Vad är "bra stam"?

lizzie

Trådstartare
Alltså vad är för kriterier som ligger bakom uttrycket "bra stam", egentligen :confused: Jag tycker det verkar vara väldigt mycket "tyckande" och mode i vad som betecknar en "bra stam". Visst kan man se vilka hingstar och ston som förvärver sig bra osv och vad man vill ha för typ av häst beror ju på vad man som ryttare är ute efter.

Vissa tycker att min pålla har bra stam (Little Q-Lambert-Piaff) tack vare Gaspariblodet, medans andra tycker hon är rena skräpet pga Little Q... :crazy:

Är jag naiv som tycker att ett halvblod med "gröna papper" borde anses vara en häst med "bra stam" :angel:

En liten fundering från min sida bara... :)

/Lizzie

Sv: Vad är "bra stam"?

Det beror precis på vad man vill ha och vad man gillar! Det jag tycker är en bra stam (med mina erfarenheter och min kunskap) kanske någon annan tycker är skit!

Men sen finns det ju också statistik på nedärvning och tävlingsresultat - och det är väl mest DET man grundar diskussionerna här på. Det finns BLUP-siffror som visar tydligt vilka hingstar som faktiskt är de bästa i landet. Det finns reultat från unghästtävlingar utomlands och här att kolla osv...

Sen är många hingstar för unga för att det ska finnas statistik på dem. Då får man helt enkelt kolla till den hästens stam, stoet, prestation, exteriör och det egna intrycket hingsten gör.

Skulle jag vara hård så har inte din häst en stam som jag anser är jättebra, varken åt ena eller andra hållet.

Men som sagt var - det beror ju på man man ska ha hästen till! Ser man bara till att hästen har gröna papper så är man ju inte så kräsen...

//C

Jag håller absolut med om att man ska gå på BLUP-index osv för att för att se vilka hingstar det är som förvärvar sig allra bäst. Prestation och BLUP är ju en himla bra fingervisning på vad som klassas som "bra". Sedan beror det ju också på vad man vill ha för typ av häst och vad den ska användas till.

När jag köpte pållan som fölis så fick jag höra att hon hade jättebra stam, sedan gick det nåt år och Little Q blev klassad som C-hingst och helt plötsligt var min unghäst en "skräphäst". Hon hade inte ens fått visa vad hon går för...

Men hur som helst. Jag är medveten om att stammen på min pålla knappast kan klassas som "superstammad" ;) Hon är ett ordinärt halvblod :D

För övrigt så är jag är nog lite naiv.... :o

/Lizzie

Bra stam är absolut inte "gröna papper", långt ifrån.

Bra stam har en häst med föräldrar som presterat något dvs både möderne och fäderne.

Ett okänt sto som tävlat mkt och framgångsrikt kan aldrig lämna "gröna papper" avkommor även om den betäcks med en godkänd hingst. Avkomman kan ju bli hur bra som helst OCH ha en bra stam trots moderns okändhet.

Eller varför inte se till de raserna som inte är godkända av avsh tex den Irländska hästen med ID i. Även om tex King of Diamond eller Clover Hill är några av världens mest främste sportproducenter och anses ha en mkt bra stam så får de aldrig "gröna papper"

Men man kan inte se sig blind på BLUP heller eftersom de oftast baseras på visade häster tex kvalitet osv.

Alla hästar visas ju inte där som tävlar idag, dessutom tas inte avkommor med som exporterats dvs deras resultat registreras INTE i sverige.

Prestation är ju viktigt, håller fullständigt med. En häst ska ju kunna prestera nåt' inte bara vara "fin".

Om man nu ska köpa en tysk import t ex, enligt säljaren "kanonbra stam". Jag har absolut ingen koll på tyska stammar, så vilka hingstar ska man hålla koll efter i stamtavlan för den tänkta importhästen. Antar att det är olika hingstar också beroende på vilken disciplin man rider.

/Lizzie

Jag tycker även att individen är viktig, vet ett sto som är efter en fin hingst, men som jag anser har lynnesproblem. Iget man vill föra vidare direkt...

Jag har ett trevligt sto med gammal stam, Leopard-Rockad. Hon är nu dräktig med Pascal, jag har köpt henne dräktig....När hon betäcks till våren satsar jag på en trevlig avkomma till mig själv. Altså inget på elitnivå.....

Många faktorer spelar in....har en jättefin 1 åring efter Bugatti Hilltop, bra stam men jag hade aldrig köpt henne om hon inte var en så himla trevlig individ...

Så, jag anser att bra stam behöver inte bestå av OS hästar, den kan vara bra endå...lite beroende av vad man vill göra med avkomman :)

Vad som är bra stam är ju väldigt generelt med vem du pratar med. Har ett sto med stamen Elizar-Dragon. Många rynkar på näsan och säger att Elizar lämnade så många knepiga hästar.

För att sedan inte tala om Dragon som lämnat GULA hästar. Medans andra suckar och ser drömmande ut när jag säger hennes stam. Många äldre gillar hennes stam. Finns ju yngre också.

Själv är jag av den typen av människa att jag gillar svenska gamla stammar och gamla modellen av hästarna. Men för den skull säger jag inte att jag inte vill avla fram andra sorts hästar.

BLUP är ju ett ypperligt hjälpmedel, men som olgaklara sa, är ju så många bra hästar som aldrig visas, så att hingsten kan tillgodo göra sig BLUP poängen. Det är synd.

samtidigt finns det ju de hingstarna som aldrig lyckas få något vettigt på BLUP listan eftersom hingsten inte är tillräckligt poppis...många utav dessa hästar hamnar då kanske som ridskolehästar,promenadhästar och hobbyhästar dvs hästar som aldrig får en chans att komma ut och synas=syns man inte så finns man ju inte!

En krass verklighet för den som har en mindre poppis avelshingst....och som kanske blir orättvist sänkta pga av detta.I många fall så tycker jag även att när det förekommer avkommor på treårstest och kvalitén efter mindre populära hingstar finns det de som deltar där ryttaren/ägaren inte själv haft riktig kunskap om hur man utvecklar och tar fram en häst på rätt sätt för detta.

Detta är också stjälpande...tom mer än att inte delta alls i många fall.När folk kommer till treårstest tex med en treåring som aldrig har löshoppat innan - ja det är ju bara så man sitter och blundar och ber.Folk som genomför ridprov och som inte alls har rutin eller känsla för att visa fram en så ung häst....usch.Nej i många fall så är det även taskiga utgångslägen det handlar om också.

Bra stam kan även vara sk. "golden cross". Tex. Cortez ihop med Utrillo eller fullblod. eller Weltmeyer med Lauries crusador eller Bolero osv. Jag menar att det ofta finns kombinationer som blir en bra stam. Stammen som kan räknas som bra är för mig den stam som fyller ändamålet med det jag ska ha hästen till. Stammen kan ge en fingervisning om vad jag kan förvänta mig för kvaliteer hos hästen. Mödernelinjen kan ge mig en fingervisning om soliditeten av det jag ser hos hästen. Hästen själv avgör till syvene och sist om blodskombinationen/stammen är bra eller inte...

Om man har starka mödernelinjer i sina ston och håller på med avel så kan man titta på nära släktingar till stoet man avlar på och se vad dessa släktingar har blivit bra med. ;)

Jag tror att man ska akta sig för att lyfta fram hingstarna för mkt i diskussioner utan istället lyfta fram stona - ston som gång på gång lämnar bra avkommor är egentligen mer värdefulla i aveln än vilken hingst som helst då de bara lämnar en avkomma / år mot hingstar som kan spotta ur sig hur många som helst och därigenom ha större chans att få en bra avkomma... :devil:

Helen :p

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 697
Senast: Estivuz
·
Avel Jag hade ett sto för tre år sedan som jag planerade att betäcka, men hon dog tyvärr oväntat innan det hann bli något av det. Detta med...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: superstar
·
Avel Jag har funderat i banorna om att skaffa mig ett par avelsston, eller åtminstone ett riktigt bra sto. Mina tankar är att stoet ska...
2
Svar
21
· Visningar
3 880
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist