Vad är det dom har. ??

B

Bullen89_

Har råttor hemma, två från uppfödare och tre som jag fick av min kompis. ( Jag vet inte vad råttorna har för bakrund. )
Hon ville inte ha råtta längre och ville avliva dom för att hon tyckte dom var aggresiva. Och ja det är dom, men hon nämnde därimot inte att dom var gravida. :confused: Båda råttorna, och då kommer vi till problemet. Jag tror att råttorna jag fick av kompisen har löss eller nån annan form av blod sugande äckligheter:eek: Ungarna har nämligen små konstiga kryp på sig, dom är ju såpas små ännu att det går att se. Min två första råttor har inga kryp på sig, har letat igenom pälsen på dom. Men vågar inte kolla dom vuxna honorna då dom nu är aggresiva. Snälla hjälp.. Och tips om vad jag ska göra med dom aggresiva honorna..

Sv: Vad är det dom har. ??

Det är säkert löss.. Kanske låter hårt men jag tycker att du ska ta bort råttorna.. Även ungarna.. Agressiva råttor mår inte bra. Och att sånna råttor har fått ungar är inte bra. Dom kan bli agressiva också.. Det är säkert zooråttor med alla möjligt skit i generna.. Ta bort dom för deras skull!!

Okeej, Tack för svaret.. =)
Men tänk om mina två första har fått löss. :S Utan att jag har
sett de. Hur får man bort de. ??

Du märker om dom har det.. Dom kliar sig isåfall väldigt mycket.
Annars så kan du blåsa lite försiktigt i pälsen på dom så ser du ifall något rör sig i hårbotten. Det finns något receptfritt på Apoteket mot löss har jag för mig. Behandla dock inte utan att vara säker på att dom verkligen har löss.

Var det de honorna du fick från en kompis som var dräktiga? Eller de som kom från uppfödare?

Du märker om dom har det.. Dom kliar sig isåfall väldigt mycket.
Annars så kan du blåsa lite försiktigt i pälsen på dom så ser du ifall något rör sig i hårbotten. Det finns något receptfritt på Apoteket mot löss har jag för mig. Behandla dock inte utan att vara säker på att dom verkligen har löss.

Okej, ska kolla de. Jag tror inte att dom har det. Har kollat. Men jag har försäkerhetens skull satt ihop dom med deras bästa kompis. Vet att det låter knepigt, men det är marsvinet. Vet inte om det är bra att ha råtta och marsvin ihop men dom ligger alla tre i deras lilla söta hus och myser:rofl:

Vet ni orsaken till agressiviteten? Det kan ju lika gärna bero på att de var just dräktiga (vilket inte gör de till dåliga sällskapsdjur, bara dåliga avelsdjur).

Lössen behandlas med Dermocan (finns receptfritt på apoteket och djuraffärer, billigast på apoteket dock) som de ska badas i 1 ggn/vecka i 3 veckor. Man ska dock inte behandla ungarna innan en viss ålder, tror det är minst 4-6 veckors ålder som gäller men är inte helt säker, var lite för många år sen jag hade ungar med löss nu...
Även Ivomec (antingen ges oralt eller med spruta hos veterinär, 1 ggn/vecka i 3 veckor), Stronghold (droppas i nacken, 1 ggn/vecka i 3 veckor) och nån mer som jag glömt namnet på (även det en bad-variant, tror det är 1 ggn/vecka i 3 veckor med den också) funkar, men för att få sånt får du åka till veterinär. Jag skulle personligen rekommendera Stronghold just för att det är så smidigt men även oralt Ivomec funkar bra sålänge man kan hålla i råttorna ordentligt.

För övrigt, ta bort de från marsvinet. De har inget som helst utbyte av varandra och löss kan de få från marsvinets hö.
Hur menar du med att du satt ihop de för säkerhets skull? :crazy: Det finns inga som helst fördelar med att de bor med marsvin...

(OT, men jag hoppas att marsvinet inte bor ensamt - de är flockdjur precis som råttor)

Ta bort råttorna från marsvinet.. Jag vet råttor som har haft ihjäl marsvin!!

Ok, Råttorna är bort tagna fårn marsvinet.

Marvinet är gammalt typ 7 år och hennes andra kompis som jag köpte till henne för läääääääänge sedan har precis dött av ålder.
Hon har en kanin kompis som hon ska gå med när det blir varmare ute. Det är bara tillfälligt som hon står själv. Vet att hon inte ska göra det. Men vill inte köpa ett till marsvin ifall den jag har nu går bort och så står nästa marsvin själv.

Okej, ska vandra ner till apoteket och ta mig en titt på vad det är dom har där.

Honorna var aggresiva innan ungarna ploppade ut. Just nu försöker jag att prata med honorna så mycke som möjligt. Även om jag är lite rädd för att dom ska bita mig. Brukar låta dom vara ute några timmar om dagen, låter buren stå öppen och stänger dörren till mitt rum då vi har katt med. Men utanför värkar dom mest rädda. har försökt prata med dom och locka på dom. Mina två från uppfödare kommer när man visslar. Vilket är trevligt. Sen hoppas jag på att dom är aggresiva pågrund av ungarna. Men ungarna är rätt stora nu. Och har givetvis kommit på hur man tar sig ut ur buren.. så jag är lite av en dagmamma. Vilket blir jobbigt i längden eftersom jag har skolan, plus häst som man ska ta hand om.. Och sen när man är hemma sent så ska man leta små lurviga ungar i rummet. Men tack så jätte mycke för hjälpen, ska kila ner senare till apoteket. .. :bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 493
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 526
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30