Vad är "bra temperament"?

Hiddeous

Trådstartare
Tänkte häromdagen på att "alla" skriver bra psyke om sina avkommor. Men vad avser ni när ni tänker på ett bra temperament? Hur het, hur framåt, hur reaktiv, hur känslig och hur lugn vill ni ha er avkomma? Är tittig och bråkig en nackdel, eller en förutsättning för högre klasser? Och vilka karaktärsegenskaper vill ni absolut inte ha?

Ös på med era synpunkter! :)

Sv: Vad är "bra temperament"?

Jag vill ha en häst som är cool lugn med extremt snabb reaktion på det jag gör, den ska se minsta lilla grejj i mitt kroppsspråk och reagera därefter (jag ska med andra ord kunna ge komandon utan att själv vara 100% medveten om det :D)

den ska vara intelligent, lättlärd och ha en enorm vilja att lära och tillfredsställa. Den ska vara väldigt pigg med egen motor. Den ska även vara modig och nyfiken på nya saker.

en bra häst tycker jag även ska veta skillnad på barn och vuxna, och därmed vara extremt försiktiga med barn. fast det har nog mer att göra med att den är klok än tempramentet kanske...

Jag vill INTE ha en häst som har enormt snabba reaktioner och samtidigt är tittig, eller en häst som inte är känslig för kroppspråk, eller är svårlärd, envis eller lat, med andra ord tvärtemot det som står ovan :D

Bra temperament är för mej (på en dressyrhäst då) mycket energi men att hästen ändå inte är för spänd, och den ska fortfarande lyssna, inte bara ha spring i benen. Svår kombination att få lagom av, och på en unghäst är ju kraven inte lika höga. Vidare ska den ha lätt att lära och VILJA lära.

Tittig i avseendet skyggar vill jag absolut inte ha, hästen ska vara modig. Här är det svårt att få information om hingsten tycker jag. De flesta hingstägare har BARA gott att säga om sin hingst. Ser man den tävla själv så kan man göra bästa bedömningen. Men att hästen vid 7 års ålder fortfarande tittar på blommorna vid dressyrstaketet är inte målet precis :angel:

Jag vill INTE ha en häst som har enormt snabba reaktioner och samtidigt är tittig, eller en häst som inte är känslig för kroppspråk, eller är svårlärd, envis eller lat, med andra ord tvärtemot det som står ovan :D

Ja, jag har insett att jag vill ha - överlag - mer heta hästar än vad den normale ryttaren verkar önska. Eller är det bara min uppfattning att svenska halvblod överlag är lite för långsamma och för loja? Hellre en med massor av energi och motor och en del bus, än när de inte orkar jobba...

Bra temperament är för mej (på en dressyrhäst då) mycket energi men att hästen ändå inte är för spänd, och den ska fortfarande lyssna, inte bara ha spring i benen.

Ja, exakt! Men vilka hingstar ger massor av energi för att räcka upp till svår klass?

Spinner vidare med en fråga till: hur kan uppfödare veta att deras ännu oinridna hästar har tillräcklig energi eller arbetsvilja? Vad är "bra temperament" på en ettåring?

nu missuppfattade du nog mig (eller jag dig?), jag vill ha hästar med massor energi, snabba reaktioner (därav har jag araber :D ) men som ändå inte är tittiga och hoppar i sidled snabbare än jag kan parera, helst ska de inte vara tittiga alls utan ha gott självförtroende och gå fram överallt (jag rider ju distans så det är en mkt viktig förmåga för mig)

tittiga hästar tycker jag inte alls om, jag vill ha massor energi, men hästen ska använda den att jobba MED mig, inte emot, det tycker iaf jag att man hittar mkt hos araberna, iaf alla de jag har haft.

För mig är ett en häst med bra temperament cool att hantera, kan slappna av mellan aktiviteterna. Energisk när den arbetar, med lite extra glöd och vilja. Jag vill att den ska vara vaken, reaktionssnabb och nyfiken men orädd och förtroendefull. Den ska vara lagom självsäker, arbetsvillig, positiv och lättlärd.

Jag vill helt enkelt ha en häst som är en duracellkanin så länge jag ber om det och som där emellan kan slappna av.

Än så länge vet jag att jag har en sådan, har haft en sådan tidigare (såld) och den där 08:an verkar också ha det men det får tiden utvisa när det sätts på prov.
/U

Bra temperament för mig är en häst som är lugn o harmonisk när den hanteras. Den ska kunna stå själv i hage, stall m.m. utan att få panik. Den ska vara lyhörd på mina signaler o framförallt ha ett inre lugn o en positiv inställning.

Hästar som har "nerverna på utsidan" o stressar o spänner sig för minsta grej gillar jag inte. De ska va alerta men inte nervviga...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 425
Senast: Solstig
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 629
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 544
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka