån kommentar efter sig som "ful unge du har", "snygg häck" eller busvisslingar mm.

Håller med dig,visst man kanske inte var någon lamm när man var yngre men det var väl mer att palla nåt äpple,hitta på något bus eller dyl...Och inte gapade man åt vuxna människor,möjligvis att man sa "dumma mamma" hemma eller dyl. Men inga könsord och svordommar förutom innom gruppen där har jag för mig att man provade att svära ganska friskt. :o det var ju spännande.

Barn speglas av sina föräldrar....

Är det ok att skrika och svära åt folk hemma så följer det med ute bland folk också.

Ja det tror jag med, fast jag tror även att det gäller att hävda sig mycket och vara tuff inför sina kompisar. De som sessom snälla och inte vill ses som töntar borde ju få jobba ännu hårdare för att hävda sig än sina kompisar som redan är med i "innegänget"

Barn nuförtiden får inte lära sig respekt. Det är min teori i alla fall. Och ansvaret ligger inte bara på föräldrarna heller, utan hela samhället. Det omhuldas och daltas alldeles för mycket och någonstans mellan pedagogiska intellektstimulerande spjälsängsmobiler och lärare som tagit workshops i "Värna om barnets vilja" och "Främja barnets rätt att göra som det vill" så missar vi att lära våra barn att respektera andra och varandra.

Jag tycker också att det känns så. Nu har jag inga äldre barn men gott och väl en 2,5 åring som snart blir 3. De få regler vi har får han finna sig i att följa (inte slåss,stanna vid vägen och inte kasta mat)
Många andra anser att det är helt normalt att se beter sig som de gör och skrattar åt det gulliga i det :confused:
Gör man inget medan de är små,hur blir de då när de är äldre?
Sedan är jag inte för någon militärsik diciplin på småbarn,men de få regler man har tycker jag de bör kunna följa istället med att bortförklara det med att "Pelle är ju sååå söt när han kastar mat"
Har märkt på min egen son att han det sista blivit väldigt med ,edveten om vad mabn får och inte och givetvis testas det och jag försöker vara så konsekvent jag kan.

En annan faktor jag funderar över,hur mycket är barnen med sina föräldrar i den åldern om man tex inte har ett gemensamt intresse,tex vara i stallet ihop eller dyl?

Många jobbar till 16-17,hämtar barn,ger middag sedan springer ungarna ute till läggdags,äter en macka vid tv´n och sover sedan.
Hur väl lär man känna sina barn på den tiden? Hur mycket gör man ihop? Hur mycket ser föräldrarna eller hinner bry sig?

Hej Hej

Tjaa sedan så har inte många ungar respekt för skolan och dess lärare häller då alla tjatar om att mobbingen måste stoppas och så, medan det mobbas nästan varje lektion i klassrummen. Att bara gå in i klassrummet tillslut blir pest och pina för oss, jag har ljust fått 5:tim skolgång i veckan pga. skolking och det var just för att jag inte klarade av det och när jag väl vågade gå in i klassrummen så börjades det skrika "Skolk, Skolk, Skolk" Direkt och det är så i flesta klasser på högstadiet sedan så är det en ENORM skillnad på låg-mellan stadiet och sedan högstadiet. Det blir friare och man får andra kompisar hela skolan blir till något annat också. I låg och mellanstadiet v hade jag gaaaanska bra relation till ALLA i mina klasser men nu pratar jag med 1 EN enda person i min klass, våra föräldrar var vänner sedan de gick i skolan och hon O jag har hållit ihopp sedan före dagis till och med.

Men många "populära" gillar inte andra populära heller men de är rädda för att vara sig själva och för att stå för sina handlingar, om kanske 2st gör något dumt så skyller den ena ifrån sig på den andra, Om jag och min kompis J hade åkt fast för något skulle jag sagt sanningen men ända förökt "ta på mig skulden" på något vis eller sätt, tyvärr är det så extremt svårt att hitta så bra kompisar nu för tiden, det är svårt att hitta kloka ungar också. Jag är lite av en "ansvarsfull ledare" typ och måste hålla koll på alla och se till att de mår bra och har någon problem så är jag där för att hälpa om det behövs eller skulle uppskattas, men nu ahr jag en kompis hon är ett år yngre än mig alltså 13år nyligen, och hör till de populära. Hon har redan haft sex med ca.3-5killar vilket får mig att må dåligt
eftersom det inte är bra för henne, utan att hon verkar fatta eller bryr sig så ser jag på hur hon river ner sitt liv sten för sten. :confused: :cry:

Hmm, jag lägger ner knappt 10min på morgonen för att komma upp och då tar det 5min att äta och sedan lyckas hitta kläderna xD Jag är som jag är och om någon påpekar något så kommer jag bara med "Om du inte gillar det så är det ditt problem inte mitt" vilket är mitt motto. Men också så har ungdommar svårt att lita på varandra, vuxa och till och med sig själva nu för tiden. Jag själv litar inte 100% procent på någon längre och jag har stora sociala problem också, högstadiet är den värsta tiden för ungdommar kan jag lugnt säga, de äldre barnen 6-9:an har enormt inflytande på de yngre från förstaklas till 5:an. Det är synd , riktigt synd världen verkar vara påväg rakt åt helvete egentligen.

Jag tycker inte heller att det bara är skolans problem utan hela samhällets problem, för något har hänt i samhället då tonåringarna i Sverige verkar må allt sämre och det bara blir hårdare och hårdare klimat.

Det som hänt, enligt vad jag tror - grovt förenklat, är att de vuxna idag av såväl orkesskäl som av ideologiska skäl - inte är ledare med allt det som hör till.
Om man ska leda någon som inte har samma erfarenhet som en själv, så bör man både kunna vara respektfull OCH ta konflikter. Att visa respekt för sina och andras barn är inte låta dem få som de vill till varje pris, det är inte att slå knut på sig själv för att barnen alltid ska ha det roligt, inte jämna ut alla knölar på vägen så att barnen får det så lätt som möjligt.

Att vara vuxen och ledare innefattar också att säga nej, att stå för det och att vara en jobbig jävel i vissa sammanhang.

Jag tror att en del föräldrar inte vill säga nej till sina barn, de vill uppnå någon sorts omöjlig tillvaro då barnen alltid är glada och nöjda, och där den vuxne slipper ta itu med ett ledset, besviket eller trotsigt barn.
En del föräldrar orkar bara inte, även om de inser att det här är omöjligt och ohållbart. De säger ja och amen till det mesta för att de vet att ett nej innebär energikrävande konflikter.

Tyvärr är det så att en del av dessa föräldrar inte heller tål att någon annan säger till deras barn, trots att denna "andra" gör ungen en välgärning genom att sätta gränser som föräldrarna inte förmår göra. Som utomstående vuxen eller lärare får man då en rejäl skopa skit som man inte förtjänat.

Hade vi vuxna varit någorlunda överens om vad som gäller (den här gemensamma värdegrunden) så hade det inte varit lika jobbigt att uppfostra barn och inte lika jobbigt för barnen att ständigt söka och testa gränserna.

Det finns därmed en orsak till att skolan mjäkat ihop de senaste decennierna och det handlar om samhällets attityder och signaler i största allmänhet.

Nu är det på väg åt andra hållet, och jag hoppas att det stannar på en rimlig nivå, för skamvrå-skolan vill ju ingen ha tillbaka.

Jo jag kände faktiskt för det och hade han vart närmare hade han nog åkt på en rak höger så det kanske var tur att han inte var närmre ;)

Nä men skämt åsido om jag fått tag i dioten,vad hade inte hans två kompisar gjort med barnvagnen och sonen?

Det vet man aldrig......... Vad dem kan tänkas hitta på......... Idioter till ungar..

I Malmö tex kastar barn sten på brandmän som försöker släcka bränder i hyreshus.

Jag hörde en brandman berätta att i deras lag hade de en invandrare som alltid sa att han jobbade som något annat till sina föräldrar. I deras land var brandmän något, tja minns inte riktigt vad han sa, korrupt som smusslade och var lite "badguys" dvs inget bra att jobba som.

Sen kommer ungarna till sverige och kanske inte vet annat om brandmän och dom kanske får sina kompisar att tro på det också... så information utåt behövs.

Jag hörde en brandman berätta att i deras lag hade de en invandrare som alltid sa att han jobbade som något annat till sina föräldrar. I deras land var brandmän något, tja minns inte riktigt vad han sa, korrupt som smusslade och var lite "badguys" dvs inget bra att jobba som.

Sen kommer ungarna till sverige och kanske inte vet annat om brandmän och dom kanske får sina kompisar att tro på det också... så information utåt behövs.

Information???
Du skämtar med mig!!
Det spelar väl ingen roll om så alla brandmän var Darth Vader, så länge de försöker släcka en brand så ska väl ingen kasta sten på dem?
Jag tror inte att stenkastandet har med detta att göra, det har med något helt annat att göra.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 765
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 310
Senast: Happimess
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 604
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII