Katten (verkligen min katt, åtta år): När jag sätter mig ned för kvällen, då är det dags för dagens mysstund! Eller när jag går på toaletten innan jag går och lägger mig (
), hon får visserligen sitt torrfoder samtidigt då men jag tror att det beror också på att hon lägger sig pladask ned och jag får böja mig ned för att klappa henne - inga klappar leder till uppfordrande blick och tillsägningar.
Men middagen, med blötmaten, den ligger bra högt till också dock! Lite svårt att bestämma vilket som är bäst
Hunden här hemma (en kromis på fyra år):
Mycket viktigt; Alla dessa bästa stunder nedan innebär hopp, studs och slick på ansiktet när det är i bra höjd, hoppa om det inte är i bra höjd eller slicka armarna. Denna ritual tid skall anpassas efter hur längesedan det var man såg dem sist, ju kortare sen sist desto kortare tid är acceptabelt.
- När matte kommer hem efter ha varit iväg.
- När lill-matte (aka jag) kommer ut från sin hörna (som är fridlyst från hundar) för dagen - räcker oftast med några hopp, slick och/eller magkli.
- När min syster kommer på besök, aktionen (se mycket viktigt) nämnd ovan blir upphöjd till ca 200%. Blir viktigt med en stund i soffan med ansiktet i lagom slickhöjd. Obs, försök lägga dig på människan så att de inte kan gå iväg så lätt!
- När min faster kommer på besök, aktionen nämnd ovan blir upphöjd till ca 500%. Krävs en längre stund i soffan. Typ tjugo minuter ... eller längre.
- ... eh, ja. Det är väl dagens höjdpunkter för hunden i fråga, mat är inte så intressant (om det inte är god människomat) och godis är gott men alltså ... inget är bättre än ovan nämnda