Sv: Vad är det för fel? (långt)
Men gud! Usch det låter verkligen inte roligt, din hästs problem! Å inte lätt å veta vad det beror på... ens som veterinär. Hoppas din veterinär är både skicklig och nogrann och letar tills han hittar orsaken, så hon kan bli helt frisk.
Men en sak jag tänkte på; om det är det gamla dåliga höet som orsakat inflammation i magsäck eller tarmvägg kan hon ju OCKSÅ ha fått slem i luftvägarna pga det höet, men att det liksom är 2 problem, inte att slemmet orsakat hängigheten och omkullfallningarna liksom. Bara en tanke. Ta upp det med hostan med veterinären och hör, om du inte redan gjort det förstås.
ATG här verkar aldrig lämna ut titersvaren i vanliga fall, det tycker jag är märkligt? Har också bara varit med om att de säger "det var inget" eller "det var högt" men ibland kan ju hästar ligga på gränsen och ändå vara sjuka, det gillar inte jag riktigt... När jag har tagit erlichias-borreliaprov på min häst har jag anlitat privat vet och alltid fått hem provsvaren och har dem samlade i en pärm så kan jag jämföra också och se. Men dem borde du ju kunna få av ATG tycker man.
Men även om nu inte vingligheten och hängigheten hänger ihop med hostan så kolla upp det med är mitt varma tips. Min häst har hostat lite lite grand sen i höstas nu och fått flera behandlingar som inte bitit. Nu står hon nere i Ängelholm i ett konvalescens-stall på en behandling och stannar 7-10 dagar för att vi ska få stopp på slemproduktionen en gång för alla. Är så lätt att det börjar med en irritation i luftvägarna, som blir en inflammation i slemhinnan i luftvägarna och lungorna som ger en ökad slemproduktion. De behöver inte hosta en massa för att vara sjuka. Att själva bekämpa en sådan inflammation kan vara svårt, har jag förstått och får de gå länge och dra slem upp å ner i luftstrupen så förstörs flimmerhåren i strupen och de är för alltid överkänsliga i sina luftvägar. Så har min veterinär iaf beskrivit det och jag är då hellre extra försiktig med lite hosta, än tvärtom. På kliniken jag åker till är de riktigt duktiga, säg till om du känner att du behöver nån mer att rådfråga och vill ha deras nr.
Lycka till med din gamla dam, hoppas verkligen ni får ordning på vad felet är!