Vad är det för fel? (långt)

mysko

Trådstartare
Mitt sto rasade i september totalt hon orkade knappt gå så jag tog ut Vet. som tog blodprover på henne.
Jag fick besked att dessa prover var bra så jag trodde att det var den nya hästen som utsatte henne för tröttheten eftersom han hela tiden var på henne & vallde henne samt att hon skulle skydda sin gamle kompis.
Hon blev inte bättre bara ibland kunde hon vara pigg så jag ringde Vet. igen och fick då svar at hon hade lite höga titrar så han misstänkte erlischias så han skrev ut Corison som hon fick i 10 dagar och hon piggnade till lite så jag tänkte att nu ska jag sätta igång henne med att ut och gå och longera MEN hon rasade igen och blev trött för att sedan vara pigg ett par dagar och så har det nu varit.
Jag ringde Vet. igen och frågade om man skulle behandla henne igen men det tyckte inte han att det behövdes så nu står vi på samma plats och stampar. :cry:
När jag är ute och går för hand med henne så klarar hon ca 2-300m sedan orkar hon knappt lyfta på benen och jag tror att hon ska rasa ihop, jag har inte vågat börja rida henne eftersom hon knappt orkar med sig själv.
Hon har ingen feber och är pigg för övrigt i hållning & ögon det var hon inte innan utan hängig & glanslösa ögon.
Hon har börjat hosta men är inte snorig eller dålig i andningen men har tydligen ont när hon bajsar för då slår hon med svansen som en galning
Träcket är nu normalt men innan var det grynigt och lite vattnigt
Det första höet vi hade var mögligt så vi bytte leverantör och har nu så fint hö man kan få efter sommarens väder.

Kan hon ha blivit förstörd i tarmarna/magen efter det höet?

vad tror ni det kan vara?

ska ringa Vet. på måndag så han får komma ut hit igen.
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Mig veterligen så behandlar man inte erlichias med kortison, utan med ett preparat som heter engemycin. Låter konstigt tycker jag :crazy:

Skulle be om ett nytt erlichiasprov om jag vore som du.
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Jag var oxå fundersam men det är ATG som har behandlat henne.
Nu när jag kom ut för att kvällsfodra så hade hon stått på huvudet i boxen precis som gjorde i höstas när hon rasade ihop :cry:
Hela huvudet & frambenen & bringan var full med spån och det syntes i boxen att hon ramlat ihop :cry:
Nu var hon lite piggare när jag lämnde stallet så vi får väl se hur det är med henne i morgon.

Tack för ditt svar :bow:
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Hoppas ni kommer på vad som är fel, det är jobbigt att ha en dålig häst.

Jag trasslade med min i nästan ett år innan hon fick rätt behandling (mot just erlichias). Men på min satte sig erlichiasen i varenda led i kroppen. Fick stå på mig och tjata om blodprov, och senare för att få henne behandlad!

Har tyvärr inga andra teorier om vad som kan vara fel, men jag hoppas ni finner en lösning snart. Ovisshet är inte kul :(
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Förresten, vet du vad hon hade för titer? Togs det ett nytt prov efter kortisonbehandlingen?
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

majja22 skrev:
Förresten, vet du vad hon hade för titer? Togs det ett nytt prov efter kortisonbehandlingen?

Nej inte en aning men dom låg på gränsen eftersom han första ggn sa att blodproven var OK och sedan behandlade henne efter att jag förklarat hur dålig hon var
Nej det behövdes inget nytt b-prov enl. Vet. :crazy:

Ska ringa den gamle Vet. som SER om hästen är dålig och vad det är för fel :D
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

majja22 skrev:
Hoppas ni kommer på vad som är fel, det är jobbigt att ha en dålig häst.
:bow: :bow:

Jag trasslade med min i nästan ett år innan hon fick rätt behandling (mot just erlichias). Men på min satte sig erlichiasen i varenda led i kroppen. Fick stå på mig och tjata om blodprov, och senare för att få henne behandlad!
Blev hon frisk?

Har tyvärr inga andra teorier om vad som kan vara fel, men jag hoppas ni finner en lösning snart. Ovisshet är inte kul :(
Det är väldigt jobbigt att se henne vara så här dålig :cry:
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

men liten skrutta :(
Jag hoppas att det inte är något allvarligt !
Mygelhästen SKA bli bra.. *bestämmer*

Hör av dig om det blir alltför jobbigt och du vill babbla av dig lite!
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Sablar22 skrev:
men liten skrutta :(
Jag hoppas att det inte är något allvarligt !
Mygelhästen SKA bli bra.. *bestämmer*

Hör av dig om det blir alltför jobbigt och du vill babbla av dig lite!

:love: :love: har slarvat bort ditt nr :o pm mig så ska jag lägga in det :D
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Jaha nu så ramlade hon i hagen oxå :crazy: Vet. ska komma i morgon bitti och behandla henne han tror att hon har hjärnhinneflammation :cry:
Nu står dom inne så hon inte ramlar ute igen eftersom det både är hårt & kallt.
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Aj då, stackars :(

Håller tummmarna för er!
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Ojojoj, något är absolut galet! Se nu till att få varenda prov gjort som du vill göra, det är du som äger hästen och betalar pengarna för behandling, inte din veterinär! :mad:

Hur länge har detta pågått? Men mer intressant, hur gammal är hästen?
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

JA, min häst blev frisk. Men det var en otrolig jobbig tid både före och efter. När hon var dålig visste inte veterinärerna som var fel på henne, de kliade sig i huvudet när de såg hennes rörelsemönster. Ville som sagt inte ens ta blodprov för att utesluta B/E. Fick stå på mig, och gissa om jag var arg när proverna visade sig vara positiva!!
Hade dom tagit proverna tidigare så hade hon ju sluppit ledvärken ett halvår mindre iaf.

Hon behandlades i sep-03 och var stel, stapplig och ovillig till att röra sig periodvis efter behandlingen. Det satt i länge, men nu har jag faktiskt ridit henne sen sep-04, och det går jättebra! Pigg och fräsch är hon! Hoppas bara att det håller i sig! Har precis börjat trava lite försiktigt, nåt som jag inte gjort sedan okt-02 :crazy:
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

BJÖRKIS skrev:
Ojojoj, något är absolut galet! Se nu till att få varenda prov gjort som du vill göra, det är du som äger hästen och betalar pengarna för behandling, inte din veterinär! :mad:

Hur länge har detta pågått? Men mer intressant, hur gammal är hästen?

Den vet. som kommer i morgon är en gammal rutinerad Vet. som bara genom blott ögat ser om det är fel och vad som är fel på hästen.
Det blir blodprover och behandling i morgon.
Det började i September och har som jag skrev i ursprungstråden här ovan varit upp & ner
Hon är 22 men innan hon blev sjuk var hon som en 8 åring men jag tror att när hon väl blivit så här sjuk rasar hon snabbare än en ung häst tyvärr.
Vet. trodde inte att hon hade så stora utsikter att bli bra :cry: men att vi skulle göra vad vi kunde för henne.

Tack för ditt svar :bow:

förresten: smittar h-hinneflamation?? det kan det göra på människor så därför undrar jag om det gör det på djur??
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel? (långt)

:(
Jag som hoppades på att hon skulle vara piggare idag!
Håller alla tummar och tassar för att det blir lite mer positiva
tongångar imorgon.

Jättekram på er båda :love:
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

mysko skrev:
förresten: smittar h-hinneflamation?? det kan det göra på människor så därför undrar jag om det gör det på djur??

Ingen aning, tyvärr.
Men det jag tänkte på innan när du skrev att en av dom andra hästarna "var på henne" och vallade henne och så är att det kanske inte är någon dum ide att ställa henne själv ett par dagar.
Det förutsätter ju att hon är cool med att vara ensam men hon kanske behöver spara alla sina krafter till vad det nu är för fel på henne?
Då slipper du ju dessutom vara orolig över ev. smittorisk (fast om det var smittsamt kanske det är för sent att isolera nu??)

Jaja, bara en liten tanke.

Lycka till, håller tummarna för dig och din häst!!
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

:bow: :bow: för ditt svar
Nej hon skulle inte kunna gå själv tyvärr :crazy: kan inte ens vara själv i stallet.
Han vallar inte henne nu när det bara är de 2 och hon säger ifrån och då lyssnar han.
Nu när hon stod i hagen och var dålig stod han snällt ijämte henne och var ett stöd för henne och han låter henne vara.
Dom har nu stått inne i stallet ett par timmar och går ihagen utanför huset igen så jag kan hålla uppsikt och hon piggnade till så hon t.o.m sparkade efter honom när han kom för nära :D
Dom får nu gå ute ett tag för att sedan komma in för natten så hon inte blir orkeslös igen.

Tack allihop för era svar & sympati. :bow: :bow:

2 av mina vänner har suttit här och fikat med mig så jag har sluppit vara ensam OM det skulle hända igen :D
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Hur har det gått, har veterinären varit ute idag?
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Fy bubblan vad detta låter hemskt! hur gick det idag?
Hoppas verkligen din häst kommer att ta sig igenom detta..


Tröst kram anna
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 664
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 210
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 937
Senast: Kilauea
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp