Det bästa tricket? Kanske smartaste, roligaste eller coolaste? Hur lärde du din häst det, och hur lång tid tog det?
Jag lärde en häst att stå på tre ben, han lyfte och höll upp det så jag kunde spola ur hoven med slangen utan att ta i hans blöta och leriga ben. Tog inte så lång tid, petade på hoven med ett dressyrspö och sa "lyft". Gick åt en massa morötter! Sen stod han på tre ben lite nu och då när han blev godissugen!
Jag vet inte om det bästa är det svåraste eller det mest användbara.
Det mest användbara är väl att han ger efter för tryck. Det leder ju till att man kan be honom forma kroppen som man vill både avsuttet och uppsuttet. Enkelt att leda, binda upp, för kiro att behandla, lasta, minskar skaderisk iom att han inte försöker forcera igenom tryck om han tex råkar sitta fast någonstans/kliva på tygel eller grimskaft etc, benen går att lyfta, man kan lätt ge medicin/pillra i ögon/öron etc. Bra också att han skolats till att vilja dricka ur slangen.
Suveränt då han för ngt år sen fick kolikkänningar efter att ha druckit lite dåligt i värmen. Då kunde man stoppa slangen i truten och spola i honom vatten. Han visste hur det funkade och han går inte emot tryck, dvs försöker inte dra bort huvudet om jag inte gör ngt riktigt hemskt.
Sen får man ju inte missbruka förtroendet i att de lämnar ut sig så pass. Men krisar det och det är risk för skada är det himla bra!
Svåraste är väl läggning. Han är lite mer försiktig och mer kontrollfreak än övriga jag lärt det. Så vi tar det slow och har inte arbetat så mycket med att göra ngt mer med läggningen än, tex lägga på rygg eller göra sitt av det. Jag vill göra så mkt annat med, i dressyren.
Sen kan han alla basics med att gå för smackning, stå still lös, inkallning, lyfta valfria ben och hålla upp, hoppa fälttävlanshinder i lina, buga, springa lös bredvid med huvudet under min arm, om jag går bredvid/framför etc så ska han flytta det öga bort som jag pekar på etc. Vi har testat ta piaffen lös också. Det går väl. Men det blir ju klart högre kvalitet med någon form av huvudlag. Galoppen har jag inte testat ta så samlat att jag kan gå framför/bredvid än lös. Jag tror det skiter sig då. Det funkar bara med huvudlag än. Men jag vill få till det i framtiden.