Vad är det för fel? (långt)

Sv: Vad är det för fel? (långt)

majja22 skrev:
Hur har det gått, har veterinären varit ute idag?


Vi har snöstorm så han tar sig inte hit tyvärr :crazy: jag har haft telefonkontakt med honom och så har hon kommit in i "piggheten" igen så det är inte akut (enl. Vet.) han ska ev komma idag ska ringa nu JAAAAAAAAAAAA han kommer vid 11.00 :banana: :banana:

Återkommer med rapport :D
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Härligt att hon verkar piggare! Hoppas allt går bra, jag håller alla tummar jag bara kan!

Och rapport vill vi ha! :)
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Skönt att hon är piggar emen sämre då vet ÄNTLIGEN ska pallra sig ut! Hoppas nu verkligen att han tar detta på allvar du får visa honom de du skrivit ner om hennes fram å bak gångar med feber å ödem å fråga en mass!

Ser fram emot rapport!
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Nu har han varit här och han tog blodprover kollade träcket och allmänt kollade på henne
det han misstänker är att hon har fått någon infektion/inflammation antingen i magsäcken eller tarmväggen och då kan detta relateras till det dåliga höet
Eftersom hon inte har feber eller annan synlig åkomma och just idag var hon pigg men det brukar hålla i sig ett par dagar sedan kommer raset igen, tyvärr
Han ska återkomma när han fått provsvaren och ta en grundligare undersökning efter vad svaret blir.
Nytt Erlischia / blodvärdeprov togs och det tar ca 1 vecka. så nu är det bara att vänta :crazy:

Tack för era sporrande inlägg :bow:
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Skönt att vet har varit ut och tagit prover nu! De är de värsta väntan på svaren!
Hoppas pållan håller sig pigg nu tills svaren kommit! Åhh lider så med er!

kram
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

skjootan skrev:
Skönt att vet har varit ut och tagit prover nu! De är de värsta väntan på svaren!
Hoppas pållan håller sig pigg nu tills svaren kommit! Åhh lider så med er!

kram

:bow:
:bow:
Ja nu är det bara en lååång väntan :crazy: men bara han kommer fram till vad det är så hon kan bli frisk så är väntan inget jobbigt :D

Får uppdatera när jag har fått svaret :D
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Skönt att ha fått proverna tagna, nu är det bara att försöka hålla ut några dagar till då stackare :crazy:

Men vad trodde han om vingligheten då? Hänger det ihop med den ev.inflammationen/infektionen i magen?

Jag hoppas för er skull att det är något "lättbotat" så hon kan få bli frisk snart, och så får vi hoppas att hon fortsätter vara pigg och inte rasar omkull nåt mer. Fortsätter hålla tummarna, och en uppdatering vill vi ha sen :)

Vet hur det skär i hjärtat på en när ens bäbis inte mår bra, och man vet inte hur/vad man ska göra för att kunna hjälpa :(

Och du - fråga gärna vad titern låg på, när du får erlichias-provsvaret!
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Vingligheten och att hon rasar ihop beror på att hon har haft ont och inte kunnat koppla av så hon är så trött att hon bara ramlar ihop.
Nu är hon en alldeles speciell dam som gör allt för sin matte (tyvärr) så att visa att jag har ont ligger inte för henne utan hon gör det hon ska göra och lite till + att hon alltid är glad & possitiv när hon är med mig :love: tur är att jag har sett att hon har varit dålig så hon har ite blivit "vanligt" aktiverad utan jag går mycket för hand med henne & longerar henne lös då hon kan bestämma själv lite hur mycket hon orkar.
Det hade varit bättre att hon hade protesterat & verkligen visat att hon har ONT fast jag har förstått att hon varit dålig men inte hur mycket tyvärr :cry:
Men nu är processen igång så hon SKA bli frisk :D

Jag ska höra efter hur höga dom är :D jag är lika nyfiken själv bl.a för att se om dom har gått ner eller någon annan förändring.

Jag återkommer!

Tänk på vad dåligt hö kan göra med era älskade djur och var extra noga för det kommer jag att vara framöver...
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Ja usch, hygienen på fodret är jätteviktigt!

Kanske ska printa ut denna tråd och hänga upp i stallet, efterom höt som serveras där är av väldigt dålig kvalité. Dammar nåt fruktansvärt, luktar ofräscht och säkerligen innehåller det mögel också :crazy: TROTS det så finns det vissa som fortsätter att fodra sina hästar med det höt :eek: , fast det nu finns hösilage (fick köpa in eget innan dess, vägrar att ge min häst ens ett strå av höt).

Kan inte inte INTE förstå det, trots att flera påtalat för dom att det är farligt att ge dåligt foder.....

Nåväl...

Såklart pållan din kommer att bli frisk, jag hejjar på er:D
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Ja det är väldigt viktigt att maten är bra!
Nu har vi fint hö MEN tyvärr är ju inte värdena så bra efter den sommar som vi haft så det blev till att öka den andra maten ist :D
Hon var i fint skick nu trots att hon är dålig och min foderstat är bra sa Vet. :D

Jag återkommer!
Sköt om era hästars hälsa :D
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Tarmarna var det första jag tänkte när jag läste ditt inlägg...

Vi hade en häst som var 18, han tappade muskler å blev trött för ett år sen, var hos vet tog prover, lite höga boreliavärden annars normalt. Vet sa deassutom att den här hästen kommer leva hur länge som helst.

Tyvärr stämmde inte det.

För nån månad sen blev han lös i magen, vet var ute fick nått magpulver, dagen efter stog hästen m 40,5 graders feber, åkte upp till kliniken m honom och fyra dagar senare fick vi ta bort honom... :cry: :cry:

Han obduceras nu så vi får se vad det var troligtvis tumör. Den har troligtvis växt under lång tid å stört men på slutet gick det fort :(

Hoppas verkligen det går bättre för dig....
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

:eek: jag har funderat på canser men hoppas inte det drabbar henne.
Hon har varit pigg i 2 dagar och idag kom tröttheten igen :crazy:
Hon har hostat lite men har alltid varit hostig men imorse lät det som hon gnäggade hela tiden och tänkte inte så mycket på det men så ikväll gjorde hon likadant när jag borstade huvudet på henne och det gillar hon inte så då slog det mig att hon kanske har slem så jag tvingade ut min trötta lilla pålla så sprang jag med henne på stallplan fram & tillbaka ( den är plogad som tur är) och till sist hostade hon till ett par ggr och sedan blev hon lite piggare men fortfarande lite slö.
Kan det sitta i lungorna, problemet alltså :confused: :confused:

Jag blir tokig på detta :crazy: :crazy:
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Men gud! Usch det låter verkligen inte roligt, din hästs problem! Å inte lätt å veta vad det beror på... ens som veterinär. Hoppas din veterinär är både skicklig och nogrann och letar tills han hittar orsaken, så hon kan bli helt frisk.

Men en sak jag tänkte på; om det är det gamla dåliga höet som orsakat inflammation i magsäck eller tarmvägg kan hon ju OCKSÅ ha fått slem i luftvägarna pga det höet, men att det liksom är 2 problem, inte att slemmet orsakat hängigheten och omkullfallningarna liksom. Bara en tanke. Ta upp det med hostan med veterinären och hör, om du inte redan gjort det förstås.

ATG här verkar aldrig lämna ut titersvaren i vanliga fall, det tycker jag är märkligt? Har också bara varit med om att de säger "det var inget" eller "det var högt" men ibland kan ju hästar ligga på gränsen och ändå vara sjuka, det gillar inte jag riktigt... När jag har tagit erlichias-borreliaprov på min häst har jag anlitat privat vet och alltid fått hem provsvaren och har dem samlade i en pärm så kan jag jämföra också och se. Men dem borde du ju kunna få av ATG tycker man.

Men även om nu inte vingligheten och hängigheten hänger ihop med hostan så kolla upp det med är mitt varma tips. Min häst har hostat lite lite grand sen i höstas nu och fått flera behandlingar som inte bitit. Nu står hon nere i Ängelholm i ett konvalescens-stall på en behandling och stannar 7-10 dagar för att vi ska få stopp på slemproduktionen en gång för alla. Är så lätt att det börjar med en irritation i luftvägarna, som blir en inflammation i slemhinnan i luftvägarna och lungorna som ger en ökad slemproduktion. De behöver inte hosta en massa för att vara sjuka. Att själva bekämpa en sådan inflammation kan vara svårt, har jag förstått och får de gå länge och dra slem upp å ner i luftstrupen så förstörs flimmerhåren i strupen och de är för alltid överkänsliga i sina luftvägar. Så har min veterinär iaf beskrivit det och jag är då hellre extra försiktig med lite hosta, än tvärtom. På kliniken jag åker till är de riktigt duktiga, säg till om du känner att du behöver nån mer att rådfråga och vill ha deras nr.

Lycka till med din gamla dam, hoppas verkligen ni får ordning på vad felet är!
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

:bow: för ditt inlägg :bow:
Jag misstänker att det är lungproblemet som sätter ner henne + att hon har problem med magen.
Jag väntar på att Vet. ska ringa idag eller så ringer jag och påpekar detta.
Om hon får sämre lungkapacitet så måste det ju visa sig med att hon inte orkar och särskilt nu när det är så mycket snö att pulsa i :mad:
Tur är att hon äter med god aptit iaf annars hade det nog varit värre

Jag hör av mig om inte min Vet. kan komma med några resultat :bow:

p.s en liten ändring ang hennes ålder: hon blir 21 iår :o inte så stor skillnad men rätt ska vara rätt ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Titern ligger på 1.380 så Vet.kommer ut i morgon och sätter kanyl för behandling

Hoppas hoppas hon blir bra nu :bow: jag ska be till högre makter :bow:
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Vart går gränsen är det 1:160 ??
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Rufsan. skrev:
Vart går gränsen är det 1:160 ??
Jag frågade i min andra tråd och fick ett lååång inlägg med utförlig info
Tips läs den för det var mycket att läsa och jag blev inte säker på var gränsen går. :bow:
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

1:40 är det lägsta.Sen blir det 1:80, 1:160, 1:320 osv....

Jag håller alla tummar jag bara kan att behandlingen gör susen!
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

majja22 skrev:
1:40 är det lägsta.Sen blir det 1:80, 1:160, 1:320 osv....

:eek: då har hon ju högt :eek:

Jag håller alla tummar jag bara kan att behandlingen gör susen!

:bow: :bow: det gör jag oxå och hoppas att det inte har blivit något bestående :cry:
 
Sv: Vad är det för fel? (långt)

Nä, det får vi verkligen hoppas!

En del hästar blir som nya efter behandlingen, min hade en del följdproblem vilket vissa får.. Stel,knackig och rörde sig som en kratta periodvis :( Men på min hade det ju satt sig i varenda led, det hoppade runt på henne lång tid innan hon fick behandling.
Din har väl inte haft problem med hältor osv? Och inte varit dålig lika länge som min var heller, tiden borde ju ha betydelse tycker jag. Min gick ju 11 månader innan hon fick behandling.... :(

Förhoppningsvis slipper ni "våra" problem, om inte annat är det bara att ha ett STOOOORT tålamod ;)
Att tömköra och promenera med snöre är också kul. Och strosa runt i skogen och lyssna på fåglarna :D

Men jag tycker vi bestämmer att din blir helt återställd, tycker det låter bra ;)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 664
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 210
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 937
Senast: Kilauea
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp