Hur gjorde du det?
Det finns olika sätt att träna det. Dels kan med dem i grimma dra lina runt ett träd ca 1/2-3/4 dels varv och ge efter med viss friktion i linan om/när hästen rycker bakåt. Man upprepar och de lär sig rätt fort att istället söka eftergift och kliva fram mot trädet.
Vissa står kvar och rycker inte. De kan man då få störa ngt för att de ska testa linan och sen lära sig gå fram.
När de gör rätt ger man direkt efter.
Man kan också lära dem sänka huvudet för tryck. Antingen genom att applicera tryck på nacken med handen eller lite svårare ; genom grimma. Många spjärnar emot och man kan då lägga en hand om nosbenet och röra det lite höger-vänster-höger etc för att hjälpa dem slappna av. Samma här med att diekt ge efter då de gör rätt.
Jag gör båda ovan med alla hästar just för att jag inte vill att de, som de ska per genetik iom att de är flyktdjur och mottrycksdjur, gå emot tryck. Jag vill inte ha skador på hästarna för att de rycker till om de tex går på tygel/grimskaft etc om man skulle råka tappa dem. Inte heller att de rycker till om de skulle trasslat in sig i någon som riskerar bli värre av den kraft de kan lägga i att braka emot trycket.
Man jobbar enligt samma princip med att lära dem inte panikdra ngt som är kring ben/kropp.
Sen är det ju skönt att slippa att de försöker dra, mysigt att man kan binda upp ute och fika etc. Plus enkelt för hovlsagare, kiro etc att behandla en häst som inte gör motstånd.
Sambon är kiro för ekipage och älskar när man tränat hästen till att bara följa med. Skönt för honom ex då man ska behandla hals/nacke.